شناسه خبر : 9533

استاد برتر نمدمالی کشور بدون بیمه است

استاد برتر نمدمالی کشور بدون بیمه است

استاد برتر نمدمالی که هنر دستش مهر اصالت یونسکو را دارد از بیمه نبودن خود و بی‌توجهی مسؤولان به این صنعت گفت و ادامه می‌دهد: بنده در ۴۸ نمایشگاه داخلی وخارجی شرکت کردم که در یکی از نمایشگاه‌ها در روسیه ۲۲ روز کار کردم و به بسیاری از کشورها نمد صادر کردم.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس،  صنایع دستی و هر آنچه که با دست ساخته و بافته می‌شود از دیرباز مورد استفاده و علاقه مردم بوده و در دنیای مدرن امروزی نیز در دل برخی و در خانه‌ها وجود دارند.

صنایع دستی به جهت تولید با دست زمان‌بر و همچنین ارزشمند هستند که از این رو مخاطبان خاص خود را دارند و این دلیلی برای رو به فراموشی رفتن این صنایع است که عده‌ای ارزشی برای این صنایع قائل نیستند.

اما از نظر نگارنده همه افراد باید برای صنایع باارزش قدیمی ارزش قائل بوده و اصالت خود را حفظ کنند تا این هنر‌ها نابود نشوند و از این رو به پیگیری یکی از این صنایع ارزشمند و سنتی پرداختیم و در این میان نمد را انتخاب و به‌دنبال استاد نمد‌مالی در رامسر رفتیم و با وی گفت‌وگویی انجام دادیم.

نمد که خاصیت گرمایی دارد و نیز مطلوب بودن آن به‌عنوان عایق رطوبتی و همچنین در فرش کردن زمین و هم به‌عنوان پوشش زمستانی مناسب و سالم به‌کار می‌رود، عمرش به حدود هزاره اول ق ـ م بر‌می‌گردد و حتی پوشش و کلاه ملتزمان پارسی و مهمانان مادی که نقش برجسته‌های تخت جمشید از قدیمی‌ترین مستندات تصویری این نوع دست بافته است.

استاد برتر نمدمالی، بدون بیمه و بازنشستگی

یحیی شاهنظری از ۱۵ سالگی به مدت ۶۲ سال همه روزه غیر از عاشورا و روز اول عید مشغول به کار نمدمالی بوده و در این مدت ۱۸ شاگرد پرورش داده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات و بیماری حدود یک سال است که کار نمدمالی نکرده و این صنعت را پسرش با نظارت او ادامه می‌دهد، اظهار کرد: بنده در ۴۸ نمایشگاه داخلی وخارجی شرکت کردم که در یکی از نمایشگاه‌ها در روسیه ۲۲ روز کار کردم و به بسیاری از کشورها نمد صادر کردم.

این استاد با اشاره به اینکه ۲۰۰ نمد به کشور آلمان صادر کردم و کشورهای دانمارک، استرالیا و سوئد نیز پذیرای نمدهای من بودند، خاطر‌نشان کرد: ۷ بار از رادیو و تلویزیون برای تهیه گزارش آمدند و شرکت در نمایشگاه و حتی در مدت زمان فیلم‌برداری تمام هزینه‌ها بر عهده خودم بوده، بدون کمکی از سوی میراث و یا سازمان دیگری!

گفتنی است تصویر استاد شاهنظری به مدت ۴۰ سال است که در کتاب سوم راهنمایی چاپ می‌شود و همچنین در کتاب آقای سجادی نیز نام این هنرمند آمده است.

پسر یحیی نمدمال؛ ادامه‌دهنده راه پدر

وی که مهر اصالت یونسکو به او اهدا شده است، از بیمه نبودن خود و بی‌توجهی مسؤولان به این صنعت گفت و افزود: مسؤولان از عده‌‌ای خاص حمایت می‌کنند و امکانات به آنها تعلق می‌گیرد.

شاهنظری تصریح کرد: در گذشته ۲۷ نمد‌مال داشتیم که افرادی چون حلاجیان فوت شدند و عده‌ای هم به دلایلی نمدمالی را کنار گذاشتند و چند سالی بود که نمد رونق نداشت اما دوباره رونق یافته و خریداران بسیاری از داخل و خارج کشور برای خریداری نمد مراجعه می‌کنند.

پسر این استاد نیز گفت: نمدمالی را از پدرم یاد گرفتم و سعی می‌کنم همانند پدر نمدهایی با کیفیت که پس از سال‌های طولانی نیز همچون روز اول باشند، تهیه کنم و با کمک و حمایت پدر و علاقه خود امید دارم ادامه‌دهنده هنر پدر باشم.

وی از این جهت به توجه مسؤولان اشاره کرد که بتواند دستگاه‌های مدرن خریداری کند تا تولید را رونق دهد، این به معنی ماشینی شدن نمدمالی نیست بلکه سبب کمک در مرحله مالش و یا حلاجی کردن است که سرعت عمل افزایش یافته و آسیب‌رسانی به نمدمال کاهش می‌یابد و آلودگی ناشی از پرز پشم که سبب بیماری ریوی شده نیز کم می‌شود.

