شناسه خبر : 30574

نرم‌افزار کنکور الکترونیک آماده شد

نرم‌افزار کنکور الکترونیک آماده شد

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تغییرات ساختاری کنکور ۱۴۰۲گفت: یکی از تغییرات این است که در آزمون امسال سؤالات هر درس یا تعدادی از دروس باهم در دفترچه جداگانه قید شده و هر دفترچه پاسخنامه اختصاصی خواهد داشت، برگزاری کنکور با یک دفترچه سؤال سبب می‌شد که داوطلبان در لحظه‌های اول پاسخگویی با تعداد زیادی پرسش مواجه شوند که این موضوع عاملی برای ایجاد استرس در داوطلبان بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرسول پورعباس با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران،  در خصوص نحوه برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، با اشاره به ساختار دفترچه‌های سؤالات و پاسخ‌نامه‌های کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: روند برگزاری آزمون‌های سراسری باید رو به رشد باشد و شرایط برگزاری آزمون‌ها نباید به نحوی باشد که موجب سکون یا حرکت رو به عقب باشد.  

رئیس سازمان سنجش کشور با بیان اینکه دفترچه‌ و پاسخ‌نامه کنکور برای نخستین‌بار از سال ۸۴ تا ۸۸ به تعداد بیشتر افزایش یافت، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی، این انتظار وجود دارد که هرکدام از دروس دارای یک دفترچه سؤال و پاسخ‌نامه اختصاصی باشند. پس از سال ۸۸، سازمان سنجش آموزش کشور بنا به دلایل مختلف به شیوه قبلی برگزاری سنتی یعنی دفترچه و پاسخ‌نامه واحد بازگشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشت سازمان سنجش به شیوه سنتی برگزاری کنکور تصریح کرد: شیوه سنتی به این نحوه بود که یک دفترچه سؤال با یک پاسخ‌نامه ۳۳۰ گزینه‌ای در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفت. 

برگزاری کنکور با یک دفترچه سؤال سبب می‌شد که داوطلبان در یک لحظه با تعداد زیادی پرسش مواجه شوند که این موضوع عاملی برای استرس داوطلبان بود.

افزایش میزان استرس داوطلبان به واسطه ساختار دفترچه از منظر علمی ثابت شده است. 

پورعباس با بیان اینکه تغییرات دفترچه‌های سؤالات کنکور ۱۴۰۲ فقط "ظاهری" نیست، عنوان کرد: تعداد سؤالات آزمون ورود به دانشگاه‌ها هم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده، اما مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سؤالات به واسطه حذف دروس عمومی افزایش یافته است.

من بر این باور هستم، مواجهه داوطلبان با دفترچه‌های آزمون که به صورت اختصاصی برای هر درس طراحی شده و مدت زمان پاسخگویی به سؤالات که آن نیز افزایش یافته است، مواجهه‌ زیبایی است. 

وی درباره نحوه پاسخگویی به سؤالات کنکور خاطرنشان کرد: به طور طبیعی، داوطلبان هنگامی که پاسخ به سؤال اول را در پاسخ‌نامه درج کردند، محل سؤال دوم را کنترل نمی‌کنند.

اگر داوطلبان یک سؤال را به طور موقت رها کنند، برای پاسخ به این پرسش یکبار دیگر به آن بازمی‌گردند و دیگر محل دقیق آن سؤال در پاسخ‌نامه را چک نمی‌کنند.

ساختار پاسخ‌نامه جدید به نحوی طراحی شده که دیگر امکان درج پاسخ اشتباه در پاسخ‌نامه از سوی داوطلبان بسیار کمتر شده است. پاسخ‌نامه‌ها بلوک‌بندی شده‌اند.

پاسخ‌نامه را به نحوی طراحی کرده‌ایم، اگر داوطلبان در درج پاسخ سؤالات اشتباه کنند، به اشتباه خود پی‌ببرند.  

تغییر ساختار دفترچه در راستای امنیت کنکور است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره "تاثیر ساختار دفترچه‌های سؤالات و پاسخ‌نامه‌ها بر بُعد رقابتی آزمون ورود به دانشگاه‌ها" گفت: کنکور، یک آزمون رقابتی است و داوطلبان هرچه بهتر به سؤالات پاسخ دهند در عرصه رقابت بیشتر پیشرفت می‌کنند. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که "اگر یک پاسخ‌نامه واحد در مدت‌زمان برگزاری آزمون در اختیار داوطلب قرار گیرد به کنکور خدشه وارد می‌کند یا پاسخ‌نامه‌های متعدد به صورت مقطعی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد؟"در پاسخ به این پرسش باید گفت، هنگامی که یک پاسخ‌نامه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد، احتمال تبانی افزایش می‌یابد، اما در یک آزمون با چندین پاسخ‌نامه امکان تبانی وجود ندارد.

