شناسه خبر : 44890

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

ساحل چمخاله یکی از بهترین و زیباترین سواحل ماسه‌ای ایران است که در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان بهترین ساحل استان گیلان انتخاب شد. این ساحل با عنوان یکی از زیباترین، مجهزترین و کم‌خطرترین سواحل کشور شناخته می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهر چاف و چمخاله در شهرستان لنگرود از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان است که هر سال از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند و پس از بندر انزلی، به‌عنوان دومین قطب گردشگری استان شناخته می‌شود. ساحل چمخاله یکی از جاهای دیدنی چمخاله به شمار می‌آید که مجهز به انواع امکانات رفاهی و تفریحی است؛ ساحلی زیبا و بی‌نظیر که خاطراتی فراموش‌نشدنی را از سفر به شمال کشور برای شما می‌سازد.

این ساحل در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان بهترین ساحل استان گیلان برگزیده شد و از جمله تفریحات آن می‌توان به پیک‌نیک، عکاسی، انواع تفریحات آبی و شنا اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری به ساحل چمخاله ببریم.

ساحل چمخاله کجاست؟

آدرس: استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

چاف و چمخاله یکی از شهرهای استان گیلان در شهرستان لنگرود است که در ۱۰ کیلومتری شرق شهر لنگرود، ۲۰ کیلومتری شرق لاهیجان و ۴۰ کیلومتری غرب رودسر قرار دارد. ساحل چمخاله نیز در فاصله ۱٫۶ کیلومتری (چهار دقیقه‌ای) مرکز شهر چاف و چمخاله واقع شده است. فاصله این ساحل تا شهر تهران، حدود ۳۷۰ کیلومتر (چهار ساعت و ۵۰ دقیقه) است.

مسیر دسترسی ساحل چمخاله

برای رسیدن به ساحل چمخاله باید خود را به استان گیلان برسانید. سپس وارد جاده لاهیجان - لنگرود یا رودسر - لنگرود شوید. در شهر لنگرود خود را به بلوار سعدی و سپس به خیابان آزادگان برسانید؛ در ادامه مسیر به بلوار جمهوری اسلامی بروید تا در امتداد آن به جاده چمخاله وارد شوید؛ جاده‌ای که شما را به ساحل چمخاله می‌رساند. 

یک فرعی به‌سمت راست پیش از ورود به شهر چمخاله، شما را به ورودی‌های ساحل چمخاله می‌رساند. فاصله از جاده تا ساحل چمخاله کمتر از پنج دقیقه است. پس از رسیدن به ساحل، اتومبیل خود را کنار پیاده‌رو پارک کنید و با پای پیاده به‌سمت ساحل بروید.

درباره ساحل چمخاله بیشتر بدانید

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

بندر چمخاله در زمان نادرشاه افشار برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت دریایی و به‌منظور ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی‌سازی انتخاب شد. دلیل نام‌گذاری شهر چمخاله به این نام، این است که بیشتر بومیان این منطقه کردهای جلالوند هستند که به زبان کردی صحبت می‌کنند؛ این افراد در زمان نادر شاه افشار از کرمانشاه به این شهر مهاجرت کردند و نام آن را چمخاله گذاشتند.

چم در زبان کردی به‌معنای رودخانه و خاله در زبان گیلکی به‌معنای انشعاب است و به‌طور کل چمخاله به «منشعب شده از رودخانه» ترجمه می‌شود. این نام به رودخانه‌ای با میانگین عمق ۶ متر اشاره دارد که از میان شهر عبور می‌کند.

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

چمخاله تا چند سال پیش یک روستا بود که در دهستانی به نام چاف قرار داشت و بخشی از شهرستان لنگرود به شمار می‌آمد.

ساحل این روستا از گذشته و قبل از انقلاب از پرطرفدارترین سواحل و پلاژهای شنای ایران بود؛ در سال‌های اول پس از انقلاب، گردشگری در چمخاله از رونق افتاد و ساحل آن به‌دلیل پیش‌روی دریا به زیر آب رفت.

چند سال بعد با آرام گرفتن آب دریا، ساحل زیبای چمخاله دوباره پدیدار شد و به‌تدریج به محبوبیت سابق خود دست پیدا کرد. روستای چمخاله در سال ۱۳۸۸ با چند روستای دیگر ادغام شد و امروزه با نام شهر چاف و چمخاله شناخته می‌شود؛ هرچند که بومیان منطقه و گردشگران کماکان از این منطقه با نام چمخاله یاد می‌کنند.

تفریحات ساحل چمخاله

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

شهر چمخاله پس از انزلی به‌عنوان دومین قطب گردشگری و فعال استان گیلان شناخته می‌شود؛ شهری که هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. ساحل چمخاله یکی از مناطق گردشگری این شهر به شمار می‌آید که تفریحات متعددی در آن در انتظار گردشگران است. در ادامه شما را با تفریحات ساحل چمخاله آشنا می‌کنیم.

