شناسه خبر : 40082

اختصاصی چابک آنلاین؛

جهش معنادار سود سازی در بین فولاد سازان بورسی

جهش معنادار سود سازی در بین فولاد سازان بورسی

بررسی صورتهای مالی شش ماهه نخست سالجاری شرکت های فعال در تولید محصولات فولادی نشان می دهد که این شرکت ها توانسته اند ۲۸۱ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کنند.

چابک آنلاین، سعیدرشیدی، این رقم نسبت به نیمه نخست سال قبل 48.5 درصد افزایش نشان می دهد.

در همین بازه زمانی، فولادی های حاضر در بازار سهام توانسته اند 84 هزار و 226 میلیارد تومان سود خالص به دست بیاورند که این رقم نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 100 درصدی مواجه شده است.

درجدول زیر درآمدهای عملیاتی و سود و زیان خالص شرکت های فعال در صنعت فولاد منتهی به شهریورماه سالجاری در قیاس  با دوره شش ماهه سال قبل مورد بررسی قرار گرفته است.

Capture

طبق اطلاعات مندرج در جدول فوق، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» که بزرگترین شرکت در میان این گروه به شمار می آید، توانسته در 6 ماهه نخست امسال 123 هزار و 527 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کند که این حجم از درآمد، باعث شده تاسود 52 هزار و 447 میلیارد تومانی برای این شرکت به دست آید که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با 94 درصد رشد همراه شده است.

ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب» 479 میلیارد تومان زیان داشته که این شرکت نیز توانسته نسبت به دوره مشابه سال قبل وضعیت خود را 37 درصد بهبود ببخشد.

از نظر سودسازی، بهترین عملکرد گروه را شرکت فولاد امیرکبیر کاشان «فجر» با رشد 908 درصدی در شناسایی سود خالص، داشته است.

نگاهی کوتاه به صنعت فولاد در ایران

صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر اهمیت به سزایی در تأمین مواد اولیه، خصوصاَ در صنایع ساختمان، خودرو سازی، ساخت ابزار صنعتی و دیگر صنایع مهم کشور دارد.

پیشرفت این صنعت به عنوان یکی از صنایع پیشران اقتصاد ایران ضروری است.

در عین حال، صنعت فولاد یکی از آلاینده ترین صنایع به حساب می آید. صنعت فولاد ایران از نظر میزان تولید در بین ده کشور تولید کننده جهان قرار دارد.

مهم ترین چالش پیش روی فولاد ایران اتمام سنگ آهن موجود در ایران تا 2 دهه آینده است که اگر در این زمینه اکتشافات جدیدی صورت نگیرد صنعت فولاد ایران در زمینه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

یکی از اقداماتی که در استراتژی فولاد سازان برای فعالیت در آینده آورده شده روی آوردن به تکنولوژی های پیش رفته و تولید محصولات مهم و با پیچیدگی بالا است تا ادامه کار صنعت را در چشم انداز بلند مدت با توجیه اقتصادی همراه کند.

دومین مشکلی که صنعت فولاد با آن دست و پنجه نرم می کند تکنولوژی ضعیف و دور از رقابت جهانی است، به گونه ای که ما از تکنولوژی تولید فولاد سبز بی بهره هستیم.

البته اقدامات خوبی در این مورد انجام شده که از آن جمله بستن قرار دادهای چند جانبه و بین المللی برخی شرکت ها مانند «فولاد» برای تولید محصولات با کیفیت و با اهمیت تر در آینده بوده است.

سومین موردی که باعث چالش هایی برای صنعت فولاد ایران شده، عدم حضور مدیریتی و نفوذ در قیمت گذاری برای این صنعت است که باعث شده ایران در بحث تعیین قیمت جهانی فولاد، همیشه دنباله رو سایر بازارها از جمله بازار LNE لندن، بازار شانگهای و قیمت های فوب دریای سیاه باشد.

دیگر چالشی که فولاد سازان در سال های گذشته با آن مواجه بوده اند مشکل تأمین پایدار انرژی مورد نیاز شرکت ها بوده که در این زمینه نیز شرکت ها با تعریف پروژه هایی مانند پروژه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه که فاز اول آن در مهر ماه به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود فاز دوم پروژه حداکثر تا یک سال آتی به بهره برداری برسد، به دنبال برطرف کردن مشکل برآمده اند و می کوشند تا در تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز خود به خودکفایی برسند.

نقش شرکت های فولادی در بازار سرمایه

در سالهای گذشته بسیاری از شرکت های تولید کننده فولاد در بازار سهام پذیرفته شده اند.

همچنین با تصمیمات اتخاذ شده در چند سال اخیر، اکثریت تولیدات این شرکت ها از طریق بورس کالا قیمت گذاری و به بازارهای داخلی عرضه می شود که باعث شده مشکلات قیمت گذاری دستوری برای این صنعت از بین برود.

شرکت های فولادی که از بزرگترین شرکت های فعال در بازار سرمایه محسوب می شوند با انعقاد قرارداد های حرفه ای با شرکت های تخصصی در زمینه بازارگردانی سهام، قیمت سهام خود را پایدار تر و واقعی تر کرده اند و از بروز رفتار هیجانی در معاملات آن جلوگیری شده است.

 

ارسال نظر