شناسه خبر : 12889

پلاک ۱۱هزار دستگاه ادوات کشاورزی در کردستان تعویض می‌شود

پلاک ۱۱هزار دستگاه ادوات کشاورزی در کردستان تعویض می‌شود

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی کردستان گفت: از دی سال گذشته تاکنون عملیات پلاک گذاری برای ۱۱ هزار دستگاه ادوات کشاورزی در این استان آغاز و ۸۷۶ پلاک نیز نصب شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حسین‌آقا عزیزی اظهار داشت: هم اکنون در این استان ۲۹ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی از جمله تراکتور و کمباین فعالیت دارد که صاحبان ۱۶ هزار مورد از این دستگاه‌ها در ۲ مرحله نسبت به پلاک گذاری اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم پلاک گذاری ادوات کشاورزی از دی ماه امسال شروع شده و تاکنون مراحل پلاک گذاری ۸۷۶ دستگاه به اتمام رسیده است، افزود: ۱۱ هزار پرونده در این ارتباط تکمیل شده و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی برای اخذ پلاک قرار گرفته است.

مدیر مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه پلاک گذاری بخاطر شرایط پیش آمده (شیوع بیماری کرونا) و تعطیلی مراکز تعویض به تاخیر افتاده است، یادآور شد: ۹ هزار و هشت دستگاه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی مورد بازدید قرار گرفته که از این تعداد،  چهار هزار و ۷۳۳ دستگاه از سوی پلیس به مراکز تعویض پلاک معرفی شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون به صورت میانگین روزانه ۳۰۰ پرونده در استان تشکیل می‌شود که شهرستان‌ بانه ۱۰۰ درصد تعهد خود در تشکیل پرونده را به اتمام رسانده و شهرستان های بیجار و دیواندره نیز عملکرد کمی دارشته‌اند.

عزیزی گفت: با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مقرر است امسال سوخت بخش ماشین‌های کشاورزی از طریق کارت بانکی توزیع شود لازمه این کار شماره گذاری تمام تراکتورها و کمباین‌ها بدون محدودیت سنی این ماشین آلات است.

وی تاکید کرد: این سازمان با همکاری و پیگیری استانداری و سایر ارگان‌های ذیربط استان موفق به اخذ بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث سال‌های گذشته این ماشین‌آلات تا سه ماه دیگر یعنی آخر فروردین سال ۹۹ شده است.

عزیزی افزود: با توجه به فرصت زمانی محدود به منظور بهره‌مندی مالکان تراکتور و کمباین که تاکنون نسبت به شماره گذاری این وسایل و هر نوع ماشین کشاورزی خود گردان اقدام نکرده‌اند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی اظهار داشت: مقرر شده معاونت راهنمایی و رانندگی و موسسه راهگشا با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نسبت به انجام مقدمات اجرای طرح اقدام و تاریخ شروع اجرای طرح را از طریق تعاونی تراکتورداران و کمباین داران اعلام کنند.

این استان دارای ۲۸ هزار دستگاه تراکتور و یک هزار و ۲۴۷ دستگاه کمباین است.

در ابتدای سال گذشته (۱۳۹۷) ضریب مکانیزاسیون در مزارع استان ۲.۳ دهم اسب بخار در هر هکتار بود که امسال با جذب یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار این شاخص به ۲.۱۱ اسب بخار رسید.

این شاخص حدود پنج صدم اسب بخار از ۱.۷ اسب بخار میانگین کشوری بالاتر است و با توجه به این شاخص، کردستان در کشور ضریب اول در رتبه مکانیزاسیون را دارد و ۹۸ درصد از کشت و برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

 

ارسال نظر