شناسه خبر : 12304

۸۰ درصد کشاورزان خرده‌پا نمی‌توانند ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کنند

۸۰ درصد کشاورزان خرده‌پا نمی‌توانند ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کنند

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: اگرچه رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تراکتور خبر داده است، اما این موضوع واقعیت ندارد چرا که از سال گذشته تاکنون قیمت تراکتور ۱۰۰ درصد رشد داشته و با این وجود کشاورزان با نیاز مبرم ماشین‌آلات در بخش کشاورزی روبرو هستند.

به گزارش چابک آنلاین، محمد شفیع ملک زاده گفت: اکثر کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی با تکنولوژی و علم روز مشغول فعالیت هستند و همین موضوع منجر به اقتصادی شدن کشاورزی شده است.

ملک زاده ادامه داد: تازمانیکه کشاورزی سنتی به اقتصادی و مکانیزه تبدیل نشود، کشاورزان درآمد قابل قبولی نخواهند داشت.

رئیس نظام‌صنفی کشاورزی با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت ادوات و نهاده های کشاورزی خبر داد و گفت: افزایش سالیانه قیمت ادوات، نهاده های تولید و ماشین آلات بسیار بالاست و به سبب هزینه های بسیار سنگینی که برای خرید ماشین آلات نیاز است، امکان خرید برای کشاورزان وجود ندارد.

این‌مقام‌مسئول با بیان اینکه درآمد کشاورزان جوابگوی هزینه های تولید نیست، گفت: با وجود آنکه کشاورزان در سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد ندارند، برای ادامه تولید ناچارند بخشی از ملک خود را بفروشند و حال جای این سوال مطرح است که کشاورزان با درآمدهای ناچیز چطور می توانند تراکتور ۳۰ تا ۴۰ تومانی را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کنند؟

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه زمان بازگشت سرمایه خرید ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان مشخص نیست، بیان کرد: با وجود آنکه ۷۰ تا ۸۰ درصد کشاورزان خرده پا نمی توانند ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کنند، چاره ای جز کشاورزی سنتی یا استفاده از ماشین آلات فرسوده ندارند.

ملک زاده، استفاده از ماشین آلات فرسوده ۴۰ تا ۵۰ سال قبل را علت اصلی کاهش کیفیت محصولات و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ضایعات اعلام کرد.

وی ادامه داد: با وجود قیمت های فعلی ماشین آلات برای بیش از ۹۰ درصد کشاورزان امکان خرید وجود ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به احتکار تراکتور در انبارهای کارخانه های تولیدی بیان کرد: کارخانجات تراکتورسازی و کمباین، تمامی تولیدات خود را در انبار و فضای آزاد دپو کردند و بیش از ۲ سال است که به متقاضیانی که در صف خرید هستند، تراکتور تحویل نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعات کمباین و ماشین آلات تولید داخل وارداتی است، تصریح کرد: با وجود رشد چندبرابری قیمت ها، کشاورزان توانایی خرید ماشین آلات با نرخ های بالا را ندارند و کارخانه های تولیدی که به دنبال تغییرات مجدد قیمت هستند.

  • ناشناس

    اصلا به کشاورزی توجه نمیشود قیمت کودشیمائی ،سموم دفع افات، غیروغیره هرروز بالا میره

  • ناشناس

    دولت کاملا رایگان اجاره بده بهشون کارشون تموم شد پس بِدن

  • رسولی

    با سلام بنده قصد خرید تراکتور باغی را داشتم و د هکتار باغ دارم قیمت‌ها نجومی شده وتو بازار آزادبیش از 100 میلیون می‌فروشند. ما دیگه قادر به خریدش نیستیم . در حالی که‌در آمد سالیانه من کشاورزحدود 30 میلون هست.

  • ناشناس

    دقیقا صحبت ملک زاه درسته ما یه وسیله نداریم سر زمین بریم .چه برسه به خرید ادوات دولت رایگان ابیاری قطره ای نصب کنه حوضچه احداث کنه وادوات رو بی بهره وطولانی مدت به کشاورز تحویل بده .کشور اباد میشه و مشکل ایجاد شغل تا حدودی حل میشه .مشکل رو از ریشه حل کنیم بهتره

  • نیما بهداروند

    از سال گذشته ثبت نام کردم ب سختی تونستم سند واسه ضمانت پیدا کردم به جهاد کشاورزی مراجعه کردم گفتن فعلا هنوز تحویلی سال ۹۶ و ۹۷ مونده باید اونا رو تحویل بدیم بعد سال ۹۸.

  • حسین

    تازه امدن بهمون گفتن ۳۰۰هزار تومن بریزید حساب تا به تراکتورهای رومانی که برای چهل سال قبل هست پلاک و کارت سوخت بدهیم و اگر این کار رو نکنیم بهمون کارت سوخت یا گازوییل تعلق نمیگیره

  • عباسی

    واقعا درود بر شما
    کشاورز بیچاره چطوری تراکتور 200 میلیونی بخره،
    تو رو خدا یه فکری به حال کشاورزها کنید

  • مسعود کریمی

    سلام دوساله تراکتور ثبت نام کردیم هرروز میگن سایت بسته است یا سهمیه ای شده وبه ما نمیدن

  • محمد

    دوسال هست ثبت نام کردیم ولی هیچ خبری نیست برا تراکتور

  • ناشناس

    سلام نمی توانیم لاستیک بخریم مارا به تاکسی تلفنی حسابهم نمی آورند

  • پژمان فخری

    این اقا درست میگه یعنی نمایندگیها قیمتهای گذاشتن فقط تو خواب مگر بتونیم ادوات تراکتور بخریم یا سند میخوان یا گواهینامه من که زمین مال سه نسل قبله فقط یک دفترچه دارم از کجا سند بیارم از کارخانه تبریز بخرم اونم امروز میاری دو ماه بعدش تراکتور تعمیر میخواد بخدا قسم پول یک تراکتور که سال قبل میتونستی بخری الان فقط پول تعمیرشه با گندم ۲۵۰۰ چطورتراکتور سیصد ملیونی بخرم

  • عباس فلاح زاده

    وقتی سایت شرکت تراکتور ساز باز میشه پس از چند روز میبندنش ک همه نتونن ثبت نام کنن
    مراحل اداری رو ک خودتون میدونین چقد طول میکشه

ارسال نظر