شناسه خبر : 26905

اختصاصی چابک آنلاین؛

عملکرد نظام مهندسی ها برای آموزش مهندسین درچند سال اخیرضعیف بوده است

مجریان ذیصلاح توانایی فنی لازم را در اجرای ساختمان ندارند

عملکرد نظام مهندسی ها برای آموزش مهندسین درچند سال اخیرضعیف  بوده است

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، با بیان اینکه رکوداقتصادی روند ارتقای کیفیت ساخت و ساز را کندکرده است،گفت: یکی ازمهم ترین ابزارهای سرعت بخشیدن به حرکت درارتقای کیفیت ساختمان سازی، صنعتی سازی ساختمان است درحالیکه سرمایه گذاری در این حوزه در چند سال گذشته اندک بوده و علاوه براین، قوانین ملی ساختمان کشور نیز در این خصوص به روز نشده است.

چابک آنلاین ، شراره عبازاده، مصطفی نیک فطرت شیوایی، درگفتگو با چابک آنلاین، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، به طور جدی در زمینه کنترل کیفیت ساخت و سازها ورود پیدا کرده ، به طوری که در حال حاضر 70 درصد از ساختمان های جدید که در استان قزوین ساخته می شوند،هوشمند سازی را در اولویت  کاری خود قرار داده اند.

وی،با اشاره به اینکه میانگین عمرمفید ساختمان های کشور 20 سال است، گفت: در سایر کشورهای دنیا، عمر مفید ساختمان ها حداقل  بیش از 50 سال است ، بنابراین نگاه مجموعه ساخت و ساز کشور باید به سمت ارتقای کیفیت ساختمان ها از طریق صنعتی سازی باشد تا عمرمفید ساختمان ها حداقل به 50 سال برسد.

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، خاطر نشان کرد که  نه تنها ساخت وساز به شیوه صنعتی دربیشتر استان های کشور رواج پیدا نکرده است، بلکه شیوه اجرای ساخت و ساز های سنتی هم صحیح و فنی نیست.

نیک فطرت شیوایی، با تاکید براینکه روند صدور پروانه اجرا و نظارت براحداث ساختمان مستلزم بازبینی است، تصریح کرد: برخی از مهندسین با وجود اینکه پروانه اشتغال دارند، ازتوانایی و تخصص لازم برخوردار نیستند چرا که آموزش های عملی پس از صدور پروانه صورت می گیرد و عملکرد نظام مهندسی ها در خصوص آموزش این مهندسین در چند سال اخیر ضعیف بوده است .

وی،ادامه داد: سخت گیری ها در روند صدور پروانه در اجرا در مقایسه با صدور پروانه های نظارت و طراحی کمتر است به همین خاطر توانایی فنی برخی از مجریان ذیصلاح در زمینه اجرای ساختمان گاهی حتی کمتر از کارفرما است و این امر موجب شده که هراستانی قانون مجری ذیصلاح را با قاعده خود اجرایی کند و یا اصلا اجرا نکند .

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، با اشاره به اینکه تعرفه مشخصی برای هزینه اجرای ساختمان ها وجود ندارد، افزود: عملکرد متفاوت استان ها در نحوه اجرای قانون مجری ذیصلاح به ابهامات موجود در شرح این قانون در قالب قوانین مقررات ملی ساختمان  بر می گردد که این امر موجب شده هزینه های هنگفتی بابت اجرا در برخی استانها پرداخت شود.

وی درخصوص نحوه اجرای قانون مجری ذیصلاح در استان  قزوین، گفت: درحال حاضر برای ساختمان سازی های بیش از 500 متر مربع از مجری ذیصلاح استفاده می شود که تلاش می شود، اجرای این قانون به تدریج در تمام مراحل ساختمان با ویژگی متفاوت تسری پیدا کند .

 

ارسال نظر