شناسه خبر : 15079

اختصاصی چابک آنلاین؛

ادغام بخش اتکایی شرکت‌های بیمه‌ای در یکدیگر برای صنعت بیمه مفید است

ادغام بخش اتکایی شرکت‌های بیمه‌ای در یکدیگر برای صنعت بیمه مفید است

مدیر بیمه‌های اتکایی شرکت بیمه میهن، معتقد است که ادغام بخش اتکایی شرکت‌های بیمه در زمان مناسب می‌تواند برای صنعت مفید باشد هرچند که ادغام آنها با شرکت‌های تخصصی بیمه اتکایی منطقی به نظر نمی‌رسد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "مرجان رضایی"، در گفت‌و گو با چابک‌آنلاین، گفت: ادغام شرکت‌های بیمه اتکایی شامل شرکت‌هایی که بصورت تخصصی عملیات اتکایی انجام می‌دهند با شرکت‌های بیمه مستقیم منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه درصورت ادغام دیگر فرصت رقابت در بازار وجود نخواهد داشت. 

وی، با بیان اینکه "بخش اتکایی بیمه مرکزی، جنبه نظارتی و در برخی موارد حمایتی دارد"، افزود: اگر بخش اتکایی تعدادی از شرکت‌های بیمه مستقیم با یکدیگر ادغام شوند می‌تواند برای صنعت بیمه مفید باشد و بازده آن نیز بیشتر است چراکه که ظرفیت پوشش دهی آنها بالا رفته و امکان مشارکت در پوشش های بزرگتر مهیا می‌شود.

مدیر بیمه‌های اتکایی شرکت بیمه میهن، به دقت برخی بیمه‌گذاران بزرگ به بیمه‌گران اتکایی و ظرفیت آنها اشاره کرد و ادامه داد: اگر شرکت‌های بیمه مستقیم در بخش اتکایی ادغام شوند ظرفیت قابل توجهی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند پروژه‌های عظیمی را پوشش دهند که هریک به تنهایی قادر به ارائه پوشش اتکایی آن نیستند ضمن آنکه هزینه‌های اداری هم بسیار کاهش می‌یابد. 

رضایی، اضافه کرد: شرکت‌های بیمه می‌توانند به میزان سهم به اشتراک گذاشته شده پذیرش ریسک داشته باشند، همچنین با بالارفتن ظرفیت پوشش ریسک به‌طور خودکار بیمه‌نامه‌های بزرگی که نیاز به پوشش اتکایی دارند به این سمت آمده و سوددهی آن برای شرکت‌های ادغام شده که به تنهایی قادر به ارائه پوشش اتکایی آن نبودند بیشتر خواهد شد.

رضایی، درخصوص تاثیرات حضور بیمه‌گران اتکایی جدید، گفت: زمانی که یک شرکت بیمه جنرال، شرکت بیمه اتکایی تاسیس می‌کند یکی از دلایل آن می‌تواند چرخش نقدینگی داخل مجموعه باشد زیرا از این طریق نقدینگی از مجموعه خارج نشده و بین شرکت بیمه مستقیم و بیمه گر اتکایی آن در گردش است اما باید توجه داشت که از نظر فنی وعملیاتی به مفهوم صحیح اتکایی عمل نشده است. 

مدیر بیمه‌های اتکایی شرکت بیمه میهن، افزود: اگر خسارت بزرگی برای شرکت بیمه‌ای که اتکایی خود را تاسیس کرده رخ دهد چون ریسک را از مجموعه خود خارج نکرده، باید کل خسارت را پرداخت کند و این توزیع و انتقال ریسک به معنای واقعی نیست و به مفهوم علمی اتکایی عمل نشده است.

 رضایی اذعان داشت که پوشش اتکایی یعنی توزیع و انتقال ریسک و نه فقط انتقال نقدینگی بنابراین حضور اینگونه بیمه‌گران اتکایی جدید کمک خوبی به بخش اتکایی بعنوان پشتوانه صنعت بیمه نمی‌کند.

 

ارسال نظر