شناسه خبر : 41928

۱۰ بازار برتر بورس جهان کدام‌اند؟

10 بازار برتر بورس جهان کدام‌اند؟

هر کشوری در دنیا، بازار بورس مخصوص به خودش را دارد. بعضی از این بازارها کوچک و ناآشنا و بعضی دیگر هم در سطح جهانی شناخته شده هستند.

به گزارش چابک آنلاین،  آشنایی با تمام این بازارها برای معامله‌گران ضروری نیست اما بهتر است که بازارهای بزرگ جهانی را بشناسید و اطلاعاتی هرچند محدود از این بازارها داشته باشید. در ادامه این مطلب 10 بازار بورس برتر جهانی را به شما معرفی می‌کنیم.

بزرگترین بازارهای بورس جهان

بازارهای زیر، بزرگترین بازارهای بورس جهان هستند:

  1. بورس نیویورک
  2. بورس نزدک
  3. بورس شانگهای
  4. بورس یورونکست
  5. بورس هنگ‌کنگ
  6. بورس توکیو
  7. بورس شنژن
  8. بورس لندن
  9. بورس تورنتو
  10. بورس بمبئی

بورس نیویورک (NYSE)

بورس نیویورک بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین بازار بورس جهان است. این بازار در وال‌استریت نیویورک قرار گرفته و در سال 1792 میلادی تاسیس شده است. ارزش بازار بورس نیویورک نزدیک به 23 تریلیون دلار تخمین زده شده است. طبق آخرین گزارش‌های منتشرشده، حدود 2500 نماد در این بازار معامله می‌شود. همچنین حجم معاملات این بازار در مقایسه با سایر بازارها بسیار بیشتر است.

برخی از شاخص‌های مهم این بازار به شرح زیر هستند:

  • شاخص داو جونز یا DJIA (شاخص 30 شرکت بزرگ)
  • شاخص استاندارد و پور یا S&P500 (500 شرکت بزرگ آمریکا)
  • شاخص نزدک مرکب یا NASDAQ Composite (شاخص سرمایه بازار با وزن آزاد)

بورس نزدک (NAZDAQ)

بورس نزدک بعد از بورس نیویورک، مهمترین بازار بورس جهان است. این بازار هم مانند بورس نیویورک در کشور آمریکا و شهر نیویورک قرار دارد. جالب است بدانید که بورس نزدک در سال 1971 میلادی تاسیس شده است و نخستین بازار بورسی محسوب می‌شود که از معاملات آنلاین استفاده کرده است.

شرکت‌هایی که در بورس نزدک پذیرفته شده‌اند بیشتر در حوزه فناوری، خدمات مصرفی و مراقبت‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند. سهام برخی از شرکت‌های برتر جهان مانند مایکروسافت، فیسبوک، آمازون، تسلا، گوگل و اپل در این بازار معامله می‌شوند.

شاخص‌های مهم این بازار عبارتند از:

  • شاخص مرکب
  • شاخص نزدک 100
  • شاخص غیرمالی نزدک

بورس شانگهای (SSE)

بورس شانگهای بزرگترین بورس آسیا است و در کشور چین قرار داد. این بازار در سال 1866 میلادی تاسیس شد و پس از فراز و فرودهای متعدد به موفقیت رسید. در حال حاضر سهام نزدیک به دو هزار شرکت با ارزش بازاری در حدود 7 تریلیون دلار در این بازار معامله می‌شود. از مهمترین شاخص‌های این بازار می‌توان به شاخص مرکب SSE، شاخص 50SSE و شاخص 180SSE اشاره کرد.

بورس یورونکست (EURONEXT)

بوروس یورونکست در شهر آمستردام (کشور هلند) قرار گرفته و در سال 2000 میلادی تاسیس شده است. جالب اینجا است که خدمات این بازار محدود به کشور هلند نیست و سرمایه‌گذاران چندین کشور اروپایی می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. به عنوان مثال، شعب این بازار در شهرهای لندن، پاریس، لیسبون، میلان، دوبلین، بروکسل و اسلو در حال فعالیت هستند. در حال حاضر سهام 1300 شرکت در این بازار معامله می‌شود و ارزش کل بازار آن هم در حدود 7 تریلیون دلار تخمین زده شده است.