پیاده روی، پیک‌نیک و عکاسی

پیاده روی روی شن‌های ساحل چمخاله، شن بازی و ساخت قلعه به یاد روزهای کودکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توان در این ساحل کسب کرد. به‌علاوه، شما می‌توانید به‌همراه خانواده و عزیزانتان در آلاچیق‌های ساحل بساط پیک‌نیک پهن کنید؛ در نظر داشته باشید که برای استفاده از برخی از این آلاچیق‌ها باید هزینه بپردازید. در ساحل چمخاله عکاسی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید؛ به‌خصوص در لحظات طلوع یا غروب خورشید که تلالو نور روی دریا، تصاویر بسیار زیبایی خلق می‌کند. در این ساحل تونل‌هایی از قلب به رنگ قرمز نیز به‌صورت متوالی نصب شده‌اند که مکانی بی‌نظیر برای ثبت تصاویر رویایی در کنار دریا هستند.

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

تفریحات آبی

ساحل چمخاله یکی از جاهای دیدنی اطراف رشت به حساب می‌آید که انواع تفریحات آبی را برای گردشگران مهیا کرده است.

قایق‌سواری: تجربه گردش در حوالی ساحل و در میان آب‌های مواج با قایق موتوری از پرطرفدارترین تفریحات جوانان و خانواده‌ها در ساحل چمخاله است. 

جت اسکی: جت اسکی، یکی از بهترین تفریحات آبی به‌خصوص برای نوجوانان و جوانان است که آدرنالین شما را بالا می‌برد و روزی سرشار از هیجان برای شما می‌سازد.

شاتل: شاتل سواری یکی از محبوب‌ترین تفریحات آبی در ساحل چمخاله است. شاتل نوعی تیوب بادی است که به پشت یک قایق موتوری بسته و روی سطح دریا کشیده می‌شود. شاتل‌ها دو یا چهار نفره هستند.

بنانا: بنانا شباهت زیادی به شاتل دارد؛ اما تیوب آن بیشتر شبیه به موز و کشیده است.

شنا: در ساحل چمخاله در قسمت‌های امن و مشخص شده، امکان شنا و آبتنی وجود دارد.

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

دوچرخه‌سواری و موتور چهارچرخ

از دیگر تفریحات ساحل چمخاله می‌توان به دوچرخه سواری و موتور چهارچرخ اشاره کرد. گردشگران می‌توانند از مجتمع‌های تفریحی ساحل، دوچرخه اجاره کنند و با رکاب زدن در مسیرهای مشخص شده از زیبایی‌های ساحل لذت ببرند و حس حضور در یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری ایران را تجربه کنند. موتورسواری نیز از دیگر گزینه‌هایی است که همه، به‌خصوص بچه‌ها عاشق آن هستند.

فوتبال و والیبال

زمین‌های فوتبال و والیبال در ساحل چمخاله، امکان بازی‌های دسته‌جمعی را برای گردشگران فراهم کرده‌اند.

پارک بازی کودکان

پارک بازی کودکان با امکانات مناسب از دیگر تفریحاتی است که در ساحل چمخاله در انتظار خانواده‌هایی است که به‌همراه بچه‌ها سفر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به چمخاله

بهترین زمان سفر به چمخاله از نظر بسیاری از گردشگران اواسط فصل بهار تا اواخر تابستان است؛ زیرا در این زمان از سال می‌توان به تفریحات آبی در ساحل چمخاله پرداخت. البته باید بدانید که تابستان‌های چمخاله مانند دیگر شهرهای شمالی کشور شرجی و گرم است؛ پس اگر طاقت گرما را ندارید، در دیگر فصول سال به این منطقه سفر کنید.

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

نوروز و اوایل فصل بهار و همچنین اوایل تا اواسط پاییز نیز از بهترین زمان‌هایی است که می‌توانید به چمخاله بروید؛ در این مواقع از سال آب و هوا بسیار دلپذیر و بهشتی است. آب و هوا در اواسط پاییز تا اواخر زمستان، سرد است؛ البته برخی گردشگران ترجیح می‌دهند برای دوری از شلوغی و ازدحام گردشگران در این زمان از سال به ساحل چمخاله بروند تا بتوانند در سکوت از چشم‌انداز زمستانی ساحل لذت ببرند.

نکات سفر به ساحل چمخاله

اگر در ابتدای فصل پاییز به ساحل چمخاله سفر کردید، به‌طور حتم با ماهیگیرانی برخورد خواهید کرد که به‌صورت دسته‌جمعی ماهی صید می‌کنند. خرید ماهی تازه و باکیفیت از آن‌ها را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در سفر به ساحل چمخاله، به‌عنوان یک گردشگر مسئولیت‌پذیر، مراقب محیط زیست باشید و در ساحل زباله اعم از زباله تر، ته‌سیگار، بطری پلاستیکی و غیره نریزید. فراموش نکنید که در بازدید از هر جاذبه طبیعی یا تاریخی جز رد پا نباید چیزی از خود باقی بگذارید. حتما کیسه زباله به‌همراه داشته باشید تا بتوانید زباله‌های خود را جمع کنید و در اولین سطل آشغال بریزید.

