شناسه خبر : 30831

سطح گلخانه های کشور به ۱۵۰ هزارهکتار می رسد

سطح گلخانه های کشور به ۱۵۰ هزارهکتار می رسد

عضو هیئت مدیره شهرک های کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت آب، سطح گلخانه‌های کشور به ۱۵۰ هزار هکتار باید افزایش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  فرزاد زلقی عضو هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی شهرک‌های کشاورزی را به کار مطالعاتی توسعه گلخانه‌ها اختصاص داده‌ایم که حدود ۸ هزار هکتار آن برای سرمایه‌گذاری طی چهار سال به مردم واگذار شده و از این سطح تاکنون ۱۲۶۰ هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته او، نزدیک به ۴۰ هزار هکتار زمین در سطح کشور در تملک شرکت شهرک‌های کشاورزی است که در قالب ۳۲۲ شهرک ساماندهی شده‌اند و بالغ بر ۵۰ درصد از این سطوح را به گلخانه‌ها اختصاص داده‌ایم.

زلقی ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت آب، افزایش سطح گلخانه‌های کشور به ۱۵۰ هزار هکتار و انتقال بخش عمده‌ای از کشت سبزی و صیفی به محیط‌های گلخانه‌ای است که بخش مهمی از آن برعهده شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای است.

او افزود: ایجاد هر هکتار گلخانه حداقل برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و برای تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم فراهم می‌کند.

زلقی درباره اعتبار مورد نیاز احداث گلخانه گفت: احداث و بهره‌برداری از هر هکتار گلخانه مدرن به طور متوسط حداقل ۱۵ میلیارد تومان پول نیاز دارد.

این مقام مسئول کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی را از مشکلات توسعه گلخانه‌ها در کشور اعلام کرد و گفت: کشاورزان با سرمایه‌گذاران حدود ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز برای احداث و بهره‌برداری از گلخانه را می‌توانند تامین کنند و مابقی باید از طریق تسهیلات بانکی فراهم شود.

عضو هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی درباره وسعت گلخانه‌ها گفت: ما معتقدیم وسعت اراضی هر یک از شهرک‌های کشاورزی باید ۵۰ هکتار به بالا و سطح هر گلخانه حداقل باید یک هکتار باشد تا فعالیت اقتصادی صورت گیرد.

او با اشاره به سازه‌های گلخانه‌ای گفت: سازنده‌های خوبی در کشور در زمینه گلخانه‌ها داریم که توانسته‌اند حتی تکنولوژی هلندی گلخانه‌های شیشه‌ای را مهندسی معکوس کنند.

زلقی ادامه داد: عمده گلخانه‌ها با پوشش پلاستیکی هستند و ما به سمت گلخانه‌های شیشه‌ای و مدرن و هیدروپونیک پیش می‌رویم.

او گفت: نوع سازه گلخانه‌ها در هر استانی بستگی به شرایط اقلیمی، میزان باران و وزش باد دارد.

 

ارسال نظر