شناسه خبر : 20592

تقریبا ۹۹ درصد موارد ابتلا به سرطان مربوط به بزرگسالان است

تقریبا 99 درصد موارد ابتلا به سرطان مربوط به بزرگسالان است

فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی کودکان گفت: عمده موارد سرطان در بزرگسالان رخ می‌دهد، تقریبا ۹۹ درصد موارد ابتلا به سرطان مربوط به بزرگسالان است و تنها یک درصد سرطان‌ها در سنین کودکی رخ می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اکرمی‌پور به مناسبت هفته ملی پویش مبارزه با سرطان(8 تا 15 بهمن)، گفت: با توجه به سختی و رنجی که کودکان در درمان سرطان متحمل می شوند، از همین رو همین یک درصد هم آمار زیاد و قابل توجهی است. بر اساس آمارهای موجود از هر یک میلیون کودک زیر ۱۵ سال در جهان، ۱۰۰ تا ۱۳۰ نفر آن‌ها به سرطان مبتلا می‌شوند.

به گفته اکرمی‌پور، سرطان خون شایعترین نوع سرطان در کودکان است؛ تقریبا از هر چهار کودک مبتلا به سرطان یک نفر آنها مبتلا به سرطان خون است. در خون سلول‌های خونی تکثیر پیدا کرده و سپس تخصصی می شوند، یعنی هر سلول عهده دار یک وظیفه در خون می شود، اما این میان اگر تکثیر سلول‌ها بی رویه اتفاق افتاده و سلول‌ها تخصصی نشوند، سلول‌های سرطانی شکل می گیرند. منشا سرطان خون، در مغز استخوان است و انواع مختلفی دارد.

رنگ پریدگی غیرمعمولی به عنوان یکی از مهم‌ترین علائم این نوع سرطان است. این رنگ پریدگی معمولا همراه با کبودی‌های غیرمعمول بر روی پوست همراه است. همچنین بی حالی، تب و خونریزی هم از دیگر علائم اولیه سرطان خون در کودکان است.

 این علائم مشابهت زیادی با علائم سایر بیماری ها داشته و ممکن است بسیاری والدین نسبت به آن بی توجه باشند، درحالی‌که تشخیص به موقع سرطان خون نقش موثری در روند درمان آن دارد، بنابراین توصیه می شود والدین به هنگام مشاهده این علائم حتما کودک را نزد پزشک برده و معاینات تخصصی‌تر را انجام دهند. در معاینات تخصص این امکان هست که بزرگ شدن گره‌های لنفاوی هم مشاهده شود.

 درمان سرطان در کودکان بسیار راحت تر از بزرگسالان است؛ خوشبختانه درمان سرطان در کودکان پاسخ خوبی دارد و در برخی انواع سرطان خون بعضا ۸۰ تا ۹۰ درصد شانس موفقیت درمان وجود دارد.

ارسال نظر