شناسه خبر : 10644

چابک آنلاین بررسی کرد

زورآزمایی ویروس کرونا و شبکه فروش نمایندگان در زمین بازی صنعت بیمه

زورآزمایی ویروس کرونا و شبکه فروش نمایندگان در زمین بازی صنعت بیمه

با گسترش شیوع ویروس کرونا در دنیا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و مراکز خدماتی تعطیل شده و یا با حداقل ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‌دهند.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، شیوع این ویروس بدون شک تاثیر جدی  بررشد اقتصادی جهان گذاشته به نحوی که می توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود اقتصاد جهانی برشمرد.

اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بود که شیوع ویروس کووید_19 در شهر ووهان چین بروز کرد و با سرعت بسیار در سراسر دنیا گسترش یافت.

 به‌رغم تلاش‌ های بسیار هنوز چشم‌انداز روشنی هم برای  مهارشیوع این بیماری متصور نیست.

تاکنون بیشتر از یک میلیون و 400 هزار نفر درجهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و چندین هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

گویا، اولین مورد از ویروس کرونا 30 بهمن ماه در کشور تشخیص داده شد و ایران نیز به جمع کشورهای درگیر با این ویروس اضافه شد.

بی شک، پیامدهای احتمالی گسترش ویروس کرونا در ایران می تواند از نرخ رشد اقتصادی بکاهد که در این پیوند، شرکت های بیمه ای فعال در ایران هم به عنوان جزئی از اقتصاد کشور از این بحران بی نصیب نخواهند بود.

اما شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت بیمه داشته است؟

امین احمدیان، کارشناس صنعت بیمه درگفتگو با چابک آنلاین، با تایید افت فروش شرکت های بیمه ای بر اثر بروز ویروس کرونا درکشور، گفت: این کاهش درفروش شرکت های بیمه ای دلایل مختلفی دارد، به عنوان مثال، در استان هایی مانند تهران، قم و گیلان که شیوع کرونا در آنها بیشتر بوده ، نمایندگان بیمه ای به دلیل ارتباط با مشتریان تعطیل شده اند و یا مراجعه به آنها بسیار کم شده است.

احمدیان افزود: بسیاری از بنگاه های اقتصادی و مراکز خدماتی، تعطیل شده اند و یا با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه می دهند که همین مساله نیز شرکت های بیمه ای را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر در اولویت نبودن بیمه برای مردم هم سبب شده  تا از سمت تقاضا نیز مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی،تصریح کرد که  شبکه عرضه شرکت های بیمه ای هم دارای مشکلاتی است و در نتیجه همه این عوامل دست به دست هم داده تا کسب پرتفوی صنعت بیمه تحت تاثیر قرار بگیرد.

به اعتقادکارشناسان بیمه‌ای، شیوع ویرس کرونا در کشور ممکن است سبب خارج شدن کوتاه مدت برخی از محصولات بیمه ای مانند باربری، حمل و نقل و مسئولیت از سبد پرتفوی شرکت های بیمه ای شود اما در میان مدت، تغییر چندانی در پرتفوی شرکت های بیمه ای نخواهد داشت.

از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان و فعالان صنعت بیمه معتقدند که تاثیرات کاهش درفروش شرکت های بیمه ای بر اثر شیوع ویروس کرونا، در دراز مدت محسوس خواهد بود.

رضا رستموندی، عضو هیات مدیره انجمن کارگزاران بیمه درگفت وگو با چابک آنلاین با تایید این مطلب که فروش شرکت های بیمه ای بر اثر شیوع ویروس کرونا افت پیدا کرده است،گفت:به عنوان مثال برای عید نوروز طرح هایی داشتیم و با شرکت های بیمه ای هم صحبت هایی شده بود اما دیگر نتوانستیم آنها را  اجرا کنیم چون تمام مسافرت ها لغو شدند.

رستموندی تاکید کرد: اگر چه تاثیر کاهش فروش شرکت های بیمه ای بر اثر گسترش ویروس کرونا در کوتاه مدت محسوس نخواهد بود اما در دراز مدت تاثیر گذار است زیرا همیشه پس ازسال نو همه شرکت های بیمه ای با یک افت در فروش روبرو هستند و شرایط فعلی می تواند مزید بر علت شود.

صنعت بیمه در کشور همواره بر افزایش ضریب نفوذ بیمه تاکید داشته و شرکت های بیمه ای هم در سالهای اخیر در بخش بیمه های عمر و زندگی به فعالیت بیشتری پرداختند،حال این احتمال تقویت شده که این بیمه گران با چالش هایی روبرو شوند.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون معتقد است که افت فروش شرکت های بیمه ای بر اثر شیوع ویروس کرونا به ماهیت آنها بستگی داشته و در شرایط فعلی همه شرکت های بیمه ای بازار یکسانی ندارند چرا که سهم از بازار آنها در قسمت های مختلفی نهادینه شده است.

یونس مظلومی در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: ممکن است در شرایط فعلی شرکت های بیمه ای که فروش آنها تخصصی بر بیمه نامه های عمر ویا مسافرتی متمرکز است کاهش یابد اما صنعت بیمه نباید نگرانی خاصی بابت عوارض شیوع ویروس کرونا داشته باشد چراکه شرایط پیش آمده برطرف خواهد شد.

وی، بیان کردکه فروش شرکت بیمه تعاون درشرایط شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا نکرده زیرا  راهبرد این شرکت برتنوع گرایی است و همه رشته های بیمه ای در سبد پرتفوی این شرکت وجود دارد، در نتیجه افت یکی از رشته ها تاثیر چندانی بر این شرکت بیمه نمی گذارد.

درحال حاضر،بسیاری ازمردم برای در امان ماندن از ویروس کرونا وبا توصیه های وزارت بهداشت به خانه های خود پناه برده اند و از آمد و شد های  غیر ضروری پرهیز می کنند.

بنابراین اگر صنعت بیمه درزمینه فروش آنلاین تمزکز بیشتری داشت شاید افت فروش شرکت ها حتی با شیوع ویروس کرونا دچار افت جدی  نمی شد اما در حال حاضربیشتر فروش شرکتها به صورت سنتی بوده و این امر هم بر فروش آنها تاثیر گذار بوده است.

تجربه شیوع ویروس کرونا نشان دادکه پای صنعت بیمه هنوز در فروش دیجیتال بیمه نامه‌ها می لگند و با وجود تکرار همیشگی برای تمرکز بیشتر بر فروش آنلاین اما گوش صنعت بیمه بدهکار این حرفها نیست.!

  • احمد پور

    سلام
    گزارش خوبی بود لذت بردم.

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید
    تحلیل درست و جالبی است

  • ناشناس

    شرایط برای نمایندگان و بازاریاب های عمر واقعا سخت شده امیدوارم هر چه زوتر شرایط به روال عادی برگرده و هموطنانم سلامت باشند

  • ناشناس

    👌🏼👌🏼👌🏼عالی

  • اندی

    درود بر چابکیا خیلی عالی بود

  • علیرضا

    بیمه ها باید در بخش فروش انلاین قوی تر عمل کنند. این شرایط همه رو متوجه این مساله کرد.

ارسال نظر