شناسه خبر : 12660

سطح کشت گلخانه‌‌ها به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد

سطح کشت گلخانه‌‌ها به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد

طهماسبی گفت: سطح کشت محصولات گلخانه‌ای تا افق ۱۴۰۴ به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که ۱۶ میلیون تن میوه از آن حاصل می‌شود.

او افزود: بیش از ۵۰ درصد صادرات به سبب بازدهی بالا در بخش باغبانی انجام می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: موسسه تحقیقات باغبانی شکل گرفته و دستاورد‌های بسیار خوبی هم داشته است، ۱۴۰ رقم تجاری برای اقلیم‌های کشور معرفی شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمد و تولید کشاورزان داشته باشد.

معاون امور باغبانی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای در دنیا اقبال بسیار خوبی دارد، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه امسال به بهره برداری می‌رسد و ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه هم امسال پایه گذاری می‌شود و در افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد که جز کشور‌های پیشرو در این صنعت به حساب می‌آییم.

به گفته او، امسال قرار بود ۱۱ هزار هکتار ایجاد باغ در زمین‌های شیب دار انجام شود، اما تحت فشار سازمان برنامه و بودجه مجبور شدیم در سطح ۶۰ هزار هکتار انجام دهیم.

طهماسبی با اشاره به برنامه حمایتی در توسعه باغات بیان کرد: در ۶ استان غربی کشور اراضی مستعد انتخاب شده و سرمایه گذاری سنگین از سوی دولت انجام شده است، در منطقه طارم ۳۲ هزار هکتار زیتون کاری انجام شده است و در اراضی شیب دار هم کشت انجام می‌شود و ۵ هزار تن گیاهان دارویی هم از این گونه عرصه‌ها برداشت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت از آبیاری مدرن حمایت می‌کند و نهال در اختیار باغداران می‌گذارد، بیان کرد: تسهیلات گلخانه‌ها با نرخ ۱۲.۵ درصد و ۱۴ درصد پرداخت می‌شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از خام فروشی زعفران و خرما گلایه‌هایی داشتند، بیان کرد: برآورد ما بیش از ۵۰۰ تن تولید زعفران است که بیش از ۳۰۰ تن به طور رسمی صادر می‌شود و بخشی هم به صورت صادرات چمدانی است.

او ادامه داد: سرمایه گذاری در فرآوری زعفران در حجم ۶۰۰ تن انجام شده است، اما در مورد فرآوری‌های ثانویه کار‌های انجام نشده بسیار است که بخش خصوصی در این زمینه باید به ما کمک کند و دولت آماده حمایت از این بخش است.

طهماسبی با اشاره به اینکه ارقام مناسب خرما برای کشت در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما، ۳۵۰ هزار تن صادر و مابقی در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او در خصوص قاچاق پیاز زعفران و راهکار‌های جلوگیری از آن افزود: در استان‌های مرزی برای نیرو‌های انتظامی کلاس‌های آموزشی هم گذاشته ایم تا آن‌ها این محصول را بشناسند و از قاچاق آن جلوگیری کنند.

معاون امور باغبانی با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه از باغ تا بازار گفت: افزایش برخی هزینه‌ها همچون اجاره مغازه و حمل و نقل افزایش یافته است، گرچه فکر می‌کنیم که دلالان عامل گرانی هستند، اما وجود دلالان به سبب مسائلی همچون سورت، بسته بندی، انعقاد قرارداد و غیره لازم است و تنها وجود واسطه‌های متعدد در بازار اخلال ایجاد می‌کند.

معاون امور باغبانی با اشاره به نابسامانی بازار و افزایش چند برابری قیمت میوه از مزرعه تا بازار گفت: اختلاف قیمت وجود دارد، اما میادین فروش میوه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیستند و ما هم خودمان از این مشکلات ناراضی هستیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه قاچاق میوه به امنیت غذایی کشور ضربه می‌زند و موجب شیوع بیماری و آفت می‌شود، گفت: ۶ هزار هکتار باغات یزد به مگس میوه مدیترانه دچار شده اند که از تبعات قاچاق میوه است و میلیارد‌ها تومان خسارت زده است.

 

ارسال نظر