شناسه خبر : 14555

اختصاصی چابک آنلاین؛

اقبال فعالان بازارسرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای در بورس چگونه خواهد بود؟

اقبال فعالان بازارسرمایه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای در بورس چگونه خواهد بود؟

بازی دوسربرد شرکت‌های بیمه در بازارسرمایه، آیا بازارسرمایه روی خوش خود را برای بیمه‌گران حفظ می‌کند؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، بازارسرمایه پس از رشد سنگینی که در سال گذشته ازخود به‌جای گذاشت از ابتدای سالجاری هم روند صعودی غافلگیرکننده‌ای را تا نیمه‌های مرداد ماه در پیش گرفت و زمینه رشد سهام بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را فراهم کرد.

پس از هجوم نقدینگی به بازار سرمایه و حمایت بی‌سابقه از این بازار بود که رشد قیمتی شرکت‌ها و افزایش قابل‌توجه شاخص کل و ارزش بازار سرمایه رقم خورد.

دراین بین نرخ سهام شرکت‌های بیمه که از گذشته به‌دلیل حاشیه سود پایین،کمتر مورد اقبال فعالان بازار سرمایه قرار گرفته بود با استقبال سهامداران و رشد چشمگیر همراه شد.

اما آیا جذابیت سهام شرکت‌های بیمه‌ای در زمان رونق بازار سرمایه تنها متاثر از هیجانات بازار بود؟

درسالجاری شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل افزایش قیمت دلار و در راستای بالابردن توان ریسک پذیری خود، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هاویا از محل سود انباشته‌ را در دستور کار خود قرار دادند.

ازسوی دیگر پس از شیوع ویروس کرونا شرکت‌های بیمه با کاهش ریسک‌های بیمه‌گری در رشته بیمه‌های خودرو و درمان که حدود 70 درصد پرتفوی کل بازار آنها را تشکیل می‌دهند روبرو شدند.

همچنین در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های بیمه‌ای به اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری خود پرداختند و با حمایت‌ها و تشویق‌های بیمه مرکزی صنعت بیمه مبلغ قابل توجهی از سرمایه خود را در بازار سرمایه‌ که بر مدار رشد بود سرمایه گذاری کردند که سودهای ناشی از این اتفاق هم درصورت‌های مالی 9 ماهه این شرکت‌ها نمود پیدا کرد.

مدیرسرمایه‌گذاری و اقتصادی شرکت بیمه کوثر، به چابک‌آنلاین گفت که بخشی از اقبال سهام شرکت های بیمه ای در نیمه نخست امسال و در بورس به دلیل جو بازار،رشد دارایی‌ها و رشد ارزش دلار و به تبع آن رشد دارایی شرکت‌های بیمه بوده است.

نوید خاندوزی، افزود:بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در بورس بود و رشد بازار سرمایه در آن مقطع باعث سود در شرکت‌های بیمه شد که این هم عاملی شد برای توجه بازار به سهام شرکت‌های بیمه.

وی، معتقد است، به دلیل آنکه وضعیت بازار سرمایه مانند دوره رونق نیست فعلا اقبال به سهام شرکت‌های بیمه‌ای هم ادامه دار نخواهد بود.

مدیرسرمایه‌گذاری و اقتصادی شرکت بیمه کوثر،اظهارکرد: به‌طور کلی تمام بازاربورس به دلیل اصلاحی که صورت گرفته شرایط خوبی را دارد و قیمت‌ها از هیجانی که داشتند خالی شده است.

خاندوزی، معتقد است که معامله‌گران سهام شرکت‌های بیمه‌ای ترکیبی از سهامداران جدید وحرفه‌ای‌های بازار است البته سهامداران جدید در بیمه‌ها فعال‌تربودند.

به گفته وی، درمدت زمان رونق بورس قیمت سهام شرکت‌های بیمه‌ای بالا بود و حتی درحال حاضر هم ارزش بازار بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای  بالا است و منطقی با سایر شرکت‌ها ندارد بنابراین درمیان مدت اصلاح خواهد شد و ارزش بازار و قیمت‌ها به محدوده واقعی خود خواهند رسید.

