قطع گاز طبیعی و برق از جمله عوامل کاهش صادرات زنجیره فولاد در کشور

قطع گاز طبیعی و برق از جمله عوامل کاهش صادرات زنجیره فولاد در کشور

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان در سال ۱۴۰۱ موفق به صادرات ۱۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلاری شدند که از نظر وزنی رشد ۳.۵ درصدی نشان می دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی در سال گذشته گرچه از نظر وزنی رشد داشته، اما از نظر ارزشی افت ۷.۶ درصدی در قیاس با سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

در این‌میان، زنجیره فولاد با صادرات پنج‌ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلاری شاهد افت ارزش ۲۲ درصدی و کاهش ۶ درصدی وزنی بوده است.

همچنین زنجیره مس با صادرات یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلاری و کاهش ۲۷ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است.

برپایه این گزارش، زنجیره آلومینیم در سال گذشته موفق به صادرات ۹۷۳ میلیون دلاری شده که از نظر ارزشی ۲۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده و وضعیت مطلوبی نسبت به سایر محصولات دارد.

به گفته «امیر صباغ» مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، قطع گاز طبیعی و برق در کشور از جمله عوامل مربوط به کاهش صادرات زنجیره فولاد کشور است.

وی بیان‌داشت: این عامل باعث شده تا ترکیب صادرات زنجیره فولاد به سوی محصولات خام تر از جمله کنسانتره و گندله آهن سوق پیدا کند.

صباغ خاطرنشان کرد: این دو محصول با ثبت جهش ۲۶ درصدی و ۲۱۸ درصدی صادرات، یکی از بالاترین ارقام صادراتی سال‌های اخیر را به ثبت رسانده است.

ارسال نظر