شناسه خبر : 27755

اختصاصی چابک آنلاین؛

رکود در معاملات بازار مسکن تا شش ماه آینده ادامه دارد

رکود در معاملات بازار مسکن تا شش ماه آینده ادامه دارد

یک کارشناس مسکن از رکود معاملاتی در بازار مسکن خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت ها در بازار مسکن به نقطه اوج خود رسیده و این امر به صورت سنتی منجر به کاهش معاملات خواهد شد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، فرشید ایلاتی، درگفتگو با چابک آنلاین، افزود: در صورتی که برنامه های دولت در بخش مسکن شتاب بیشتری بگیرد، احتمالا شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن خواهیم بود اما اینها به منزله ثبات شرایط فعلی بازار مسکن نیست چرا که عوامل بیرونی از جمله نوسانات اقتصادی نیز بر بازار مسکن تاثیر گذار است. 

وی، پیش بینی کرد که تا شش ماه آینده نیز رکود معاملات در بازار مسکن ادامه دار خواهد بود. 

وی، ادامه داد: پس از نیمه دوم سالجاری احتمال اینکه سرمایه ها از بازارهای موازی  خارج شده و به صورت سنتی وارد بازار مسکن شوند وجود دارد به این خاطر که بازار بورس در شرایط رکودی به سر میبرد و معمولا سرمایه های خارج شده از بورس به سمت مسکن سرازیر می شود.

این کارشناس مسکن، با بیان اینکه طرح فروش متری مسکن در بورس تاثیر چندانی بر بهبود شرایط بازار مسکن ندارد، مدعی شد که فروش متری مسکن طرحی است که به علت رکود در بازار بورس و پیشگیری از خروج سرمایه های بلوکه شده در این بازار صورت گرفته  که در راستای حفظ سرمایه افراد طرح خوبی است اما این طرح کمکی به ساماندهی بازار مسکن و یا خانه دار شدن افراد نخواهد کرد. 

ایلاتی، افزود: حجم پروژه هایی که برای عرضه متری مسکن در بورس تعیین شده، قابل مقایسه با حجم معاملات بازار مسکن نیست، بنابراین نمی تواند بر شرایط بازار مسکن تاثیر گذار باشد برای مثال ارزش پروژه صندوق بازنشستگی نهایتا صد میلیارد تومان است که این رقم در مقابل ارزش معاملات بازار مسکن ناچیز است .

وی، ادامه داد: در شش ماهه نخست سالجاری رشد سرمایه گذاری در حوزه مسکن از سمت بخش خصوصی منفی بوده، بنابراین خروج از شرایط رکود بازار مسکن و خانه دار کردن افراد مستلزم ورود دولت به این امر و واگذاری زمین از سوی دولت به مردم  است.

این کارشناس مسکن، گفت: در حال حاضر ساخت مسکن در طرح نهضت  ملی مسکن  موانع بسیاری از جمله عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها دارد، در حالیکه زمین های در مالکیت دولت، تنها یک سری چالش های حقوقی دارد که قابل رفع است، بنابراین اولویت واگذاری زمین بر ساخت مسکن می تواند تاثیر بهتری بر حوزه مسکن و خانه دار کردن افراد داشته باشد.

ارسال نظر