شناسه خبر : 12825

نیمی ازظرفیت شهرک‌های صنعتی تهران تعطیل است

نیمی ازظرفیت شهرک‌های صنعتی تهران تعطیل است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بالای ۵۰ درصد ظرفیت شرکت‌های شهرک‌های صنعتی تعطیل است، گفت: بیش از ۴۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی فقط در شهرک‌های صنعتی مستقر بوده که ۲۱ درصد کاملاً تعطیل، ۲۳ درصد با زیر ۵۰ درصد ظرفیت و ۳۰ درصد نیز با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت فعال است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  پردیس، عصر دوشنبه هجدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های فناوری پردیس با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مسؤولان شهرستان پردیس در سالن جلسات پارک فناوری برگزار شد.

سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار کرد: زمین‌های اطراف پردیس رودهن می‌توانست مثل بسیاری از نقاط در اختیار زمین خواران برای ویلاسازی یا نمونه شهرک‌های صنعتی حاشیه تهران باشد که اوضاع خیلی خوبی ندارد اما با همت، تلاش و ایستادگی تیم پارک فناوری پردیس مجموعه‌ای شکل گرفته که باعث افتخار کشور به عنوان زیست بوم دانش بنیان است.

وی در ادامه تصریح کرد: زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور دوران تأسیس خود را سپری کرده و در مقطعی هستیم که با حمایت خیلی‌ها بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان که حتی بیشتر مجموعه‌هایی هستند که شرکت نشدند ولی در  حوزه آی‌تی و استارتاپ فعال بوده و جز زیست بوم حساب می‌کنیم و این‌ها دوران تولد خود را گذرانده‌اند.

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه امروز این زیست بوم به الزامات و بسترسازی قانونی نیاز دارد، اضافه کرد: با کمک معاونت علمی و سایر صاحب نظران طرح جامع جهش تولید دانش بنیان در مجلس آماده و به جلو می‌رود که کلیات آن در کمیسیون تخصصی مصوب و در حال نهایی شدن برای مطرح شدن در صحن مجلس است.

دهنوی افزود: در این طرح ۳۳ بندی مباحث مالیات، بیمه تأمین اجتماعی، گمرک، حضور در مناقصات قراردادهای پیمانکاری و سایر موضوعاتی که  ۱۰۵ مورد مشکلات پیشروی این شرکت‌ها می‌شود شناسایی که با تصویب آن رفع موانع و ایجاد زیرساخت و بستر قانونی نقش آفرینی زیست بوم آماده می‌شود.

وی تشریح کرد: پارک فناوری پردیس یکی از پارک‌هایی است که به نوعی نماینده و پیشرو سایر پارک‌ها است و انتظار بیشتری داریم تا موانع قانونی زیرساختی و پشتیبانی که پارک‌های کشور برای ایفای نقش احتیاج دارند برای ایفای نقش را مطرح و پیگیری کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از شهرک‌های صنعتی استان تهران، اوضاع این شهرک‌ها و صنعت کشور را نامناسب برشمرد و عنوان کرد: بیش از ۴۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی فقط در شهرک‌های صنعتی مستقر بوده که  ۲۱ درصد کاملاً تعطیل، ۲۳ درصد با زیر ۵۰ درصد ظرفیت و ۳۰ درصد نیز با ۵۰ تا  ۶۰ درصد ظرفیت فعال است.

دهنوی با تأکید بر اینکه بالای ۵۰ درصد ظرفیت شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان تهران تعطیل است، ادامه داد: مجموعه ستاد پارک فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید به کمک دولت و مجلس آمده و راه حل استفاده ظرفیت‌های تعطیل و زیرساخت‌های بلااستفاده و مجموعه راکت شده را برای بازگشت به چرخه تولید کشور بیان کنند.

وی به بازدید مجموعه‌ای با سوله‌های آماده، هزینه میلیاردی و ۲۰۰ میلیارد ماشین آلات و زیرساخت‌های مهیا اشاره کرد و یادآور شد: این مجموعه برخلاف سایر مواردی که غالباً مشکلات مالی و بانکی دارند تنها به دلیل عدم توانایی کامل کردن چرخه تعطیل شده است.

موفقیت پارک فناوری پردیس در جذب ایرانیان خارج از کشور

مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس در این نشست ضمن خیرمقدم به حضار، اظهار کرد: مرکز رشد فناوری از ۲۰ هکتار آغاز و به بیش از ۱۴۵ هکتار پردیس رسیده و در حوزه‌های دانش بنیان، کارآفرینی، دیجیتال و پردیس خلاقیت فعال هستند.

وی ادامه داد: اعضای پارک شامل ۶۵ شتاب‌دهنده، ۶۵۰ استارت‌آپ، ۱۲ فضای اشتراکی، ۴۵ کارگزار تخصصی، ۱۳۷ استارت‌آپ مستقر در ۱۲ شتاب‌دهنده، ۹۴ تیم نوپا، ۴۱ شرکت استیجاری و ۱۱۸ شرکت تملیکی است.

