شناسه خبر : 18829

بیمه موسسات قرآنی هنوز به سرانجام نرسیده است

بیمه موسسات قرآنی هنوز  به سرانجام  نرسیده است

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت معتقد است آنچه در نشست هفته گذشته به عنوان بیانیه منتشر شد، درخواست‌های موسسات قرآنی درباره مشکلاتی مانند بیمه و مالیات به مسئولان تقنینی و اجرایی بود و تفاوتی نمی‌کند نام آن را بیانیه یا عریضه بگذاریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، نتیجه دومین نشست مشترک هیات مدیره اتحادیه کشوری و مدیران عامل اتحادیه‌های استانی مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، یک بیانیه بود که هفته گذشته منتشر شد و امضاء کنندگان بیانیه از آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند ضمن پیش بینی ردیف بودجه هایی در قالب برنامه های قرآنی از این اتحادیه حمایت کنند. همچنین ساز و کارهای قانونی را در قالب معافیت های مالیاتی، حذف سهم بیمه ای کارفرما از موسسات قرآنی و عضویت در صندوق حمایت از فعالان قرآنی در نظر داشته باشند. 

در این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان در این بیانیه خواستار حمایت قانونی از مأموریت‌های اتحادیه قرآنی کشوری و استان‌ها و به تبع آن مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی و پیش بینی ردیف بودجه‌هایی در قالب برنامه‌های قرآنی مردمی شدند و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ویژه حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر این شورا خواستند در راستای صدور فرآیند مجوز تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن و تمدید این مجوزها و نقش اتحادیه‌های قرآنی چه در قالب کشوری و چه استانی مساعدت کرده و به موازات آن نسبت به عضویت رسمی در شورای فرهنگ عمومی استان و کشور از طریق دستگاه‌های ذیربط اقدام کنند.

این بیانیه به امضای مرتضی طلایی و رحیم قربانی، رئیس و نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری، محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری، سیدعلی سرسرابی، حسن محمدی، لاله افتخاری، حسین خاکساری، مهدی مقامی، حجت الاسلام علیرضا شاهسونی و جواد سعیدی اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری و همچنین مدیر عامل‌های ۲۹ اتحادیه استانی و بازرسان اتحادیه کشوری و استانی رسیده است.

یکی از فعالان قرآنی درباره موارد مطرح شده در این بیانیه نکاتی را مطرح کرد و خواستار ارائه فهرستی از موضوعاتی شد که ناظر به نیازهای حال و آینده جامعه باشد. علیرضا کچوییان حافظ کل قرآن کریم لحن و ادبیات این بیانیه را شبیه به عریضه دانست و نوشت: طرح گذرا و نگاه غیرموثر به بحث مشارکت های مردمی در احیا و ترویج فعالیت های قرآنی و بیان درخواست از دولت و مجلس از قبیل تخصیص اعتبارات و بودجه ها با فلسفه ماهوی و تشکیلاتی این اتحادیه در تناقض است.

وی افزود: این اتحادیه قرار است به نوعی فعالیت های قرآنی با جامعه مخاطب و محور مردم را انتظام ببخشد و اگر موانع و معضلاتی در راستای این هدف دارد باید آن را از مسیر نظام تقنینی و قانونی خود پیگیری نماید نه اینکه به روال سابق و اخیر خود، درخواست ردیف بودجه و اعتبار در این زمینه را داشته باشد و یا با فرعی کردن مسائل اصلی اتحادیه و بدون توجه به کار کرد اصلی خود مانند درخواست عضویت در شورای فرهنگ عمومی کشور به فراموشی بسپارد.

کچوییان معتقد است انتشار چنین بیانیه ای باعث غفلت در ایجاد بسترهای ظهور و بروز خلاقیت ها و نو آوری ها در حوزه مسائل قرآنی جامعه خواهد شد و به نوعی ترویج نوعی نگاه تکدی گرایانه در عرصه فعالیت های قرآنی روی خواهد داد.

