شناسه خبر : 27080

ترمز دستی عرضه خودروهای لوکس اموال تملیکی در بورس کالا کشیده شد

ترمز دستی عرضه خودروهای لوکس اموال تملیکی در بورس کالا کشیده شد

مزایده به جای عرضه در تالار شیشه‌ای، تصمیمی مهم برای تعیین تکلیف ۱۰۶۲ خودروی لوکس خارجی موجود در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی پس از حدود پنج سال انتظار.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه ایران، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، به‌تازگی اعلام کرده است که تا پایان مهرماه سال‌جاری تکلیف خودروهای مذکور را به شیوه مزایده، روشن خواهد کرد. هرچند که تا همین چند روز قبل، انتظار می‌‌رفت که  وضعیت خودروهای رسوبی سازمان اموال تملیکی از مسیر بورس کالا مشخص شود.  مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در آخرین موضعگیری‌ها، اعلام کرد که شیوه‌نامه عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا تنظیم شده است! این اظهارات تا حدودی بورس کالا را به این جمع‌بندی رساند که دیگر فروش خودروها در تابلوی بورس روشی محتوم است.

با این همه، سیدعبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، آب پاکی  را روی دست مدیران بورس کالای ایران ریخت و تأیید کرد که مزایده سراسری 1062 دستگاه خودرو در انبارهای سازمان اموال تملیکی در 6 مهرماه انجام می‌شود.

بلافاصله، سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران هم به خبرنگار «ایران» گفته است که اگر عرضه خودروها به شیوه مزایده ن هایی شده، بنابراین عرضه آنها در بورس کالا منتفی شده و این خودروها در بورس کالا عرضه نخواهند شد! جهرمی، در عین حال تأیید کرد که تاکنون سازمان اموال تملیکی مدارکی برای عرضه این تعداد خودرو به بورس کالای ایران ارائه نکرده است.

در این بین، این پرسش مطرح شده که چرا با وجود پیگیری جدی وزیر امور اقتصادی و دارایی و موافقت اولیه طرفین در ماه‌های اخیر، حرکت این خودروها به جاده بورس کالا منتهی نشد؟ سیدعبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفته است، خود وزیر امور اقتصادی و دارایی هم تصمیم داشت که خودروها از طریق بورس کالا ارائه شود اما با توجه به اینکه این خودروها سال‌ها در بنادر و در محیط سر باز و زیر آفتاب و هوای شرجی نگهداری شده‌، بنابراین کیفیت لازم برای عرضه از طریق بورس کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، چون در روش عرضه از طریق بورس، خدمات پس از فروش باید وجود داشته باشد اما در شیوه مزایده، مشتری و متقاضی خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بیند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری می‌کند و بعد از خرید، تضمینی از سوی فروشنده وجود ندارد، بنابراین بهترین روش برای عرضه این خودروها از طریق مزایده انجام می‌شود! با این همه اما آیا در روش مزایده، فروشنده نیازی به ارائه خدمات پس از فروش ندارد؟

«امیرحامد رضایی» کارشناس‌ارشد صنعت لیزینگ به خبرنگار «ایران» گفته است، طبق قانون در ایران هر نوع کالایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌‌رسد نیازمند ارائه خدمات پس از فروش است، بنابراین فروش کالا در روش بورس کالا یا مزایده نیازمند ارائه خدمات پس از فروش است، مگر اینکه در روش مزایده، خریدار تعهد ارائه خدمات پس از فروش را به خریدار بعدی برعهده بگیرد.

به گفته وی، در راستای الزام به ارائه خدمات پس از فروش، عرضه از طریق مزایده یا در بورس کالا فرقی نداشته، بنابراین با توجه به اینکه خودروهای مذکور خارجی بوده و امکان ارائه خدمات پس از فروش ندارند، فروش به شیوه بورس کالا از بعد شفافیت و در عین حال، رعایت عدالت مسیر بهتری است .

گمان می‌‌رود با توجه به زمان‌بندی سازمان اموال تملیکی برای اعلام نتیجه مزایده در 16 مهرماه، پرونده عرضه خودروهای لوکس سازمان اموال تملیکی در بورس کالا مختومه شده، هرچند که با توجه به تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا، طرفداران این روش دائماً در حال افزایش است. گفته می‌‌شود که در این دور از مزایده خودروهایی چون لکسوس، هیوندای، تویوتا، پورش، بی‌ ام و، بنز و ولوو به مزایده گذاشته خواهد شد.

با این اوصاف، باید دید که تا چه میزان مزایده به عرضه شفاف‌تر و بهتر خودروهای لوکس کمک خواهد کرد!

 

ارسال نظر