وی که ابزار مورد نیاز نمدمالی را کرباس، کمان، موشره، رنگ، چوب، طناب، پشم، پنجره و چشت عنوان کرد، ادامه داد: در کارگاه نمدمالی جواهرده که حدود ۵ هزار مترمربع است و برای همه نمدمالان رامسری در نظر گرفته شده، تنها دو کارگاه فعال وجود دارد و بقیه مسکونی هستند.

حفظ و رونق صنایع دستی، دغدغه سازمان میراث

نادر سحرخیز رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر نیز  با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حفظ و رونق صنایع دستی است، گفت: تلاش داریم تا از این صنایع که نماد شهرستان بوده و به‌عنوان برند در معرفی شهرستان نقش دارند، برای کادو و سوغات در مراسمات استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه صنایع دستی در روستاها قابلیت منحصر‌به‌فردی دارد، اظهار کرد: در این زمینه نیز تلاش داریم تا با برگزاری نمایشگاه‌ها و ارتباط با دهیاران هنرهای فراموش شده در روستاها را شناسایی و رونق دهیم.

سحرخیز تصریح کرد: رامسر در چند حوزه دارای برند صنایع دستی است که نمونه آن نمدمالی بوده که ثبت ملی است و همچنین در حوزه بافت نیز دارای برند است که محور جواهرده گواهی بر آن در جهت رونق کسب و کار است.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است صنایع دستی به شکل بهتری برند‌سازی شوند و در طرح و بسته‌بندی آنها رونق ایجاد شود، خاطر‌نشان کرد: برای جمع‌ کردن هنرمندان اقدام به ایجاد انجمن‌های صنفی صنایع دستی و تعاونی‌ها که هدفشان برندسازی و معرفی صنایع است کرده‌ایم. 

صنایع دستی رامسر نیازمند صنایع وابسته

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر ادامه داد: دو استاد ارزنده حلاجیان و شاهنظری در عرصه نمدمالی که آقای حلاجیان فوت کردند و آقای شاهنظری دارای مهر اصالت یونسکو هستند و از کشورهای بسیاری سفارش نمد دارند، نشان‌دهنده ثبت فرهنگی و نشان مرغوبیت است و گردشگرانی که به شهرستان مراجعه می‌کنند خواهان نمد این استاد هستند‌.

این مسؤول با اشاره به اینکه اساتید بسیاری به طور سنتی کار می‌کنند و نمد در رامسر نیازمند ایجاد صنایع وابسته است، گفت: رونق بازار نمدمالی چاره‌ای جز این ندارد که وسعت تولید داشته و به سمت صنایع وابسته برود.

سحرخیز عنوان کرد: اساتید هم باید کمک و تلاش کنند و نقش استاد شاگردی ایفا کنند تا این صنایع را رونق داده تا به‌صورت حقیقی بدرخشند.

۲۶ رشته فعال صنایع دستی در رامسر 

محمد علیزاده مسؤول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر نیز گفت: رامسر قابلیت ایجاد نمایشگاه صنایع دستی را دارد تا عرضه محصولات را داشته باشیم، هر چند که به کمک شهرداری و بسیج سازندگی بازارچه اقتصاد مقاومتی دائمی ایجاد کردیم تا محلی برای عرضه محصولات صنایع دستی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تنها استاد شاهنظری دارای مهر اصالت یونسکو است، اضافه کرد: هنرمندان و تولید‌کنندگان بسیاری داریم که محصولات‌شان در خور اصالت هستند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد هنرمندانی باشیم که این مهر اصالت را دریافت کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه ۹۶ رشته صنایع دستی فعال در مازندران و ۲۶ رشته در رامسر فعالیت دارند، خاطر‌نشان کرد: به‌دلیل سختی و ظرافت نمدمالی و برخی رشته‌ها در رامسر بیمه شده نداریم و اگر بتوانند تعرفه پروانه تولید کارگاهی بگیرند کارگران مشغول کار آنها می‌توانند از تعرفه دولتی بهره ببرند و بیمه شوند.

وی در زمینه بازار فروش هم برگزاری نمایشگاه‌های استانی، شهرستانی و ملی و بین‌المللی را عنوان کرد که می‌توانند تولیدات خود را ارائه دهند و البته برای برگزاری این نمایشگاه‌ها اداره کل حمایت می‌کند.

مسؤول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر گفت: برای ترویج و احیای این رشته میراث و صنایع دستی تلاش دارد که هنرمندان بتوانند خلاقیت داشته تا از منسوخ شدن رشته جلوگیری شود و با شناسایی هنرمندان در روستاها و ارائه مزیت‌ها و تسهیلات از کارشان بهره ببرند.

علیزاده در پایان از بازدیدهای مستمری خبر داد که در آنها رعایت برخی استانداردها لازم است.

 

ارسال نظر