شناسه خبر : 34200

تهران قصدی برای کاهش صادرات به عراق ندارد

تهران قصدی برای کاهش صادرات به عراق ندارد

وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد، کاهش صادرات گاز ایران به عراق با توجه به اظهارات وزیر خارجه ایران موضوع فنی است و ایران قصدی برای کم کردن ارسال گاز به علت بدهی‌های بغداد ندارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه به همتای عراقی خود اعلام کرده است که کاهش صادرات گاز ایران به عراق یک موضوع فنی است و تهران برای کاهش صادرات هیچ تصمیمی نگرفته زیرا 2 کشور در تلاشند موضوع پرداخت‌های انجام نشده بغداد را حل کنند.

در این بیانیه آمده است، فوآد حسین، وزیر خارجه عراق طی یک تماس تلفنی از حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در مورد کاهش صادرات گاز به کشورش طی هفته گذشته سوال کرده است؛ به گفته این مقام عراقی، این افت صادرات، «به کاهش تولید برق منجر شده و تاثیراتی بر زندگی روزمره داشته است.»

رسانه‌های عراقی روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران 20 میلیون مترمکعب کاهش یافته است، اعلام کردند، یک هیئت عراقی به سرپرستی وزیر برق این کشور هفته آینده برای بحث و گفت‌وگو در این رابطه به ایران سفر خواهند کرد.

بنا بر اعلام احمد مسعود، سخنگوی وزارت برق عراق، این کشور معمولا بین 50 تا 70 میلیون مترمکعب گاز وارد می‌کند.

صادرات برق و گاز ایران به عراق در مجموع یک سوم تا 40 درصد برق این کشور را تامین می‌کند؛ این صادرات به ویژه در ماه‌های گرم تابستان که دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد و مصرف برق به اوج خود می‌رسد، بسیار مهم است.

با این حال، عراق برای پرداخت پول این میزان واردات از ایران با مشکل روبرو است؛ به گفته مقامات عراقی، بغداد حدود 11 میلیارد دلار به ایران بدهی معوق دارد که برای پرداخت آنها به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و محدودیت تراکنش با دلار، با چالش روبرو است.

در حالی که ایران پیش از این در بحبوحه اختلاف طولانی‌مدت بر سر بازپرداخت بدهی، عرضه گاز را کاهش داده بود، هر 2 کشور به دنبال یافتن راه‌های خلاقانه برای تسویه بخش‌هایی از بدهی هستند.

این بیانیه مدعی است، امیرعبداللهیان در تماس تلفنی روز جمعه، از تلاش عراق برای حل مسئله نقل و انتقالات مالی با واشنگتن تشکر کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، با هدف تامین هزینه زائران ایرانی که برای موسم حج 2023 به عربستان سفر می‌کنند، از حساب ایران در بانک تجارت عراق به یک بانک سعودی حواله‌هایی انجام شده است.

عراق تقریبا 4 میلیارد دلار در سال برای واردات گاز و برق ایران هزینه می‌کند و در عین حال مقادیر زیادی گاز طبیعی را به عنوان محصول جانبی بخش هیدروکربن خود می‌سوزاند.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفته است، دریافت گاز به منظور تامین سوخت بخش برق این کشور یک اولویت است و عراق در ماه آوریل با شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه به قراردادی عظیم 27 میلیارد دلاری دست یافت که شامل طرح‌هایی برای جذب گاز است.

درحالی که به نوشته این گزارش، صادرات گاز ایران طی هفته گذشته کاهش یافته است اما علی احمد، مدیر شرکت مرکزی تولید برق عراق، زیرمجموعه وزارت نیروی این کشور ماه گذشته اعلام کرده بود، عراق واردات گاز از ایران را طی ماه جاری به 30 تا 40 میلیون مترمکعب در روز رسانده و 3 تا 4 برابر افزایش یافته است.

 

ارسال نظر