شناسه خبر : 38173

۶ هزار تُن دانه روغنی گلرنگ از کشاورزان ۸ استان خریداری شد

۶ هزار تُن دانه روغنی گلرنگ از کشاورزان ۸ استان خریداری شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از خرید نزدیک به ۶ هزار تُن دانه روغنی گلرنگ از کشاورزان هشت استان خبر داد و گفت: ارزش خرید این محصول ۱۴۹ میلیارد تومان است

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «سید سعید راد» با اعلام این که تاکنون در سراسر کشور پنج‌هزار و ۷۹۱ تُن گلرنگ خریداری شده است، گفت: سه‌هزار و ۴۴۱ تُن (۵۹ درصد) از این محصول از کشاورزان استان اصفهان، یک‌هزار و ۹۵۷ تُن (۳۴ درصد) از کشاورزان استان فارس و ۳۹۳ تُن باقی مانده (هفت درصد) از کشاورزان سایر استان‌ها خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، با تاکید بر اینکه به ترتیب استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان در رده‌های بعدی خرید گلرنگ قرار دارند، خاطرنشان‌کرد: تاکنون بیش از ۵۶ درصد از مطالبات گلرنگ‌کاران پرداخت شده و پیگیری پرداخت باقی‌مانده مطالبات آنان در جریان است.

گلرنگ گیاهی یکساله با میانگین ۶۰ سانتیمتر ارتفاع در زمان برداشت که میوه آن سفید و شبیه به فندق و دوره رشد آن کوتاه است. گلرنگ مقاوم در برابر سرما و گرما، سازگاری با شرایط جغرافیایی مختلف و محصولی مناسب در تناوب کشت برای پایداری تولید غلات است.

میوه و گل آن در صنایع دارویی، آرایشی و همچنین در رنگرزی کاربرد دارد، اما اصل محصول گلرنگ یعنی دانه آن در کارخانه‌های روغن کشی به صورت تضمینی هر کیلو ۲۷ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

 
ارسال نظر