شناسه خبر : 37444

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۴۵ درصدی ارزش صادراتی فولادی‌های بورسی

حجم صادرات فولادی ها ۹.۸ درصد افزایش یافت

رشد 45 درصدی ارزش صادراتی فولادی‌های بورسی

بررسی آمار تولید و فروش هفده شرکت تولید کننده محصولات فولادی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، این شرکت های تا پایان تیرماه سال جاری بیش از ۱۹۴ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۴۶ درصد افزایش داشته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این رقم درحالی است که حجم فروش فولادی ها نیز بیش از 12 درصد افزایش داشته و به 8 میلیون و 337 هزار تن رسیده است.

دربخش صادراتی نیز ، فولادی های فعال در بازار سرمایه تا پایان تیر ماه حدود یک میلیون و 938 هزار تن از محصولات خود را صادرکرده اند.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد 9.8 درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین درآمد صادراتی این 17 شرکت فولادی به حدود 41 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده که در این عنوان نیز رشد 44.7 درصدی مشاهده می شود.

شرکت های فولادی در سال 1402، با کاهش تقاضای جهانی رو به رو شدند که با توجه به دسترسی آنها به بازارهای ترکیه ، عراق ، افغانستان ، پاکستان ، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس، توانستند به خوبی از این مسیر عبورکنند.

دربازارهای داخلی نیز با توجه به تقاضای محصولات فولادی و کلیدخوردن ابرپروژه های زیرساختی در بنادر جنوبی و شمالی ، تکمیل خطوط ریلی ، شروع پروژه های ساختمانی و افزایش تولید خودروهای داخلی، همچنان رقابت برای خرید محصولات فولادی وجود دارد.

به نظر نمی رسد تا پایان سال جاری، صنعت فولاد کشور از طرف تقاضا با مشکل رو به رو شود.

در طرف عرضه اما، تامین به موقع سوخت و حامل های انرژی در کنار تامین سایر نهاده ها به امری بسیار مهم برای تولید کنندگان به شمار می رود.

در جدول زیر تغییرات ارزش و حجم فروش فولادی های فعال در بازار سرمایه با یکدیگر مقایسه شده است.

1

رشد 90 درصدی هزینه برق فولادسازان بورسی

هرچندکه در سالجاری روند تامین برق و سایر حامل های انرژی مورد نیاز صنایع ، تاحدود زیادی بهبود یافت و تامین به موقع انرژی باعث شد تا روند رشد تولید صنایع نیز به خوبی ادامه یابد، اما افزایش نرخ حامل های انرژی نیز تاحدودی ، میزان سودسازی شرکت ها را پوشش خواهد داد.

البته این روند در تولیدکنندگان بزرگ مانند فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان مشکل سازنمی شود و این شرکت ها توانسته اند با سرمایه گذاری در پروژه های نیروگاهی و تصفیه آب شهری، حامل های انرژی خود را تامین کنند و وابستگی خود را از شبکه سراسری برق کشور به حداقل برسانند.

با همه این موارد، بررسی تغییرات هزینه آب ، برق و گاز مصرفی شرکت های فولادی تا پایان تیرماه نشان می دهد  که این شرکت ها با افزایش هزینه انرژی رو به رو بوده اند.

براین اساس ، هزینه آب 7.5 درصد ، هزینه برق 90 درصد و هزینه گاز مصرفی شرکت ها حدود 27 درصد افزایش داشته است.

در جدول زیر تغییرات هزینه مصرف آب ، برق و گاز فولادی های فعال در بازار سرمایه به تفکیک ، نشان داده شده است.

2

ارسال نظر