شناسه خبر : 47521

معرفی جاذبه‌های گردشگری قروه/اژدهای سنگ شده را باید دید

معرفی جاذبه‌های گردشگری قروه/اژدهای سنگ شده را باید دید

پدیده‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان قروه باعث شده هر ساله این منطقه مورد بازدید بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر،  شهرستان قروه یکی از مناطق بکر و زیبای استان کردستان است که همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد.

این شهرستان وسعتی به میزان دو هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربع دارد که از شمال به شهرستان بیجار، از خاور و جنوب خاوری به شهرستان همدان، از جنوب به شهرستان سنقر و از باختر به شهرستان دهگلان می‌رسد.

این منطقه که در وجه تسمیه به «دشت خدا» معروف است و بر همین اساس این شهرستان را که در دشت وسعتی در شمال غربی همدان و در طول جاده سنندج به همدان واقع شده است علاوه بر موقعیت ویژه اقتصادی از نظر کشاورزی و معدن دارای جاذبه‌های زیادی است که به دشت خدا که دارای کوه‌های دل انگیز و دشت‌های بی همتاست در استان کردستان می‌شناسند.

چشمه باباگرگر آبی که از دل زمین می‌جوشد

در روستای باباگرگر، در حدود ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه‌ای جوشان همیشه می‌خروشد که به آن “دنگز” می‌گویند.

 

آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط ۲۰۰ متر جمع می‌شود و این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می‌آید.

آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد رنگین است و طبق شواهد این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوً هاضمه و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر می‌باشد به همین علت مردم شهرهای مختلف استان برای استفاده از این آب معدنی به شهرستان قروه سفر می‌کنند.

این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن از مکان‌های طبیعی و تاریخی استان محسوب می‌شوند.

اژدهای سنگ شده اثری که باید دید

یکی از جاذبه‌های طبیعی و جالب شهر قروه، گدازه آتشفشانی شگفت انگیز است، مشهور به سنگ اژدها که ظاهری بسیار شبیه به حیوانات عظیم الجثه ماقبل تاریخ که تبدیل به سنگ شده است را دارد.

 

وجود این اثر شگفت انگیز که مردم در گذشته بر این باور بودند که اژدهای سنگ شده است، همچنین امامزاده باباگرگر و چشمه آب معدنی در این مجموعه گردشگری موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط استان و کشور برای دیدن این جاذبه به شهرستان قروه سفر کنند.

دریاچه سراب کوثر مقصد اصلی مسافران نوروزی

دریاچه سراب کوثر در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد و آب این دریاچه از چشمه‌های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارند تأمین می‌شود.

این دریاچه از گذشته‌های دور تأمین‌کننده آب آشامیدنی و کشاورزی اهالی شهر بوده و امروزه یکی از گردشگاه‌های مهم این شهر محسوب می‌شود و علاقمندان رشته قایقرانی و سایر ورزش‌های آبی به این دریاچه زیبا مراجعه می‌کنند.

در میان دریاچه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورده که به نحو زیبایی نورپردازی شده و با عبور از پل آهنی می‌توان به آن رسید.

حمام قصلان یادگار دوران زندیه

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان در ۶ کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد.

 

تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول، والی وقت کردستان تعلق دارد.

این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون است و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

پل فرهاد آباد بنای به جامانده از دوران صفویه

پل فرهاد آباد در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان قُروه در روستای فرهاد آباد در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.

پل فرهاد آباد دارای ۸ دهانه می‌باشد که چشمه وسط بزرگ‌تر است این پل ۸۰ متر طول دارد و نوع قوس‌های بکار رفته در آن عموماً جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است.

تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد از پل‌های دوران صفویه باشد.

 

این پل در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شد و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت نمود و به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می‌شود. از آنجا که این پل توسط امیر علایی نیز مورد مرمت واقع شد، به نام پل امیر نیز مشهور است.

این پل در اثر سیلاب‌های بهاری سال ۱۳۶۹ خورشیدی تخریب شد و به موجب آن سازمان میراث فرهنگی استان به احیا و مرمت آن

پرداخت.

بدر و پریشان فضایی برای تلفیق آرامش و لطافت روح

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در بین استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع است که یکی دیگر از مناطق شاخص گردشگری شهرستان قروه است و اگر دنبال درک حس لطافت و آرامش در دامنه طبیعت هستید یقیناً بهترین مکان برای تلفیق آرامش و لطافت روح است.

بدر و پریشان که منطقه‌ای کوهستانی است و از کوه‌های صخره‌ای، دره‌های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات بهم پیوسته تشکیل یافته است که دامنه تغییرات ارتفاعی آن بین دو هزار تا ۳ هزار و ۲۹۸ متر متغیر است.

کوه‌های بدر، پریشان، یوسف سیاه، شعبان کچل، پنجه علی، دروازه از مهم‌ترین کوه‌های منطقه بوده و حدود ۳۰ درصد منطقه صخره‌ای و مابقی تپه ماهور است و شیب منطقه نیز بالای ۳۰ درصد است.

 

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با مساحت ۴۳ هزار هکتار در ضلع جنوبی شهر قروه و با فاصله ۱۲ کیلومتر از آن واقع شده است.

این منطقه مجموعه‌ای از ارتفاعات به‌هم پیوسته با پوشش گیاهی مناسب و گونه‌های جانوری مهمی چون کل و بز است.

به منظور حفظ این گونه‌ها و چشم اندازهای طبیعی و بسیار زیبای آن و دارا بودن پتانسیل بالای منطقه از نظر وضعیت زیستگاه و گونه‌های موجود و به منظور حفاظت و برنامه ریزی بهتر در اوایل سال ۱۳۸۵ منطقه مذکور به منطقه حفاظت شده بدر و پریشان ارتقا یافت.

استان کردستان و بالاخص شهرستان قروه دارای آثار باستانی فراوان و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که هر ساله مشتاقان زیادی را به خود جذب می‌کند و مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است در بهار ۱۴۰۳ نیز این دیار زیبا و دینی چشم انتظار مسافران نوروزی است.

 

ارسال نظر