رئیس پارک فناوری پردیس افزود: طی آمار و گزارش سال ۹۸ شرکت‌های عضو پارک ۲۷ میلیون یورو صادرات داشتند که نسبت به سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته و از بدو تأسیس ۲۴ هزار رو ۸۹۶ میلیارد ریال هزینه سرمایه گذاری و توسعه پارک در پنجاه هزار متر مربع شده است.

صفاری نیا اضافه کرد: ۶هزار رو ۵۰۰ نفر در این حوزه فعال بوده که بیش از پنج هزار نفر در پارک مستقر هستند همچنین در سال اخیر از خروج ۸۸ میلیون دلار ارز به واسطه تولید کالاهای وارداتی جلوگیری شده و ظرفیت افزایش به ۱۵۰ میلیون دلار در پارک فناوری پردیس وجود دارد.

وی یادآور شد: در ستاد پارک بیش از ۲ هزار و ۵۰۹ میلیون ریال حمایت بلاعوض از شرکت‌های نوپا انجام گرفته و ۲۳۰ میلیارد ریال تأمین مالی و یک هزار و ۲۴۰ نفر ساعت آموزش طی کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی محقق شده است.

رئیس پارک فناوری پردیس تصریح کرد: ۶۵۰ فرصت جدید برای کارآموزی، استخدام، پایان نامه، پژوهش و امریه در  پارک به نتیجه رسیده و با تلاش پارک حمایت از شرکت‌های عضو برای حضور در مناقصه‌ها انجام شده است.

صفاری نیا توضیح داد: در سال ۹۸ با کمک مجلس اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده را با اختصاص ۱۰ درصد مالیات به پارک‌های فناوری اجرا و با مصوبه هیأت دولت اخذ مجوز استقرار شرکت‌های درجه ۳ زیست محیطی در پارک فناوری پردیس فارغ از مصوبه ۱۲۰ کیلومتر معاف شدند.

وی عنوان کرد: طی سال گذشته سه بخش دولتی اداره صنعت، معدن و تجارت پردیس، شورای حل اختلاف ویژه شرکت های فناور و دفتر مرکز مالکیت معنوی ثبت اختراع در پارک مستقر شدند.

رئیس پارک فناوری پردیس بیان کرد: طی سال مبلغ دریافتی شارژ و نگهداری از شرکت‌ها ۲/۷ دهم میلیارد ریال صرف خدمات دهی به ۱۳ هکتار معابر عمومی، نگهداری فضای سبز، تأسیسات و سایر موارد صرف شده است.

صفاری نیا تشریح کرد: ظرفیت پست دائم با ۶۵ درصد پیشرفت به ۸۰ مگاوات رسیده و قابل ارتقاء به ۱۲۰ مگاوات نیز خواهد بو همچنین ساخت پروژه‌های عمرانی، استخر، زمین‌های ورزشی، سر درب ورودی فاز ۲ پارک، یک‌هزار و ۳۰۰ مترمربع فضای اشتراکی و مواردی دیگر به اتمام رسیده است.

وی ابراز کرد: پلی ارتباطی دانشگاه آزاد اسلامی پردیس را به پارک فناوری متصل می‌کند که ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دانشجویان به راحتی می‌توانند از این مسیر تردد و از فعالیت‌های پارک مطلع شوند.

رئیس پارک فناوری پردیس در خصوص فعالیت‌های ملی پارک، تأکید کرد: سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در حوزه خدمات نشست‌های همکاری‌های استارتاپی، پلتفرم مجازی، همکاری‌های دی هشت، دومین نشست سرمایه گذاری با حضور ۱۶۰ شرکت کننده از ۱۹ کشور، برگزاری اینوتکس سال ۹۹ به صورت مجازی با پانصد غرفه، ۳ هزار بازدید کننده و ۱۴ هزار دنبال کننده و صدها جلسه سرمایه گذاری برگزار شد.

صفاری نیا ادامه داد: توسعه زیست بوم کار آفرینی در پارک فناوری با ۳۲۰ شرکت کننده،  جریان سازی تجارت دانش و فناوری، فن بازار با ۱۰ رویداد تکنولوژی و معرفی به سرمایه گذاران انجام شده است.

وی اضافه کرد: پارک در جذب ایرانیان خارج از کشور نیز موفق بوده و ۲۸ شرکت موفق به جذب نخبگان مقیم خارج شده و ایرانیان از ۱۴ کشور جهان به وطن بازگشتند و در پارک مستقر شدند.

رئیس پارک فناوری پردیس تصریح کرد: توانمندسازی منابع انسانی متخصص با یک‌هزار دانشجو در  برنامه صدف، بازدید ۱۷۰ هیأت داخلی و بازدید ۱۵ هیأت عالی رتبه خارجی و ۱۴ گروه دانشجویی و دانش‌آموزی از پارک فناوری پردیس را طی سال قبل داشتیم.

صفاری نیا بیان کرد: دست آوردهای شرکت‌های عضو در حوزه ویروس کرونا را با ۲۷ شرکت فعال و ۳۱ محصول که در این حوزه تولید شده را داشتیم.

 

ارسال نظر