اختصاصی چابک آنلاین؛

سهام غیر دلاری با اقبال بیشتری رو به رو می شود

سهام غیر دلاری با اقبال بیشتری رو به رو می شود

مدیرعامل شرکت کارگزاری آپادانا گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه از بازارهای موازی بسیار عقب مانده، از ابتدای سال ۱۴۰۲ با آرام شدن شرایط شاهد آن بودیم که بازار دوباره به روند صعودی رسید و اقبال به آن بیشتر شد که این روند صعودی در اردیبهشت ماه متوقف شد و بازار در یک محدوده خنثی قرار گرفت.

چابک آنلاین، لیلا امیری، محمدکاظم مهدوی در گفتگو با چابک آنلاین، اظهار داشت: گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها می‌تواند روند بازار را نشان دهد،درصورتی که شرایط حال حاضر بازار ادامه یابد، صنایع غیردلاری بااقبال‌ بیشتری مواجه خواهند شد و درصورتی که کاهش قطعی برق صنایع و تعیین تکلیف موضوع انرژی و هزینه‌های حامل‌های انرژی را شاهد باشیم می‌توان به رشد سایر صنایع نیز امیدوار بود.

مهدوی ، به شاخص کل بیشتر از نرخ بهره و سود بانکی در بازدهی تا پایان سال امید دارد.

وی، خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط کنونی، دارایی‌ها به‌شدت متورم شده‌اند، اما سهام در بورس در سطح نازلی قرار گرفته که می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری مردم باشد مشروط بر اینکه مدیران و تصمیم‌گیران اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و بتوانند آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کنند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آپادانا، بیان کرد: در حال حاضر گران شدن خوراک پتروشیمی‌ها و دخالت‌های دستوری مبنی بر فروش سهام توسط سهامداران اصلی و بازارگردان‌ها درهفته‌های اخیر از عوامل اصلی سیر نزولی بازار است و ادامه داد:در این شرایط شورای رقابت نیز فضای صنعت خودرو را با ابهام  روبه‌رو کرد.

مهدوی ،با اشاره به زمینگیر شدن صنعت برق به‌واسطه عدم افزایش سرمایه گذاری در سال های گذشته و افزایش قیمت ارائه خدمات و تعیین نرخ‌های دستوری، افزود: اینگونه دخالت‌ها در بازار سهام به تهدیدی جدی برای سهامداران و بازارگردان‌ها تبدیل شده است و با ادامه این روند، چشم‌انداز روشنی پیش روی سهامداران، بازارگردان‌ها و بازار سهام و کسب سودآوری نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری آپادانا، نرخ بهره بالا را باعث جذب پول در بازار های پولی دانست و ادامه داد: افزایش نرخ بهره همواره عدم توسعه بازار سرمایه و سایر بازارها و در نتیجه رکود در اقتصاد را در پی داشته است.

به گفته مهدوی، با وجود مشکلاتی که بازار سهام را احاطه کرده، اما اگر دولت و شرکت‌ها وظایفشان را به‌درستی انجام دهند، مسلماً می‌توان شاهد بهبود شرایط بازار، بهره بردن ازافزایش نسبی قیمت ارز نسبت به سال گذشته، بهبود وضعیت صادراتی شرکت‌ها و همچنین ایجاد فضایی آرام‌‌تر از سال قبل بود.

مهدوی ، پیش‌بینی کرد: در صورتی که فضای مذاکرات و روابط بین‌‌الملل به سمت تثبیت و کنترل فضای تهییج‌کننده برود، آثار آن آرام‌آرام در متغیرهای اقتصادی نمایان شده و باعث تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری بهتر در بازار سهام می‌شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آپادانا، بیان کرد: در صورتی که بازار به آرامش برسد، هم گروه‌هایی که دلاری نیستند شرایط بهتری پیدا خواهند کرد و هم گروه‌های دلاری به‌واسطه بهبود فضای کسب‌وکار و شرایط خوب صادرات از این فضا منتفع خواهند شد.

مهدوی گفت: بعضی از صنایع از جمله صنعت بانکداری نیز در حال تحول هستند که به‌واسطه نقشی که در ایجاد تورم در جامعه دارند در حال رصد و کنترل هستند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آپادانا اظهار داشت: بانک‌ها با ایجاد فضا در راستای افزایش سرمایه و با توجه به ارزیابی که اخیراً در حال انجام است به‌خصوص بانک‌های دارایی‌محور می‌توانند به ایجاد یک فضای شاداب برای صنعت کمک کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، روند سودآوری بانک‌ها در سه‌ماهه سال جاری را کاملاً مشهود دانست و پیش‌بینی کرد که این روند مطلوب و سودآوری بانک‌ها تا پایان امسال سیر صعودی داشته باشد.

مهدوی درمورد صنایع دیگر از جمله شرکت‌های خودروسازی ابراز امیدواری که تغییراتی در راستای سودآوری داشته باشند.

 

ارسال نظر