شناسه خبر : 46330

سرمایه‌گذاری سبز توسعه پایدار گردشگری را تضمین می‌کند

سرمایه‌گذاری سبز توسعه پایدار گردشگری را تضمین می‌کند

فعال صنعت گردشگری گفت: توجه به گردشگری پاک و سرمایه‌گذاری سبز مسیر یک دهه پیش‌روی این صنعت در جهان است و افزایش جذب گردشگر، ارز خارجی و توسعه پایدار گردشگری را در کشور ترسیم و تضمین می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سازمان گردشگری ملل متحد (UN TOURISM) برای برجسته کردن موضوعات مهم شعار امسال را «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» (Tourism and Green Investment) اعلام کرده است و بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید کرده است.

این سازمان با تاکید بر سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از اولویت‌های بهبود گردشگری و توسعه آینده این صنعت، فراخوانی برای سرمایه‌گذاری و اقدام همه جانبه جامعه بین‌الملل حول یک راهبرد جدید اعلام کرده که بر اهمیت و نیاز حیاتی سرمایه‌گذاری در طرح‌های آموزشی و ارتقا مهارت‌های افراد، سرمایه گذاری در زیرساخت‌های پایدار و تحول سبز سیاره زمین، نوآوری و فناوری تاکید می‌کند، بدون شک تحقق گردشگری پایدار در گرو سرمایه‌گذاری پایدار است و صد البته اهمیت روز افزون گردشگری برای توسعه اقتصادی در سراسر جهان بیش از پیش مشخص است.

گردشگری سبز مفهومی محبوب در میان گردشگران، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته و به سرعت در حال افزایش است. گردشگری سبز در واقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد.

گردشگری مهارکننده ایران‌هراسی

علیرضا اقبال، درباره ظرفیت‌های گردشگری برای مهار ایران‌هراسی اظهار داشت: معرفی و شناساندن چهره واقعی ایران در قالب تاریخ، تمدن و میراث فرهنگی، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری از محورهای جهاد تبیین است، معرفی ایران در عرصه بین‌الملل از طریق گردشگری، راهبردی اثربخش برای خدمت به مردم و نقطه پیشران برای مقابله با ایران‌هراسی است.

معرفی ایران در عرصه بین‌الملل از طریق گردشگری، راهبردی اثربخش برای خدمت به مردم و نقطه پیشران برای مقابله با ایران‌هراسی استوی گفت: امروز توسعه گردشگری متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و داشته‌های تاریخی و فرهنگی، یک اصل مهم در برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور محسوب می‌شود، از طرفی ضرورت دارد اکنون که دیگر از دوران رکود کرونایی عبور کردیم، تعامل و همکاری فعالان حوزه گردشگری در بخش دولتی و خصوصی افزایش یابد، این نوع تفاهم زمینه‌ساز جهش جدی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی خواهد بود.

اقبال با اشاره به انتخاب «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳- ۲۰۲۴ تصریح کرد: این شعار و رویکرد نکات مهمی را برای پیشبرد اهداف توسعه و سرمایه‌گذاری سبز در بر دارد، بدون تردید چشم‌انداز توسعه و آینده گردشگری جهان بر مبنای همین رویکرد شکل خواهد گرفت.

فعال حوزه صنعت گردشگری و هتل‌داری بیان کرد: تجارب تاریخی و چندهزار ساله ایرانیان در استفاده بهینه از منابع طبیعی و همزیستی مسالمت‌آمیز انسان و طبیعت همچنان در جوامع محلی کشورمان جریان دارد و اگر با اصول و ادبیات توسعه‌محور همراه شود، منجر به توسعه و رونق صنعت گردشگری ایران خواهد شد.

اقبال خاطرنشان کرد: اکنون نگاه جامعه جهانی به سوی گردشگری پاک متمرکز شده و برنامه‌های کلان این حوزه به سوی سرمایه‌گذاری اصولی و مبتنی بر شاخصه‌های حافظ محیط زیست و توسعه پایدار است، آرام آرام در بسیاری از اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری ویژگی‌های اقلیمی منحصر به فرد مود توجه قرار گرفته شده است، که مسیر حداقل یک دهه پیش روی صنعت گردشگری جهان، افزایش جذب گردشگر، ارز خارجی و سرمایه‌گذاری را ترسیم و تضمین می‌کند.

 گردشگری سبز به عنوان فعالیت های گردشگری دوستدار محیط زیست با محورها و معانی مختلف تعریف می‌شود. در یک اصطلاح کلی، گردشگری سبز به معنای گردشگر دوستدار محیط زیست یا ارائه خدمات گردشگری دوستدار محیط زیست است.

مفهوم گردشگری سبز به دلیل افزایش فشار دولت‌ها برای بهبود عملکرد محیط زیستی با اتخاذ روش‌های مدیریت محیط زیستی موثر و ملموس، برای شرکت‌ها و اپراتورهای گردشگری بسیار جذاب خواهد بود؛ علاوه بر این، دستیابی و ارتقای جوایز زیست محیطی شناخته شده بین المللی می تواند برای شرکت های گردشگری در بازاریابی خدمات مفید باشد. در نتیجه بسیاری از بخش‌های ذیربط و مسئول توصیه‌هایی را برای محصولات گردشگری سبز برای تنظیم اثرات منفی گردشگری ارائه می کنند.

سرمایه گذاری و تامین مالی نقش مهمی در حمایت از گذار به توسعه گردشگری با کربن کم، منابع کارآمد و فراگیر اجتماعی دارد. گردشگری یک صنعت فرابخشی است که تأثیرات گسترده‌ای بر بخش هایی از جمله حمل و نقل، ساختمان، کشاورزی، مشاغل مختلف و تجارت دارد. طیف گسترده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری سبز برای رسیدن به پایداری بیشتر در گردشگری، از جمله تامین مالی طرح‌ها برای ساختمان‌های سبز (به ویژه در بهره‌وری انرژی)، مدیریت آب، مدیریت پسماند، انتقال بهره‌وری انرژی، تنوع زیستی و میراث فرهنگی در دسترس است.

ارسال نظر