شناسه خبر : 21417

بیمه کشاورزی: حامی و پشتوانه مالی کشاورزان برای خسارت محصولات زراعی

بیمه کشاورزی: حامی و پشتوانه مالی کشاورزان برای خسارت محصولات زراعی

محصولات کشاورزی، برای هر کشوری اهمیت زیادی دارد. حتی در بعضی کشورها، این محصولات بهترین منبع درآمد برای صادرات هستند. از آنجا که کشور ما هم منبع غنی از محصولات کشاورزی و دامداری است، توجه به حفظ و مراقبت از آنها در برابر حوادث، اهمیت زیادی دارد. متاسفانه هر سال شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزان و دامداران به دلایلی مختلفی از جمله: بیماری، سیل و غیره هستیم.

. جلوی بعضی از این حوادث را نمی توان گرفت؛ اما می‌توان میزان خسارت را کاهش داد. بهترین راه خرید بیمه کشاورزی است. طبق آخرین آمار دریافتی از سامانه جامع بیمه کشاورزی، از ابتدای سال زراعی 1401-1400 تاکنون، استانهای کرمان با 3900 میلیارد ریال ، خوزستان با 3550 میلیارد ریال و استان چهار محال و بختیاری با 2255 میلیارد ریال در ردیف اول تا سوم تولید حق بیمه محصولات کشاورزی کشور قرار گرفتند.در استان کرمان 95% از کل حق بیمه تولیدی معادل 3680 میلیارد ریال مربوط به زیربخش محصولات باغی است.

بیمه کشاورزی و پوشش های آن

 اما این بیمه‌نامه چیست و چه مزایایی دارد؟ در ادامه این مطلب کامل در این خصوص توضیح داده ایم.

بیمه کشاورزی چیست؟

در ابتدا پوشش بیمه کشاورزی فقط محدود به محصولات کشاورزی، زراعی و باغی بود؛ اما اکنون محصولاتی مانند: دام، زنبور عسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشی، طرح‌های جنگلداری، مرتع‌داری و آبخیزداری هم تحت پوشش قرار می‌گیرند.

در حالت کلی، ۱۵۷ محصول دامی و شیلاتی را می‌توان با بیمه محصولات کشاورزی بیمه کرد.  همچنین حوادث تحت پوشش این بیمه شامل: تگرگ، طوفان، خشکسالی، زمین لرزه، سیل، سرمازدگی، یخبندان، آتش سوزی، صاعقه، آفات و امراض نباتی عمومی و قرنطینه‌ای و امراض حیوانی هستند. به عبارتی باید گفت که بیمه محصولات کشاورزی، هم برای کشاورزان و هم افراد فعال در دیگر حوزه‌های مرتبط، قابل استفاده و خریداری است.

البته باید گفت که صیفی‌جات، گیاهان زینتی و داروهای سنتی تحت پوشش بیمه کشاورزی نیستند.

چرا بیمه کشاورزی اهمیت دارد؟

در اینکه کشاورزی قطب اقتصادی کشور است، هیچ شکی نیست. جدا از اینکه محصولات کشاورزی برای تأمین نیازهای غذایی کشور نیاز هستند، یکی از منابع اصلی درآمدی بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. از طرفی، از آنجا که کشاورزان و دامداران برای فعالیت‌های خود اقدام به دریافت وام می‌کنند، حفظ محصولات، اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. از این رو، در چنین مواقعی، خرید بیمه محصولات کشاورزی ضروری است.

2

بیمه کشاورزی بهترین پشتوانه، برای حفظ سرمایه کشاورزان

در حالت کلی مزایای بیمه کشاورزی شامل موارد زیر است:

  • ترغیب کشاورزان و دامداران به تولید محصولات بیشتر
  • کاهش خسارت‌های وارد شده به محصولات
  • افزایش قدرت تعاونی‌های روستایی و درگیر شدن کمتر کشاورزان و دامداران به بدهی‌های ناشی از خسارت‌ها
  • ایجاد تعادل بین تولید و مصرف
  • ترغیب کشاورزان و دامداران به استفاده از فناوری به روز
  • امیدوار بودن کشاورزان و دامداران نسبت به جبران خسارت‌ها در زمان بحران
  • کاهش مهاجرت به شهرها

