اختصاصی چابک آنلاین؛

شناورهای صیادی خسارت جزئی و شکست ماشین‌آلات را بیمه نمی‌کنند

شناورهای صیادی خسارت جزئی و شکست ماشین‌آلات را بیمه نمی‌کنند

مدیرکل بیمه‌های مسئولیت و حمل و نقل شرکت بیمه ایران، اظهار داشت که میزان حق بیمه شناورهای صیادی به عوامل مختلفی همچون، سن شناور، جنس بدنه، وسایل ناوبری،گواهینامه‌هایی که دارد و منطقه‌ای که تردد می‌کند بستگی دارد ولی اگر مالکان شناورها به‌صورت میانگین یک درصد ارزش شناورراپرداخت کنندمی‌توانند یک پوشش کامل دریافت کنند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "مجید رحمتی"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، نگاه شرکت بیمه ایران به بیمه شناورهای صیادی را دارای دو وجه دانست، یک سو دید اقتصادی و از سوی دیگر دید اجتماعی به این معنی که این شرکت به عنوان بیمه دولتی باید نگاه مسئولیت اجتماعی هم داشته باشد.

وی، افزود: از نگاه بازرگانی بخش عمده ای از شناورهای صیادی فرسوده هستند و مسائل تعمیر و نگهداری آنها به درستی و طبق اصول با استاندارد میانه رعایت نمی شود و همانطور  که سنتی ساخته می شوند سنتی هم نگهداری و استفاده می شوند و در سالهای اخیر هم به دلایل مسائل اقتصادی صیادان نتوانستند شناورها را بروز کنند.

رحمتی، اذعان داشت که ریسک شناورهای صیادی بالا است اما بیمه ایران به دلیل مسئولیت های اجتماعی که دارد همیشه در جلسات با صیادان اعلام کرده که به شرط آنکه جامعه آماری بالایی از آنها تحت پوشش قرار بگیرند از آنها حمایت می کند زیرا وقتی یک هزار تا سه هزار شناور بیمه شوند می توان هم خسارت را کامل جبران کرد و هم تراز بازرگانی را رعایت کرد.

مدیرکل بیمه های مسئولیت و حمل و نقل شرکت بیمه ایران، بیان کرد: متاسفانه به هر دلیل نگاه صاحبان این لنج ها این است که بیمه نمی کنند و یا اگر هم بیمه کنند بنابرالزامات بنادر برای داشتن بیمه نامه است. 

رحمتی، مشکل بعدی را تهیه بیمه نامه صوری توسط صیادان عنوان کرد  و  ادامه داد: به عنوان مثال لنج یک میلیاردی را 200 میلیون تومان رد می کنند، از سوی دیگر برای خسارت کلی بیمه می کنند و خسارت جزئی و شکست ماشین آلات را بیمه نمی کنند همچنین 30 تا 40 درصد فرانشیز می گذارند، اینگونه است که هیچ چیز دست صاحب لنج را نمی گیرد.

به گفته وی، در جلساتی که با مسئولان مربوطه صیادی برگزار شده، آنها مطرح کرده اند که از صنعت بیمه ناراضی هستند هر چند که  به آنها گفته شده اصولی بیمه کنند یعنی خسارت جزئی را هم بیمه کرده ، فرانشیز 10 تا 15 درصد بگذارند و یا اگر لنج قابلیت های خوبی داشت فرانشیز را حذف کنند.

مدیرکل بیمه های مسئولیت و حمل و نقل شرکت بیمه ایران، گفت که ممکن است مقداری حق بیمه ها بالا برود اما باید توجه کرد که وقتی یک لنج یک پنجم قیمت بیمه شده، 40 درصد هم فرانشیز گذاشته شده و خسارت جزئی هم بیمه نشده مشخص است که حق بیمه ای هم ندارد.

به گفته وی،در 20 سال گذشته با انواع بخش های شیلات و صیادی جلسه گذاشته شده اما وقتی به صاحبان لنج ها می گویند که بیمه کنید خوب استقبال نمی شود.

رحمتی، گفت: اگر از لحاظ اقتصادی به نقطه سربه‌سرهم برسیم یعنی فقط هزینه تامین شده و حق بیمه مساوی با خسارت شود به دلیل آنکه دید منفعت از این قشر نداریم، آنها را بیمه می کنیم حتی فرآیند دریافت اقساطی برای بیمه شناورهای صیادی گذاشته شده و می توان اقساط بلند مدت برای آنها لحاظ کرد. 

مدیرکل بیمه های مسئولیت و حمل و نقل شرکت بیمه ایران، گفت: شناورهای صیادی  باید به مناطق دور دست و عمیق بروند و روزهای طولانی حتی تا یک ماه دریانوردی کرده تا بتوانند صید کنند درواقع به نوعی ریسک آنها بالا است و با کشتی های باربری متفاوت است.

رحمتی شکل گیری سامانه مشترک بین سازمان بنادر و صنعت بیمه را مفید دانست و درخصوص برخی خسارت های جعلی بخش صیادی، گفت: متاسفانه خسارت جعلی در این بخش وجود دارد و چند مورد هم کشف شده  و حتی صنعت بیمه دنیا هم پذیرفته که 30 درصد خسارتهای پرداختی متقلبانه است که صنعت بیمه نمی تواند کشف کند.

 

ارسال نظر