شناسه خبر : 10200

اختصاصی چابک‌آنلاین

سقف بیمه‌ای هشت اثر هنری گران‌بهای جهان معلوم شد/رتبه نخست به اثر دادوینجی رسید

سقف بیمه‌ای هشت اثر هنری گران‌بهای جهان معلوم شد/رتبه نخست به اثر دادوینجی رسید

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹، تجارت هنر بعد از گذراندن چند سال افول، به جایگاه‌های جدیدی دست یافت چرا که هشت مورد از بزرگ ترین معاملات هنری تاریخ پس از سال ۲۰۱۲ انجام شده است.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، گفته می شود که درسال 2017، کل گردش مالی بازار جهانی هنر به 63.7 میلیارد دلار رسید.

ایالات متحده آمریکا  بزرگ ترین بازار معاملات هنری به شمار می رود و بعد از آن چین و انگلستان به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

بازار این سه کشوردرمجموع 83 درصد از کل فروش آثار هنری جهان را به خود اختصاص داده است.

از قرار معلوم افزایش قیمت آثار هنری در سالیان اخیر ناشی از ظهور خریداران جدید، به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و هند بوده است.

از این رو، رشد این حوزه، نیازمندی به پوشش بیمه ای را تقویت می کند چرا که نگرانی موزه داران و مجموعه داران را از تامین امنیت این آثار افزایش می دهد.

یک بررسی نشان می دهد که گران ترین آثار هنری تاریخ از نظر ارزش بیمه ای ، تابلوی سالواتور موندی، اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مجسمه ساز معروف ایتالیایی، رتبه اول را با ارزشی معادل 3/450 میلیون دلار به خود اختصاص داده است.

رده دوم این جدول را یکی از شاهکارهای پابلو پیکاسوی اسپانیایی به نام زنان الجزایر از آن خود کرده است و رده سوم  هم تابلویی ازفرانسیس بیکن قرار دارد.

در این جدول، اسامی هنرمندان بسیار مشهوری از جمله اندی وارهول، آلبرتوجاکومتی، ژان میشل باسکیت و ادوارد مونش نیز به چشم می خورد.

در میان این آثار گران بها تنها "مرد درحال اشاره"، اثر هنرمند و مجسمه سازسوییسی، یک پیکره است درحالیکه سایر آثار، تابوهای نقاشی هستند.

علاوه بر این، هرچه حرکت و نقل و انتقال آثار هنری در جهان بیشتر شود، ضرورت برای بیمه کردن آن ها نیز افزایش می یابد.

امروزه مجموعه داران آثار هنری مجموعه خود را در تورهای جهانی قبل ازفروش، نمایشگاه ها و خانه های حراج آثار هنری، جا به جا می کنند. 

بدین ترتیب پوشش بیمه حمل و نقل در شرایط فعلی ازبزرگترین هزینه ها برای گالری های تجاری و موزه ها به شمار می رود.

به گفته جو دان، رئیس کارگزاری تخصصی "هانتینگتون تی. بلاک"، 85 درصد از مطالبات تاثیر گذار آثار هنری به دلیل خسارات ترانزیتی ایجاد شده اند.

فجایع طبیعی و تروریسم نیز از دیگر تهدیدهای جدی برای مجموعه داران هنری به شمار می روند.

بعد از خسارت ترانزیتی، فجایع طبیعی و تروریسم، سرقت از دیگر مواردی است که امنیت آثار هنری را تهدید می کند.

در سال 2010، سرقت از موزه آثار مدرن پاریس، بیش از 100 میلیون یورو به این موزه خسارت وارد کرد.

Untitled

ارسال نظر