در زمان وزش بادهای شدید و هشدارهای هواشناسی برای شنا و آبتنی وارد دریا نشوید و به تذکرات مسئولان ساحل توجه کنید.

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

دیدنی های اطراف ساحل چمخاله

رودخانه و تالاب چمخاله

رودخانه چمخاله یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های ایران است و در گذشته محل تردد کشتی‌های ایرانی و روسی بود. امروزه بازدید از این رودخانه و پهن کردن بساط پیک‌نیک در کنار آن از تفریحات محبوب گردشگران به شمار می‌رود. در نزدیکی ساحل چمخاله، تالابی وجود دارد که می‌توان در آن به قایق‌سواری و پرنده‌نگری پرداخت. 

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

پل چوبی چمخاله (پارک توسکا)

فاصله از ساحل چمخاله: ۲٫۳ کیلومتر (چهار دقیقه)

آدرس: گیلان، لنگرود، چمخاله، جاده ساحلی 

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

پارک توسکا از زیباترین مناطق جنگلی نزدیک ساحل چمخاله است که در ورودی آن با محدوده‌ای میدانی شکل روبه‌رو خواهید شد که یک خانه محلی گیلانی و حوضی از آبشار و پر از انواع ماهیان زینتی در آن قرار دارند. پس از این محوطه یک پل چوبی در احاطه درختانی تنومند و سرسبز به چشم می‌خورد که لوکیشنی بی‌نظیر برای عکاسی است و صدای پرندگان، بلبل‌ها و … در آن به گوش می‌رسد. بازدید از پل چوبی چمخاله در شب نیز توصیه می‌شود؛ زیرا این پل شب‌ها با نورپردازی زیبا، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

از امکانات پارک توسکا می‌توان به چندین آلاچیق (سرپوشیده و ساده)، پارکینگ، سرویس بهداشتی، حفاظ و نرده‌های چوبی جهت جلوگیری از سقوط احتمالی اشاره کرد. در انتهای این پارک نیز به محوطه‌ای باز می‌رسید که انتهای آن به رودخانه ختم می‌شود. 

پل خشتی لنگرود

آثار ملی ایران

فاصله از ساحل چمخاله: ۱۲٫۵ کیلومتر (۱۸ دقیقه)

آدرس: گیلان، لنگرود

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

پل خشتی لنگرود، خَشته‌پٌل یا خَشته‌پورد روی رودخانه لنگرود در مسیر راه قدیمی لاهیجان به لنگرود و در مرکز شهر، در زندگی بازار قرار دارد. این پل، دو تا از محله‌های بزرگ شهر لنگرود به نام‌های «فشکالی محله» و «راه پشته» را به یکدیگر متصل می‌کند و از جاذبه‌های گردشگری لنگرود به شمار می‌آید. این پل توسط شخصی به نام حاجی آقا پرد و به دستور حاجی آقا بزرگ منجم‌باشی، در زمان سلطنت فتحعلی شاه، از خشت و آجر بنا شده است و همه آن را به‌عنوان معروف‌ترین بنای تاریخی لنگرود و نماد این شهر می‌شناسند.

برخی تاریخ‌دانان بر این باورند که قدمت پل خشتی لنگرود به بعد از سال ۹۱۲ هجری قمری و دوره صفویه بازمی‌گردد. اولین مرمت این پل در اواخر دوره قاجاریه، مرمت دوم در زمان پهلوی اول توسط حاج حبیب لِمَنجویی، مرمت سوم در زمان پهلوی دوم در سال ۱۳۳۷ توسط اداره‌کل حفاظت آثار باستانی و بناهای تاریخی و مرمت چهارم در سال ۱۳۹۷ توسط اداره میراث فرهنگی انجام شده است.

پل خشتی لنگرود از یک سطح میانی و دو بخش جانبی شیب‌دار تشکیل شده است و محل عبور عابر پیاده آن را در مرمت‌های اخیر با قلوه سنگ مفروش کرده‌اند. پل دارای دهانه با طاق جناقی است. معماری این پل در میان تمام پل‌های خشتی منحصربه‌فرد است و نمونه آن نه‌تنها در ایران بلکه در هیچ جای جهان وجود ندارد.

سورتمه سواری لنگرود

فاصله از ساحل چمخاله: ۱۷٫۸ کیلومتر (۲۳ دقیقه)

آدرس: گیلان، لنگرود، پارک بازار، جاده ملاط پرشکوه، جاده آبچالکی

ساحل چمخاله گیلان؛ میعادگاه جنگل و دریا

سورتمه لنگرود با طول مسیر ۱,۲۰۰ متر در منطقه گردشگری آبچالکی و لیلاکوه احداث شده است. در حین سورتمه‌سواری می‌توانید مناظر خیره‌کننده‌ای از شهرهای لنگرود، املش، رودسر، رحیم آباد، شلمان و چمخاله را تماشا کنید. 

ارسال نظر