وی افزود: افزایش تعداد پاسخ‌نامه‌های آزمون ورود به دانشگاه‌ها موجب افزایش امنیت کنکور می‌شود. به طور مثال، داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی حدود ۵۰۰ هزار نفر هستند که ۴ دفترچه سؤال و پاسخ‌نامه در اختیار آنها قرار می‌گیرد. تولید و انتشار ۲ میلیون دفترچه و پاسخ‌نامه برای سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی برگزاری آزمون ورود به دانشگاه‌ها خوشایند نیست.

افزایش تعداد دفترچه سؤالات و پاسخ‌نامه‌های کنکور سبب افزایش  چندین برابری حجم کاری سازمان سنجش، افزایش حجم میزان کاغذ مصرفی و هزینه برگزاری آزمون می‌شود.

سازمان سنجش با  افزایش تعداد دفترچه سؤالات و پاسخ‌نامه‌ها فشار مضاعفی به خود وارد می‌کند تا امنیت، آسایش و آرامش داوطلبان افزایش یابد. 

مشاور وزیر علوم با تاکید بر اینکه افزایش تعداد دفترچه‌های سؤالات کنکور موجب سردرگمی داوطلبان نمی‌شود، ادامه داد: در چنین شرایطی، داوطلب تمام تمرکز خود را بر یک درس متمرکز می‌کند و از یک درس به درس دیگر نمی‌پرد. روان‌شناسی آموزشی نیز تاکید می‌کند، هنگامی که یک داوطلب به صورت درس به درس آزموده می‌شود، تمرکز بیشتری دارد.

مادامی که داوطلبان با تصور اینکه سؤالات یک درس از درس دیگر آسان‌تر است از یک موضوع به موضوع دیگر می‌روند، میزان استرس آنها افزایش می‌یابد.

لذا داوطلبان در ارتباط با ساختار دفترچه‌های کنکور نگران نباشند؛ مواجهه با یک دفترچه کوچک نسبت به مواجهه با یک دفترچه بزرگ و قطور، آرامش بیشتری ایجاد می‌کند. 

احتمال افزایش دفترچه سؤالات و پاسخ‌نامه در سال‌های آتی

پورعباس عنوان کرد: این احتمال وجود دارد تعداد دفترچه‌ها و پاسخ‌نامه‌های آزمون‌های سراسری در سال‌های آتی تغییر کند. سازمان سنجش شاید شرایطی برای برگزاری کنکور ایجاد کند که هر سؤال یک دفترچه و پاسخ‌نامه مختص به خود داشته باشد.

این تصمیم در راستای برگزاری کنکور به شیوه "الکترونیکی" است؛ تصمیم بر این است که یک سؤال برای داوطلبان نمایش داده شود و زمانی برای پاسخگویی درنظر گرفته شود. پس از اتمام زمان درنظر گرفته شده سؤال محو می‌شود و سؤال بعدی به نمایش درمی‌آید.

کشورهای دنیا در مسیر آزمون‌های الکترونیک کاملا هوشمند گام برمی‌دارند و توانمندی داوطلبان را به صورت موردی در هر سوال می‌سنجند.  

وی ادامه داد: شاید داوطلبان کنکور ترجیح دهند مثلا زمانی که برای پاسخ به سؤالات شیمی درنظر گرفته‌اند به درسی مثل زیست‌شناسی اختصاص دهند. مدیریت آزمون یک روش برای شرکت در کنکور است، اما دنیا به این نتیجه رسیده است اگر داوطلبان زمان پاسخگویی یک درس را به درس دیگر اختصاص دهند، از روش مدیریتی درستی بهره‌ نگرفته‌اند.

دنیا به این نتیجه رسیده که هر درس با ضریب مختص به خود و در بازه زمانی که برای آن درنظر گرفته شده است در کانون توجه داوطلبان کنکور قرار گیرد.  