واقعیت این است که روند بازارسرمایه همیشه در یک سهم ماندگار نیست و به نظر می رسد سهام شرکت‌های بیمه از جاماندگان بازار سرمایه بود که مورد توجه سهامداران بلند مدت و حرفه‌ای قرار گرفت.

یک کارشناس بازار سرمایه به چابک‌آنلاین گفت که بزرگترین عاملی که جذابیت سهام شرکت‌های بیمه‌ای را در بازار سرمایه رقم زد نسبت قیمت به درآمد( p/e) پایین این صنعت به دلیل سهام شناور آزاد مناسب نسبت به سایر صنایع و شاخص کل بود. 

فردین آقابزرگی، افزود:به دید بازار، سهام شرکت های بیمه ای جزو صنایع جامانده از بازار تلقی ‌و باعث اقبال بازار به سهام شرکت‌های بیمه‌ هم شد.

وی،ادامه داد: از سوی دیگر تعرفه‌ای که شرکت‌های بیمه‌ای می‌گیرند تابعی از قیمت خود کالایی است که بیمه می‌شود،درواقع افزایش گردش معاملات مالی سالانه و عملکرد نسبتا مناسبی که به دلیل بالارفتن گردش مالی سالانه در شرکت‌های بیمه بود باعث جذابیت سهام این صنعت شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از لحاظ روانی هم یک شرکت بیمه که فعالیت بیمه‌گری دارد این ذهنیت را تداعی می‌کند که پرتفوی خود را به ترتیبی اداره می‌کند که کمترین ریسک متوجه این صنعت و سهامداران آن باشد.

آقابزرگی اذعان داشت که سهام شرکت‌های بیمه‌ای همواره نسبت به سایر صنایع کمترین رشد و کمترین ریسک را دارد چراکه این شرکت‌ها باید تدابیری در برابر تعهدات نقدینگی خود داشته و پرتفوی آنها نقدشوندگی بالا داشته باشد تا بتوانند هر لحظه برای جبران خسارت‌های غیرقابل پیش‌بینی آمادگی لازم را داشته باشند.

وی، گفت: شرکت‌های بیمه به‌دلیل ساختار تعهداتی که دارند، سرمایه در گردش و پرتفوی چابک و نقدشونده‌ای دارند و به اصل بازدهی‌کم با ریسک کمتر برمی‌گردند بنابراین بیشتر شرکت‌های پیشرو در صدر دنیا هم شرکت‌های بیمه هستند.

این کارشناس بازارسرمایه، بیان‌کرد: درحال حاضر جذابیت سهام شرکت‌های بیمه‌ای به نسبت‌های مختلفی مانند قابلیت دستیابی سود هر سهم، ارزش ذاتی و میزان دارایی‌ها بستگی دارد اما به‌طورکلی صنعت بیمه جزو صنایعی است که از اصلاحات پیش‌رو کمتر آسیب می‌بیند.

آقابزرگی،معتقداست که درحال حاضر قیمت سهام‌ شرکت‌های بیمه نسبت به سایر صنایع قابل معامله در بورس تا حدودی توجیه‌پذیرتر است.

وی، افزود: به‌طور معمول شرکت‌هایی که سهام شناور آزاد زیادی دارند مورد توجه افرادی که به‌منظور سفته بازی و کوتاه مدت روی یک سهام کار می‌کنند نیست بنابراین می‌توان گفت کسانی که این گروه سهام را خریداری می‌کنند باتوجه به رشد به مراتب کمتر این گروه از سایر صنایع، افراد حرفه‌ای هستند که بازه سرمایه‌گذاری آنها بلندمدت است.

ازدید بسیاری، روند معاملات بورس در۵ ماه نخست سالجاری یک روندی عجیب و در عین حال غیر قابل تکرار خواهد بود هرچند که برخی دیگر معتقدند که بازار سهام، بازار راکدی نیست که سهامداران نتوانند از آن کسب سود  کنند و به میزان کافی هم در این بازار اصلاح صورت گرفته است.

باید دیدکه وضعیت صنعت بیمه در بازار کنونی سرمایه  چگونه خواهد بود.

 

ارسال نظر