۴ برابر شدن صادرات گاز ایران به عراق

4 برابر شدن صادرات گاز ایران به عراق

رونمایی از اثرات دیپلماسی انرژی وزارت نفت دولت سیزدهم درکشور‌های همسایه، این بار در عراق، با افزایش ۳ تا ۴ برابری صادرات گاز تهران به بغداد.

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، واردات گاز عراق در اوایل سال‌جاری از ایران روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب بوده که به گفته علی احمد، مدیر شرکت مرکزی تولید برق عراق، زیرمجموعه وزارت نیروی این کشور، عراق واردات گاز از ایران را درماه جاری به ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز رسانده است، افزایشی دست کم سه تا چهار برابری در میزان صادرات گاز ایران به کشور همسایه.

درمیان مشتریان گازی و برق ایران، عراق جزو پروپاقرص‌ترین مشتریان شناخته شده است.

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. 

صادرات برق ایران به عراق در بازه‌های زمانی به 1540 مگاوات رسیده است. 

در عین حال، گفته می‌شود که نیاز عراق به 50 الی 55 میلیون مترمکعب گاز بوده هر چند که در حال حاضر میزان واردات گاز از ایران به 40 میلیون مترمکعب رسیده است.

ایران‌ و عراق دارای رابطه‌ای راهبردی بوده که سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

با بالا رفتن دمای هوا در عراق، تقاضای برق در این کشور رو به افزایش گذاشته و عراق برای تولید نیرو به واردات گاز نیاز دارد. بدون واردات برق و گاز از ایران، بحران کمبود نیرو در این کشور شدت می‌گیرد.

ذخایر گازی ایران حدود ۳۲ هزار میلیارد مترمکعب برآورد شده که فاصله‌ای ۵۰۰۰ میلیارد مترمکعبی با روسیه به‌عنوان اولین کشور دارنده ذخایر گاز جهان دارد.

به لحاظ تولید، ایران بعد از امریکا با ۹۳۴ میلیارد مترمکعب (۲۳درصد) و روسیه با ۷۰۱ میلیارد مترمکعب (۱۷درصد)، سومین کشور تولیدکننده گاز جهان با ۲۵۶ میلیارد مترمکعب (۶درصد) به‌شمار می‌آید که فاصله معناداری با دو کشور اول و دوم دارد. 

سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و راهبردمحوری وزارت نفت، همکاری با دیگر کشورها در حوزه انرژی است.

 گفته می‌شود که میزان صادرات گاز طبیعی ایران سالانه ۱۷میلیارد مترمکعب بوده که به‌طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر شده است.

خردادماه سال گذشته جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به دریافت طلب ۱.۶ میلیارد دلاری صادرات گاز ایران به عراق گفت: وصول‎ درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش یافته است و ‌خوشبختانه با ‎دیپلماسی فعال انرژی و پس از چند ماه مذاکره، ساعاتی قبل، ۱.۶ میلیارد دلار ‎ طلب معوق سال‌های گذشته بابت ‎ صادرات گاز به عراق وصول شد. 

این رقم ۱.۶ میلیارد دلار مربوط به دولت قبل بوده که به ایران پرداخت نشده بود.

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه افزایش صادرات گاز ایران به عراق منجر به مثبت‌تر شدن تراز صادرات گاز ایران خواهد شد، گفت که با افزایش صادرات گاز ایران، ایران به عنوان بازیگری جدی‌تر در بازار صادرات گاز مطرح می‌شود. 

محمد صادق مهرجو اذعان داشت که در حال حاضر ایران در زمره 10 کشور برتر صادرکننده گاز قرار ندارد که با این افزایش صادرات، این فاصله به مراتب کمتر می‌شود.

وی گفت که افزایش صادرات گاز ایران به عراق باعث افزایش درآمدهای ارزی ایران شده و حتی می‌توان به واسطه منابع ارزی ایران در عراق بدهی‌ها را از مسیر این کشور پرداخت کرد.

مهرجو نتیجه‌گیری کرد که با این افزایش صادرات گاز ایران به عراق دست کم نام ایران در بین صادرکنندگان گاز منطقه پررنگ‌تر خواهدشد.

 

ارسال نظر