شناسه خبر : 43137

اختصاصی چابک آنلاین؛

رکود صنعت ساختمان تولید فولاد سازان را کاهشی کرد

رکود صنعت ساختمان تولید فولاد سازان را کاهشی کرد

مدیرعامل شرکت گروه فولادی البرز غرب اعلام کرد که علاوه بر رکود صنعت ساختمان، فاکتورهای دیگری از جمله چالش‌های پیش روی صادرات نیز بر صنعت فولاد و کاهش تقاضای این محصول در بازار داخلی تأثیرگذار بوده‌اند.

چابک آنلاین، لیلا امیری، احمد سعدی در گفتگو با چابک آنلاین گفت:با توجه به اینکه  افراد توان خرید خانه را ندارند، صنعت ساختمان در کشور با رکود مواجه شده ، به‌طوری که به نظر می رسد میزان معاملات  خرید مسکن یک‌پنجم سال گذشته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که فولاد، یکی از  اصلی‌ترین نیازهای ساخت مسکن بوده ، در نتیجه رکود صنعت ساختمان تأثیر بسزایی بر صنعت فولاد گذاشته و در حال حاضر کارخانه‌ها قادر نیستند با ظرفیت کامل فعالیت داشته باشند.

مدیر عامل شرکت گروه فولادی البرز غرب، با بیان اینکه تولید فولاد در ایران 2.5 برابر نیاز مصرفی کشور است، گفت: صادرات این محصول باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد، درحالیکه  نهاد های تاثیر گذار تصمیماتی می‌گیرند که باعث ضربه‌ بر پیکره صادرات کشور می‌شود.

به گفته وی، دولت صادر کنندگان شمش را علاوه بر ۲ درصد مالیات بر صادرات مجبور به ارائه ارز  و رفع تعهد  بصورت نیمایی یعنی ۳۹ هزار تومان می کند که این امر  توجیه اقتصادی ندارد.

سعدی افزود:صادرات راهکارپوشش مازاد تولید شمش فولاد بوده ، اما مواردی در قوانین صادرات فولاد گنجانده شده  که مانعی بر سر راه صادرات این محصول محسوب می‌شود.

وی، عوارض صادرات را یکی از این موانع عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، ارزآوری درحوزه شمش کاهش یافته که این موضوع بر صنعت شمش و فولاد تأثیر بسزایی گذاشته است.

مدیر عامل شرکت گروه فولادی البرز غرب ، گفت: به‌طور کلی در بازار جهانی با رکود جدی مواجه هستیم، اما می‌توان با مشوق‌های صادراتی و اتخاذ تمهیداتی خاص، صادرات شمش را افزایش داد.

سعدی ،با اشاره به اینکه روسیه از طرف اتحادیه اروپا و کشورهای غربی تحت فشار است، اظهار داشت: با وجود چنین شرایطی،روسیه محصولات بیشتری  را  وارد بازارهای هدف کرده  و رقیب جدی برای محصولات تولیدی و صادراتی ما محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت گروه فولادی البرز غرب، نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن را در تولیدات فولاد کشور چندان موثر ندانست و گفت: در حوزه سنگ آهن چندان وارداتی وجود ندارد و  در این زمینه خودکفا هستیم.

سعدی،اظهار داشت: باید در نظر داشت که به هر حال بازار فولاد ما متأثر از بازارهای جهانی بوده  و از آنجایی که تقریبا در تمام کشورها رکود وجود دارد و با وجود اینکه قیمت جهانی فولاد نسبت به قبل کاهش زیادی داشته، ولی هزینه‌ها بسیار بالاتر رفته است.

وی، افزود: در کشورهای دیگر زیرساخت‌ها برای فولاد سازان آماده می‌شود،در واقع برق،‌ آب و گاز به تولیدکنندگان تحویل داده می‌شود و بعد از بهره‌برداری، یک قیمت جهانی معقول بابت مصرف از آنها دریافت می‌شود، درحالیکه در کشور بحث دیماند و  عوارض قبل از هر اقدامی از تولیدکنندگان دریافت می‌شود.

مدیر عامل شرکت گروه فولادی البرز غرب ،با اشاره به اینکه صنعت فولاد صنعت کوچکی نیست، ادامه داد: در صنعت فولاد حداقل 25 میلیارد دلارگردش مالی وجود دارد که با در نظر گرفتن این زنجیره باید پرسید چرا بعضی بخشنامه‌ها یک هفته بیشتر دوام نمی‌آورد؟

سعدی گفت: به‌منظور حمایت از تولید ملی کشور، مسئولان باید بررسی‌های لازم را انجام داده تا بتوانیم بازارهای هدف را به دست آوریم.

 

ارسال نظر