شناسه خبر : 45012

سرانه جنگل در ایران یک سوم سرانه جهانی است

سرانه جنگل در ایران یک سوم سرانه جهانی است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: جزو کشورهای کم جنگل در دنیا هستیم و کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، نقی شعبانیان در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در دنیا نسبت به منابع طبیعی بی‌توجه و کم توجه شده است، گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میانگین سالانه ۵ میلیون هکتار جنگل و ۱۵ میلیارد درخت در دنیاز از بین می‌رود.

وی افزود: ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۸.۷ کشور را پوشش می‌دهند. یعنی جزو کشورهای کم جنگل در دنیا هستیم. سرانه جنگل در کشور ۱۷۰۰ متر مربع است و این در حالیست که سرانه جنگل در دنیا به طور میانگین ۶۰۰۰ متر مربع و در آسیا نیز ۷۰۰۰ متر مربع است. این یعنی کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: از نظر کیفیت جنگل ها با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی در وضعیت مناسبی نیستیم. اما بهترین جنگل‌ها را از نظر تنوع و قدمت داریم. بر اساس برآوردها جنگل‌های هیرکانی قدمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون سال دارند و از نظر تنوع نیز به اندازه قاره اروپا تنوع جنگلی داریم.

وی اضافه کرد: نتیجه کم توجهی و بی‌توجهی به منابع طبیعی و جنگل‌ها در دنیا منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش گرد و غبار و ریزگردها فرسایش خاک شده است.

معاون سازمان منابع طبیعی در ادامه با بیان اینکه دنیا با پدیده تغییر اقلیم روبرو است که اگر کنترل نشود عواقب زیادی خواهد داشت، گفت: ممکن است عواقب تغییر اقلیم در برخی کشورها از جمله ما شدیدتر باشد. البته این موضوع خیلی جای نگرانی ندارد و باید با برنامه‌ریزی درست و گام‌های صحیح با معضلات پیش رو مقابله کنیم.

شعبانیان افزود: در دنیا مردم زودتر از دولت‌ها متوجه می‌شوند که چه خطری در راه است و هسته اولیه شکل‌گیری کنوانسیون‌ها نیز از مردم بوده است. دنیا به این نتیجه رسیده که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای یک تریلیون درخت بکارد و برای این مهم نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. در کشور ما نیز برنامه‌ریزی شده که یک میلیارد درخت در بازه ۴ سال کاشته شود.

وی همچنین افزود: در ۲۰ سال اخیر بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شده است که بسیاری از آنها موفق بوده است. در بخش آبخیزداری و طرح های مدیریت جنگل نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است ولی این اقدامات کافی نیست و باید افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: در این طرح قرار است در بازه ۴ ساله یک میلیارد درخت یعنی سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود. سال اول طرح یعنی ۱۴۰۲ آغاز شد که تاکنون از تعهدات خود در این طرح عقب نیستیم. امسال ۲۵ میلیون اصل نهال در نهالستان‌های کشور تولید شده و برای سال آینده هم در حال برنامه‌ریزی هستیم. تاکنون  حدود ۲۰ میلیون نهال در عرصه‌ها کاشته و گودبرداری ها نیز انجام شده است.

به گفته وی در قالب تفاهم‌نامه‌ها با نهادهای مختلف وارد عملیات شدیم که امیدواریم بتوانیم در بخش‌های خصوصی و عرصه های دولتی بیش از ۱۵۰میلیون اصله نهال کاشت کنیم.

وی همچنین به اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: ۲۳۷ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای یک سال این طرح در نظر گرفته شده است، اما تاکنون یک ریال هم دریافت نکرده ایم. البته برای اولین بار است که اعتباری  برای جنگل کاری  به این شکل تخصیص داده می‌شود.

شعبانیان در ادامه گفت: از برنامه عقب نیستیم. این یک میلیارد درخت تازه شروع کار بوده و نیاز است که بیش از این مقدار نیز کاشته شود با اجرای این طرح سرانه ۱۹۰۰متر مربع خواهد شد. اگر چه بایستی سرانه جنگل در کشور به ۲۵۰۰ مترمربع برسد و برای رسیدن به این عدد باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال کاشته شود.

به گفته وی عرصه‌های کاشت در تمام استان‌ها مشخص شده است. یعنی هر استانی مشخص است که کجا باید از جنگل‌ها حفاظت، کجا باید احیا و حتی جنگل کاری شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب چوب در کشور استفاده شده است، گفت: با زراعت چوب می‌توانیم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب چوب تولید کنیم. چوب‌های اراضی باغی و... نیز حدود ۵ میلیون متر مکعب است و مابقی را به صورت خام، مبل آماده، خمیر و چوب وارد می شود.

وی همچنین افزود: ۷۱ هزار هکتار طرح زراعت چوب داریم که با بادشکن های و... به حدود ۱۱۵ هزار هکتار می‌رسد. برنامه داریم که طرح زراعت چوب را به ۵۰۰ هزار هکتار برسانیم که اگر محقق شود ۶۰ تا۷۰ درصد نیاز چوبی کشور را تامین می کند.

ارسال نظر