شناسه خبر : 38196

اجرای ۲۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

اجرای ۲۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

بیش از ۲۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اجرا می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، حسین جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه بیش‌از ۲۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در این سازمان انجام شد، گفت: بخشی از پروژه‌های تحقیقاتی از گذشته شروع شده‌اند و اکنون ادامه دارند و در عین حال پروژه‌های جدیدی در حال تصویب هستند که در قالب برنامه‌ها و طرح‌های کلان می‌باشند.

وی اظهار داشت: از دو سال گذشته ساماندهی پروژه‌های تحقیقاتی در بخش کشاورزی و برنامه‌محور کردن آنها را آغاز کرده‌ایم و به این منظور ۲۲ طرح کلان تاکنون در سازمان تصویب شده تا بخش مهمی از پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در ذیل آن اجرا شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، چالش‌های تحقق سند امنیت غذایی احصا شده و برای حل چالش‌ها، برنامه‌های عملیاتی تدوین کرده‌ایم.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر برنامه عملیاتی تمام مؤسسه‌های تحقیقاتی مشخص شده است و کلیه پروژه‌هایی که تصویب می‌شود باید در راستای اهداف سند امنیت غذایی، اولویت‌های الگوی کشت یا تولید و حل چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی باشد.

وی با بیان این که در سازمان تات پروژه‌ها و طرح‌های پیشنهادی مؤسسات و مراکز با اسناد بالادستی و برنامه الگوی تولید تطبیق داده می‌شود، گفت: برای مثال بر اساس الگوی تولید، تحقیق در مورد حبوبات در استان‌هایی همچون کرمانشاه، لرستان و زنجان اولویت دارد و اگر محققی در استان سیستان و بلوچستان بخواهد بر روی حبوبات تحقیق کند، آن طرح تصویب نخواهد شد.

جعفری در همین حال گفت: تاکنون ۲۲ چالش تخصصی در بخش کشاورزی از سوی سازمان تات بر مبنای سند امنیت غذایی شناسایی و احصا شده است.

وی ارتقای بهره‌وری آب، تغییرات اقلیمی، کاهش ضایعات کشاورزی، حکمرانی آب و ارتقای بهره‌وری تولید محصولات زراعی و باغی را از مهمترین چالش‌ها برشمرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در مورد چالش تغییرات اقلیمی نیز اذعان داشت: محققان موظفند بحث تغییر اقلیم را در طرح‌های خود ببینند.

وی با اشاره به هدفگذاری‌های مربوط به تولید جو و گندم دیم در سند امنیت غذایی کشور گفت: در این سند در افق ۱۴۱۱ عملکرد جو در اراضی دیم ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار و عملکرد تولید گندم دیم دو تن در هکتار هدف گذاری شده و بر این اساس ما باید برای اقلیم‌های مختلف رقم‌های مناسب و سپس هسته‌های بذری متناسب با آنها را تولید کنیم.

جعفری اضافه کرد: در سند امنیت غذایی برای هر یک از محصولات، هدف گذاری شده و ما مطابق با این سند، تحقیقات را پیش می‌بریم.

وی درباره منابع مالی طرح‌های تحقیقاتی در بخش کشاورزی نیز ابراز داشت: اعتبارات طرح‌های تحقیقاتی از منابع داخلی مؤسسات تحقیقاتی و یا از محل سفارش تحقیق دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تأمین می‌شود و در این خصوص مؤسسات پژوهشی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: اگر منابع مالی از محل اعتبارات عمومی به مقدار کافی تأمین شود، سرعت انجام پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

ارسال نظر