در حقیقت وقتی کشاورزها و دامداران بدانند که در هنگام خسارت به محصولاتشان، مکانی برای جبران وجود دارد، با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. متأسفانه هر ساله، بسیاری از محصولات به دلیل عوامل مختلفی از بین می‌روند. عواملی که کشاورزان و دامداران هیچ تقصیری در آن ندارند. در این حالت، اگر آن‌ها محصولات خود را بیمه کرده باشند، حداقل خیالشان از بابت کاهش صدمات راحت‌تر خواهد بود. البته در حال حاضر، برای گرفتن وام از بانک کشاورزی، بیمه کردن ضروری است.

شرایط برخورداری از بیمه کشاورزی

برای اینکه کشاورزان و دامداران و دیگر افراد فعال مرتبط بتوانند از این بیمه استفاده کنند، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • محصولات آن‌ها باید در فهرست موارد قابل قبول بیمه باشد.
  • تمام مدارک مورد نیاز باید کامل تحویل داده‌شود.
  • حق بیمه باید به صورت کامل و در زمان مقرر پرداخت شود.
  • کارشناس باید قبل از امضا، از محل به طور دقیق بازرسی کند.

3

آتش سوزی غیر عمد محصولات کشاورزی، جزو پوشش‌های بیمه کشاورزی است.

افراد برای ثبت نام باید به تعاونی‌های روستایی خود، مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل کنند. دقت داشته باشید که این بیمه برای محصولات کشاورزی است و بیمه خود کشاورزان که بیمه اجتماعی کشاورزان نامیده می‌شود، جدا است.

بیمه اجتماعی کشاورزان

بیمه اجتماعی کشاورزان در حقیقت همان بیمه روستایی است که در مقاله مربوط به بیمه روستایی و کشاروزی کامل توضیح داده‌ایم؛ اما در اینجا هم به اختصار مطالبی را نوشته‌ایم.

این صندوق بیمه در جهت حمایت کشاورزان برای بهره‌مندی از مزایای این بیمه و بازنشستگی و کاهش هزینه‌های درمانی است. این بیمه دارای سه نوع مستمری زیر است:

  • بازنشستگی
  • فوت
  • ازکارافتادگی

کشاورزان برای استفاده از مزیت مستمری صندوق بیمه کشاورزان، باید حداقل یک سال سابقه بیمه و پرداخت داشته باشند. در صورت ازکارافتادگی در زمان بیمه بودن و همچنین تائید کمیسیون پزشکی، مستمری به او از تاریخ صدور پرداخت خواهد شد.

برای بازنشستگی بیمه کشاورزی، فرد باید حداقل ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه بیمه داشته باشد. البته آن‌هایی که به سن ۷۰ سالگی رسیده‌اند و ۱۰ سال سابقه حق پرداخت دارند، می‌توانند از مستمری بازنشستگی استفاده کنند. در این حالت، بیمه معادل ۱۰ روز حقوق واریزی خواهد داشت. اگر فرد هیچکدام از این شرایط را نداشت، باید ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کند تا بازنشسته شود.

شرایط استفاده از بیمه اجتماعی کشاورزان

کشاورزان برای استفاده از بیمه اجتماعی باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • تابعیت جمهوری اسلامی
  • حداقل سن ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال
  • بستن قرارداد در کارگزاری‌های مورد تائید
  • انتخاب یکی از سطوح درآمد
  • پرداخت حق بیمه (حق بیمه کشاورزی به صورت سالانه باید پرداخت شود.)
  • ساکن مناطق عشایری و کشاورزی

صندوق بیمه کشاورزی بیشتر از همه برای رفاه حال کشاورزان و دامداران و روستاییان تشکیل شده است تا بتوانند علاوه بر بهره داری از مزایای درمانی، محصولات خود را در برابر حوادث، بیمه کنند. در صورتی که در حوزه کشاورزی فعالیت دارید، توصیه می‌کنیم که اقدام به بیمه کردن خانواده و محصولات خود کنید.

منبع: سایت بیمه(https://bimeh.com)

 

ارسال نظر