از مهم‌ترین شاخص‌های این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شاخص یورونکست 100 (شاخص 100 نماد بزرگ بازار)
  • شاخص  AEX-INDEX(شاخص شرکت‌های هلندی)
  • شاخص BEL20 (شاخص شرکت‌های بلژیکی)
  • شاخص FTSE MIB (شاخص شرکت‌های ایتالیایی)
  • شاخص 25OBX (شاخص شرکت‌های نروژی)

بورس هنگ کنگ (HKEX)

بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ در سال 1891 و در کشور چین تاسیس شد. در حال حاضر سهام 2200 شرکت در این بازار معامله می‌شود و ارزش بازار آن هم در حدود 36 تریلیون دلار است. شاخص هنگ‌سنگ (Hang Seng) مهمترین شاخص بازار بورس هنگ‌کنگ است.

بورس توکیو (TSE)

بازار بورس توکیو در سال 1898 و در شهر توکیو (کشور ژاپن) تاسیس شد. در حال حاضر در این بازار، سهام 3500 شرکت معامله می‌شود و ارزش بازار آن هم بیشتر از 5 و نیم تریلیون دلار است. شماری از سرمایه‌گذاران، این بازار را به نام بازار توشو (Tosho) می‌شناسند. از مهم‌ترین شاخص‌های این بازار می‌توان به: شاخص قیمت توکیو (TOPIX) و شاخص Nikkei225 اشاره کرد.

بورس شنژن (SZSE)

بورس شنژن دومین بورس بزرگ کشور چین و در شهر شنژن قرار گرفته است. این بازار در سال 1990 میلادی تاسیس شده است و سهام بیش از 1900 شرکت در آن معامله می‌شود. در حال حاضر ارزش بازار آن در حدود 5 تریلیون دلار است. شاخصSZSE Component و شاخص SZSE100 دو مورد از مهم‌ترین شاخص‌های این بازار هستند.

بورس لندن (LSE)

بورس لندن در سال 1801 میلادی تاسیس شده و یکی از پرسابقه‌ترین بازارهای بورس جهان است. در حال حاضر نزدیک به 3 هزار سهام متعلق به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس، در این بازار معامله می‌شود و ارزش این بازار 3 تریلیون دلار تخمین زده شده است. مهم‌ترین شاخص‌های بورس لندن به ترتیب زیر هستند:

  • شاخص 100  Financial Times
  • شاخص 100 FTSE
  • شاخص  FTSE All-Share

بورس تورنتو (TSX)

بورس تورنتو در سال 1861 و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خدمات مالی TMX Group تاسیس شد. در حال حاضر سهام 2200 شرکت در این بازار معامله می‌شود و ارزش بازاری بیشتر از 3 تریلیون دلار دارد. شاخص استاندارد و پور TSX/(S&P)60 و شاخص مرکب TSX دو مورد از مهم‌ترین شاخص‌های این بازار محسوب می‌شوند.

بورس بمبئی (BSE)

بورس بمبئی (هند) یکی از مهم‌ترین بازارهای بورس آسیا است که در سال 1875 میلادی تاسیس شد. در حال حاضر سهام بیش از 5500 شرکت در این بازار معامله می‌شود و بورس بمبئی از لحاظ «تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده بورسی» در رتبه نخست دنیا قرار گرفته است. شاخص S&P BSE SENSEX مهم‌ترین شاخص بازار بورس بمبئی محسوب می‌شود.

 

photo_2023-12-12_10-10-13

بازار بورس داخلی (بورس اوراق بهادار ایران)

در حال حاضر به دلیل مسائل مربوط به تحریم، سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس جهانی برای معامله‌گران ایرانی به سختی امکان‌پذیر می‌شود اما بورس اوراق بهادار ایران می‌تواند جایگزینی مناسب برای این بازارها باشد. با این حال کسب سود از این بازار به خصوص در شرایط نزولی بورس، کار ساده‌ای نیست و نیازمند استفاده از ابزارهایی ویژه است. صفحه نمای بازار لحظه ای ریسرچ آگاه می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که مورد استفاده شما قرار می‌گیرد. با استفاده از این ابزار می‌توانید شرایط کلی بازار را رصد و به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

 

ارسال نظر