شناسه خبر : 20629

احتمال انتقال اومیکرون در محل‌هایی که افراد ماسک را بر می‌دارند بالاست

احتمال انتقال اومیکرون در محل‌هایی که افراد ماسک را بر می‌دارند بالاست

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اومیکرون سریع منتقل می‌شود و در محل‌هایی که افراد ماسک را بر می‌دارند احتمال انتقال بسیار بالاست و در دورهمی‌های خانوادگی و مهمانی‌ها و مراسم‌ها موجب انتقال بیماری می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: اومیکرون در افرادی که واکسن نزدند و یا بیماری زمینه‌ای دارند به شدت خطرناک خواهد بود.

پیام طبرسی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: از اواخر آذر که اولین گونه اومیکرون توسط وزارت بهداشت شناسایی شد پیش بینی می‌شد با خصوصیاتی که این گونه از جهت سرایت پذیری بالا دارد با یک افزایشی از ابتلاء مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: از اوایل هفته گذشته افزایش شمار مبتلایان را داریم که با ۵ هزار نفر روزانه شروع شد و پنج شنبه گذشته به ۱۶۷۰۰ نفر رسید، البته این آمار نسبی است، چون ماهیت بیماری خفیف است بنابراین پشت هر مریض ۱۵ تا ۲۰ مریض دیگر هستند که مراجعه نکردند یا تست ندادند.

طبرسی گفت: زمانیکه در خانواده یک نفر تست مثبت می‌شود مابقی دیگر تست نمی‌دهند، چون علائم شبیه هم و خفیف است.

وی خاطر نشان کرد: الان با شاخص صعودی روبرو هستیم و ممکن است طی ۳ تا ۴ هفته آینده اعداد خیلی بالاتر برود و مهم این است که بتوانیم شدت موج را کم کنیم تا با مرگ و میر بالا مواجه نشویم و این شرایط مستلزم اقداماتی است.

طبرسی تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلاء باید شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را داشته باشیم، چون استفاده از ماسک به خصوص در شهرهای کوچک بسیار کم شده است و همچنین افرادی که واکسن نزدند حتماً واکسن بزنند، چون واکسیناسیون دوز سوم خیلی پایین است البته با اینکه وزارت بهداشت تأیید کرد، ولی استقبال خوب نبود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این بیماری سریع منتقل می‌شود و در محل‌هایی که افراد ماسک را بر می‌دارند احتمال انتقال بسیار بالاست و در دورهمی‌های خانوادگی و مهمانی‌ها و مراسم‌ها موجب انتقال بیماری می‌شود.

وی افزود: در افرادی که واکسن زدند و بیماری زمینه‌ای ندارند بیماری به صورت شدید نخواهد بود، ولی در کسانی که واکسن نزدند یا یک دوز دریافت کردند و یا بیماری زمینه‌ای دارند به شدت خطرناک و مشابه سویه دلتا است.

ارسال نظر