شناسه خبر : 20594

دز سوم واکسن میزان مصونیت در برابر اومیکرون را تا ۴برابر افزایش می‌دهد

دز سوم واکسن میزان مصونیت در برابر اومیکرون را تا ۴برابر افزایش می‌دهد

فوق‌تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی گفت: براساس نتایج یکی از مطالعات جدید کشور چین، دز سوم واکسن سینوفارم، میزان مصونیت در برابر کرونا اومیکرون را بیش از چهار برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مجید مختاری افزود: کارآیی و مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا وابسته به نوع سیستم ایمنی بدن می‌تواند تغییر کند، اما به طور معمول واکسن‌های غیرفعال (ویروس کشته شده) جز در اقشار آسیب‌پذیر، سه تا چهار ماه میزان آنتی‌بادی بدن را افزایش داده و پس از این مدت میزان این آنتی‌بادی (پادتن) کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، نتایج مطالعات گروه پزشکی سینوفارم نشان داد، تزریق دز سوم از این واکسن می‌تواند میزان مصونیت در برابر سویه دلتا را به مدت سه ماه نزدیک به ۱۴ برابر افزایش دهد. تزریق این دز همچنین میزان آنتی‌بادی در بدن را برای سه ماه، ۴ و نیم برابر در مقابل سویه اومیکرون تقویت کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز نتایج مطالعات کمیته علمی کشوری کرونا این فرایض را تایید کرده بود، گفت: در حال حاضر جهت کنترل همه‌گیری کووید۱۹ تزریق دز سوم برای تمامی سنین به ویژه گروه‌های جمعیتی بالای ۶۰ سال و واکسن‌های غیرفعال مطرح می‌شود.

«مخالفان واکسن کرونا» کل جامعه را به خطر می‌اندازند

مختاری اظهارداشت: تزریق واکسن کرونا در حقیقت یک وظیفه اجتماعی در مقابل دیگر شهروندان است و به منظور کنترل و مهار همه بیماری‌ها در دهه‌های مختلف تزریق واکسن به عنوان یک راهکار موثر مورد استفاده انسان قرار گرفته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی یادآور شد: کرونا می‌تواند آخرین پاندمی در جهان نباشد. پس از گذشت یک دوره نامعلوم دنیا می‌تواند مجددا دچار همه‌گیری شود. بنابراین برخی از گروه‌ها نمی‌توانند براساس مواضع غیرعلمی و فقط با تکیه بر مواضع ناشناخته کل جامعه را در معرض خطر قرار دهند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی به ویژه در دوران شیوع اومیکرون می‌تواند از تزریق واکسن نیز مهمتر باشد. امروز برخی از شهروندان بی‌مهابا در سطح شهر بدون ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تردد می‌کنند، در اماکن سربسته و مسقف، مراکز خرید، مترو و اتوبوس و... حضور یافته و همه شهروندان را در معرض خطر بیماری قرار می‌دهند.

مختاری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر گردش ویروس توسط جمعیت واکسن‌نزده اظهارداشت: گردش ویروس در قشر واکسن‌زده هم اتفاق می‌افتد، در واقع جمعیت واکسن‌زده هم می‌تواند کرونا را انتقال داده و خود در مقابل بیماری مقاوم باشد، اما قطعا گروه واکسن‌نزده بیش از این جمعیت برای جامعه خطرناک است.

اومیکرون

وی تصریح کرد: این گروه یک مولفه خطر برای خود، خانواده و همه شهروندان محسوب شده و یک معضل اجتماعی برای جامعه پزشکی است که از نظر انسانی و اقتصادی فشار مضاعفی را بر جامعه بهداشت و درمان کشور و سیستم پرستاری و پزشکی تحمیل می‌کنند. 

مختاری در پایان در خصوص تزریق همزمان واکسن آنفولوآنزا با کرونا نیز خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، واکسن کرونا و آنفولوآنزا را به طور همزمان (در یک روز) هم می‌توان در بازوهای مقابل تزریق کرد؛ اما به منظور رفع شک و شبهات احتمالی می‌توان یک تا دو روز فاصله زمانی دو تزریق را هم افزایش داد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۶۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۹۸ نفر از هموطنان در کشور دُز اول، ۵۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۹۹۸ نفر دُز دوم و ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دُز رسیده است.

ارسال نظر