شناسه خبر : 42558

سرنوشت بیش از سه میلیون مترمکعب چوب در آمارهای سال ۱۴۰۱ مشخص نیست

سرنوشت بیش از سه میلیون مترمکعب چوب در آمارهای سال ۱۴۰۱ مشخص نیست

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه در نیمه نخست امسال ۱۸۳۳ هکتار از رفع تصرف و به اراضی ملی اضافه شده است، گفت: سرنوشت بیش از سه میلیون مترمکعب چوب در آمارهای سال ۱۴۰۱ مشخص نیست و قاچاق محسوب می‌شود..

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، نقی شعبانیان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست مقابله با تخریب جنگل‌ها که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: در محل‌های دپو چوب، دوربین نصب شده و تردد در مسیرها نظارت می‌شود تا به توان قاچاق چوب را کنترل کرد.

وی افزود: ۱۲ میلیون مترمکعب مصرف چوب توسط کارخانجات در سال ۱۴۰۱ بود و پنج میلیون مترمکعب واردات به صورت خام در همین مدت انجام شد که در این میان سرنوشت بیش از سه میلیون مترمکعب چوب در آمارها مشخص نیست و قاچاق محسوب می‌شود.

شعبانیان با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌ها باید با کمک آحاد مردم انجام شود، تصریح کرد: سال ۹۶ قانون توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها تصویب شد، اما در عمل مدیریت در این بخش متوقف شد و بسیاری از مشکلات را ایجاد کرد.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: باید برای جلوگیری از قاچاق چوب ردیف اعتباری مستقلی دیده شود، زیرا سازمان امور جنگل‌ها تاکنون تنها ۱۲ درصد تخصیص بودجه دریافت کرده و با این میزان نمی‌تواند طرح‌های جنگلداری را ایجاد و اجرا کند.

وی با اشاره به آمارهای موجود کاهش جنگل، تصریح کرد: کاهش جنگل‌ها از ۱۸ میلیون به ۱۲ میلیون دقیق نیست، زیرا آمار قبلی با تکنولوژی انجام نشده بود، اما سطح فعلی دقیق است و کاهش اندکی داشته است.

شعبانیان با تاکید بر اینکه ۱۰۰ هزار مترمکعب کاهش جنگل داشتیم، خاطرنشان کرد: از نظر سطح کاهش اندک است، اما مهم‌تر از سطح، کیفیت جنگل‌ها در حال از بین رفتن است.

به گفته معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در ۶ماه نخست امسال ۱۸۳۳ هکتار رفع تصرف شده و اراضی ملی اضافه شده است.

سالانه سه میلیون مترمکعب قاچاق چوب انجام می‌شود

سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز در نشست مقابله با تخریب جنگل‌ها اظهار داشت: دو تا سه میلیون قاچاق چوب سالانه اتفاق می‌افتد که باید با آن به جدیت برخورد شود.

وی تاکید کرد: از همه ظرفیت‌ها برای برخورد با قاچاق و روند آن استفاده شود، زیرا قانون گذار موارد لازم را پیش‌بینی کرده، اما سازمان جنگلداری باید مطالبه‌گر باشد و با جدیت برخورد کند.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه سازمان جنگلداری می‌تواند قوی‌تر عمل کند و با پیگیری دستورالعمل‌ها پیش برود، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی که برای حفظ جنگل‌ها و طرح‌های مدیریت پایدار نیاز است، در اولویت قرار دهد.

میراحمدی با بیان اینکه طرح جامع حفاظتی از سوی سازمان جنگلداری در اختیار سازمان‌های مختلف قرار بگیرد، گفت: پس از جمع‌بندی و مجموع اصلاحات پس از یک هفته برای اجرا ارسال شود تا از طریق قانون برخوردهای لازم انجام شود.

به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مربوطه به کشف قاچاق چوب را در اختیار اجرای طرح‌های حفاظت از جنگل‌ها گذاشته و قرارگاه‌های استانی تشکیل شود و مصوبات بعد از برگزاری جلسات ماهانه ارسال شود.

حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما نیز در این نشست خاطرنشان کرد: باید افکار عمومی بسیج شود، بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم در استان‌هایی که هدف هستند پویش‌هایی راه‌اندازی شود تا بتوانیم با کمک مردمی از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کنیم.

وی گفت: ترددهای عمومی به منابع طبیعی باید تحت نظارت قرار بگیرد و همانند طرح‌های جهانی از هرگونه تخلف جلوگیری شود که این با تبلیغات رسانه و تشکیل کارگروه رسانه‌ای ممکن می‌شود.

ارسال نظر