مدیر موسسه قرآن و نهج البلاغه تهران پیشنهاد کرد به جای ارائه فهرستی از موضوعات مطرح شده، طی آمایشی از سراسر کشور به تفکیک نیازها و اولویت های استانی در موضوع فعالیت های قرآنی پرداخته می شد و دولت جدید و مدیران ذی ربط در جریان توزیع نامتوازن برنامه ها و فعالیت های قرآنی قرار می گرفتند. 

محمد انجم شعاع

محمد انجم‌شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ضمن استقبال از نقدهای سازنده گفت: اتحادیه موسسات قرآنی کشور به ویژه اعضای هیات مدیره که منتخب مجمع عمومی موسسات قرآنی هستند وظیفه خود می دانند از نظرهای سازنده و هر گونه نقد مربوط به عملکرد اتحادیه استفاده کنند.

وی درباره انتشار بیانیه گفت: در خصوص آنچه به عنوان بیانیه منعکس شد، چه به بیان دوستان، عریضه یا بیانیه باشد، موضوع مهم آن است که در پایان نشست یک روزه ای مدیران استان ها در تهران با هم، به این جمع بندی رسیدند بخشی از موانع را در قالب یک نوشتار به اسم بیانیه به مسئولان اعلام کنند و در آن به چند نکته اصرار شده است.

انجم شعاع درباره درخواست برای اعتبارات موسسات قرآنی گفت: دولت ها برای بهبود سبک زندگی مردم به سمت سبک زندگی قرآنی و دینی تلاش هایی می کنند که مبتنی بر برنامه ها و اعتبارات است. در شرایط فعلی ما به صورت غیر مستقیم و از طریق موسسات برنامه هایی را اجرا می کنیم. طبیعی است اگر دولت ها بخواهند در این زمینه اقدام کنند، درخواست ما این است اعتبارات به صورت مستقیم در اختیار استان ها قرار گیرد و اگر بتوانیم این اعتبارات را مستقیم دریافت کنیم، بهره برداری و نتایج آن با توجه به نقش مردم در عرصه های مختلف باعث می شود زودتر به اهداف مورد نظر برسیم و درخواست ردیف بودجه در اعتبارات فرهنگی استانی یک درخواست طبیعی بود که مدیران استان ها بر آن تاکید کردند.

وی درباره درخواست عضویت اتحادیه های استانی در شورای فرهنگ عمومی استان ها گفت: در شرایط فعلی با توجه به ساختارهای تصمیم گیری در حوزه های استانی و در سطح استان که مهمترین آن شورای فرهنگ عمومی است، اتحادیه استانی که نماینده موسسات قرآنی هستند به این جلسات دعوت نمی شوند و البته در ابلاغیه ای که اخیرا از دبیرخانه کمیسیون توسعه فرهنگ قرآنی اخذ کردیم مدیران موسسات در موضوعات قرآنی به این شورا دعوت می شوند ولی عضویت آنها قطعی نیست.

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تاکید کرد: اگر بخواهیم نقش موسسات قرآنی را در عرصه های استانی ببینیم، لازمه آن این است نماینده موسسات قرآنی استان ها در شورای فرهنگ عمومی که با حضور مسئولان استان تشکیل می شود، حضور فعالانه ای داشته باشد و به این دلیل بوده که تمام مدیران استانی بر این نکته تاکید داشتند و یکی از خواست های اتحادیه استانی بود که ما هم بر آن تاکید داریم.

وی درباره مالیات و بیمه فعالان قرآنی موسسات توضیحاتی داد و گفت: در ابتدای سال یک نشست مشترک میان اعضای فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی با وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع بیمه فعالان قرآنی برگزار شد و سید عباس صالحی برای سه برابر شدن وضعیت آمار فعلی در زمینه بیمه قول مساعد داد ولی در بحث های قانونی آن، خلاهایی وجود دارد که نتوانسته ایم بیمه موسسات را به سرانجام برسانیم.

انجم شعاع افزود: در هر صورت در این بیانیه تاکید شده مسیرهای قانونی را از مجاری دستگاه های تقنینی پیگیری کنیم و تاکید بر رفع موانع، توسط مدیران استانی یک موضوع طبیعی است که در پایان یک نشست هماهنگی استانی در قالب یک نوشتار به عنوان بیانیه به آن پرداخته شود.

ارسال نظر