شناسه خبر : 14076

اختصاصی چابک آنلاین؛افت تولید مرغ تخمگذار در تعاریف بیمه‌ای قرار ندارد

مرغداران به ازای هر قطعه مرغ یک هزار تومان حق بیمه پرداخت کردند

مرغداران به ازای هر قطعه مرغ یک هزار تومان حق بیمه پرداخت کردند

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران، معتقد است که درنظام بیمه‌ای مرغ تخم‌گذار، باید افت تولید به گزینه‌های بیمه اضافه شود چراکه بیشتر بیماری‌هایی که در کشور به صورت نژادی در مرغ تخمگذار وجود دارد منجر به تلفات نشده و باعث افت تولید می‌شود.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "سید فرزاد طلاکش"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، بیان کرد: بیماری‌های مرغ گوشتی منجربه تلفات در این بخش می‌شود و اگر مرغدار برای تلفات مستندات کافی ارائه کند پس از تایید دامپزشک خسارت را دریافت می‌کند.

وی، گفت: در حال حاضر صندوق بیمه کشاورزی در بخش مرغ تخمگذار فقط خسارت‌هایی مانند آنفولانزا که تلفات درآن اتفاق می‌افتد بیمه می‌کند درحالیکه بیشتر بیماری‌هایی که در کشور به صورت نژادی در مرغ تخمگذار وجود دارد منجر به تلفات نشده و باعث  افت تولید می‌شود.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران، اذعان داشت که گاهی افت تولید در مرغ تخمگذار بسیار قابل توجه است و مرغداران  در بیماری‌هایی مانند نیوکاسل تا 40 درصد افت تولید دارند و تا کارهای درمانی انجام شود این افت در تولید تا دو ماه زمان می‌برد و باز هم پس از درمان به میزان تولید قبل برنمی‌گردد.

طلاکش، توضیح داد: به عنوان مثال مرغی که 90درصد تولید داشته پس از بیماری تولید آن به 50درصد می‌رسد و پس از درمان نهایت تا 82 درصد برگشت دارد و با توجه به افت 40 درصدی میزان تولید این خسارت برای مرغدار قابل توجه است که جبران نمی‌شود.

وی، تاکید کرد: برخی از بیماری‌ها مانند نیوکاسل و برونشیت بومی کشور هستند  و در بخش مرغ تخمگذار خسارت می‌زنند، به همین دلیل سالها است که اصرار داریم افت تولید مرغ تخمگذار ناشی از بیماری‌هایی که مرغدار در آنها سهل‌انگاری نکرده را در تعاریف بیمه‌ای قراردهند.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران، گفت: مرغداران در سال گذشته برای هرقطعه مرغ تخمگذار بالای یک هزار تومان حق بیمه پرداخت کردند اما به دلیل اینکه مرغدارها واکسن‌ها را زده‌اند و منطقه آرام است دو سال است بیماری آنفولانزایی در کشور اتفاق نیافتاده و عدد خوبی در صندوق بیمه کشاورزی ذخیره شده است.

طلاکش گفت: درنظام بیمه‌ای مرغ تخم گذار، باید افت تولید به گزینه‌های بیمه اضافه شود و مرغدار هم حاضر است که عدد دیگری را بابت آن پرداخت کند و در یک نظام مشخص خسارت افت تولید مرغداران محاسبه و پرداخت شود.

وی، چالش دیگر مرغداران تخم گذار را مساله افت قیمت عنوان کرد و افزود: مرغداران پوشش افت قیمت را می‌خواهند و در حالیکه بیشتر خسارت این بخش برای مردم و مرغداران است بیمه از  پوشش این مساله استقبال نمی‌کند زیرا نوسانات قیمت زیاد است.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران، تصریح کرد: ازسال 94 تا اویل سال 97 آنفولانزای مرغی قابل توجهی در کشور وجود داشت و صندوق بیمه کشاورزی هم درگیر مسائل بسیاری بود زیرا دولت سهم خود را به بیمه پرداخت نکرده بود، اما این صندوق تمام تلاش خود را در پرداخت خسارت کرد و مرغداری نیست که خسارت خود را دریافت نکرده باشد.

طلاکش، با بیان اینکه "تبعات شیوع ویروس کرونا در بخش مرغ تخمگذار تاثیرمنفی نداشت"، افزود: حتی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل وجود ویتامین دی و ید در تخم مرغ، سرانه مصرف این محصول به خصوص به صورت بسته بندی و بهداشتی افزایش یافت.

 

ارسال نظر