شناسه خبر : 32853

اختصاصی چابک آنلاین؛

بازدهی بازار بورس برای سرمایه گذاران در سال جاری چگونه خواهد بود؟

بازدهی بازار بورس برای  سرمایه گذاران در سال جاری چگونه خواهد بود؟

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ ،با تمام فراز و نشیب هایی که داشت ، علیرغم رشد بالای ۴۰ درصدی، نسبت به سایر بازار های رقیب در زمینه بازدهی در رتبه پایین تری قرار گرفت.

به گزارش چابک آنلاین، البته روندی که در فصل زمستان شروع کرد با رشد حجم و ارزش معاملات همراه بود که نشانه هایی از اقبال سرمایه گذاران و انتقال نقدینگی از سایر بازارها به قصد جبران این عقب ماندگی دیده می شود.

از عواملی که در ادامه این روند مثبت می توانند تاثیرگذار باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 توافقاتی که درماه های پایانی سال در سطح منطقه توسط ایران شکل گرفت را می توان زمینه ساز گشایش های سیاسی دانست.

اثرات تورم حاصل ازرشد نرخ ارزوافزایش نرخ محصولات تولیدی و خدماتی در ماههای اخیر در گزارش های فصلی پیش روی صنایع در سال جدید نمایانگر شده و با تعدیل نسبتp/e  صنایع و شرکت ها، انتظار رشد ارزش بازار شرکت ها دور از ذهن نخواهد بود.

یکی دیگر از متغیرهای تاثیرگذار، نرخ تسعیر ارز برای خرید مواد اولیه و نرخ محصولات صادراتی شرکتهاو همچنین مطالبات و سپرده های ارزی بانک ها بوده که در میزان سود سازی این شرکتها بسیار تاثیرگذار بوده و بالطبع تعیین کننده روند قیمتی بازار خواهد بود.

از بعد اقتصاد داخل،عامل کسری بودجه و نبود ثبات رویه در اعمال برخی از سیاست های اقتصادی می تواند در سال پیش رو بر بازار سهام تاثیر گذار باشد.

ازبعد اقتصاد جهانی نیز، اگربه هر دلیل شاهد تداوم افزایش نرخ بهره در ایالات متحده یا تشدید رکود اقتصاد جهانی باشیم ، طبیعتا احتمال افت کامادیتی ها و کاهش سرمایه گذاری ها در اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله مهمترین دغدغه های احتمالی سرمایه گذاران در سال پیش رو خواهد بود.

درمجموع درصورت بهبود روابط سیاسی وعدم تصمیم گیری های خلق الساعه درخصوص نرخ گذاری ها و افزایش پیش بینی پذیری متغیرهای اقتصادی، در کنار اشباع سایر بازارهای موازی از جمله بازار طلا و سکه، دلار و مسکن در سال پیش رو، می توان به مولدترین بازار سرمایه گذاری کشور یعنی بازار سرمایه خوشبین بوده و پیشروترین بازار به لحاظ کسب بازدهی برای سرمایه گذاران را بازار بورس دانست.

 

ارسال نظر