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه هر سؤال در آزمون‌های الکترونیکی دارای ارزش و جایگاه است، توضیح داد: درنظر داریم که داوطلبان را در هر سؤال ارزیابی کنیم. تمام سؤال‌های آزمون‌های سراسری دارای وزن هستند که این موضوع در آزمون‌های الکترونیک سراسری مورد توجه دنیا قرار گرفته است.

اگر بخواهیم در این مسیر گام برداریم باید به جای ارزش‌گذاری دروس به ارزش‌گذاری سؤالات توجه کنیم. ارزش‌گذاری سؤالات برای سازمان سنجش آموزش کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این احتمال وجود دارد، مدت‌زمان پاسخ‌دهی به یک سؤال بیشتر باشد که این به معنای ارزش‌گذاری بیشتر یک سؤال است. به طور طبیعی، چنین روندی یک روند رو به جلو است.

وی با بیان اینکه داوطلبان کنکور در دوران دبیرستان با فرایند سنجش درس به درس آشنا می‌شوند، گفت: به دلیل اینکه امتحانات دوران دبیرستان به صورت درس به درس برگزار می‌شود، داوطلبان با سیستم سنجش درس به درس آشنا هستند.

سنجش واقعی در ارزیابی درس به درس حاصل می‌شود و شرایط رقابت در میان داوطلبان یکسان است. کنکور، یک رقابت است که داوطلبان می‌بایست در آن به صورت درس به درس ارزیابی شوند.

افزایش ۲۰درصدی ظرفیت‌ پذیرش رشته‌های پزشکی

پورعباس درباره افزایش ظرفیت‌ رشته‌های دانشگاهی در کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: ظرفیت رشته‌های دانشگاهی، فرایندی است که در تابستان با آن مواجه می‌شویم و دانشگاه‌ها از طریق سامانه‌هایی که در اختیار دارند، اطلاعات مربوط به این موضوع را به سازمان سنجش ارسال می‌کنند.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت رشته‌های پزشکی در کنکور ۱۴۰۰ حدود ۸ هزار نفر بود که در کنکور ۱۴۰۱ به ۹۶۰۰ نفر رسید.

بر اساس این مصوبه، میزان ظرفیت رشته‌های پزشکی در کنکور ۱۴۰۲ حدود ۱۱ هزار نفر است.

ظرفیت رشته‌های پزشکی سالانه به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و این افزایش طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت ۵ سال اجرا می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به گزارش‌هایی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌شود در راستای تمدید این مصوبه برای ۵ سال دوم تصمیم می‌گیرد.  

۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون آزمون

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها مربوط به رشته‌های بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی است، تصریح کرد: پذیرش ۱۵ درصد دیگر که شامل رشته‌های پرطرفدار می‌شود از طریق کنکور است.

مشکلی در ارتباط با ظرفیت رشته‌های فنی‌مهندسی وجود ندارد و برخی از ظرفیت‌ها خالی می‌ماند. همچنین رقابت برای تصاحب کرسی برخی از رشته‌های علوم‌انسانی مانند حقوق، روان‌شناسی و حسابداری زیاد است.  

نرم‌افزار کنکور الکترونیکی طراحی شده

پورعباس درباره برگزاری آزمایشی کنکور الکترونیکی در بهمن ماه  ۱۴۰۲ گفت: نخستین تجربه سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون الکترونیکی مربوط به برگزاری آزمون تافل در سال ۸۵ می‌شود.

در این زمینه، کشورهای پیشرفته تجربه برگزاری آزمون الکترونکی را دارند و آنها از مرحله آزمون الکترونیکی در یک مکان مشخص عبور کرده‌اند و آزمون را در خانه برگزار می‌کنند.

درنظر داریم با ساماندهی مراکزی که برای برگزاری کنکور الکترونیک درنظر گرفته‌ایم، داوطلبان را شناسایی و آزمون را برگزار کنیم. 

وی با بیان اینکه برگزاری آزمون‌های بین‌المللی با محوریت زبان‌انگلیسی نسبت به زبان فارسی ساده‌تر است، گفت: زبان انگلیسی به صورت کاراکتر به کاراکتر نوشته می‌شود اما ساختار نوشتاری زبان فارسی پیوسته است  و برخی از حروف مثل "ت"، "ط" خاص هستند و تشابه زیادی دارند.

پیش از دوره کنونی،زمانی که مسئولیت سازمان سنجش را برعهده داشتم، در ارتباط با برگزاری آزمون‌های سراسری به صورت الکترونیک تصمیم گرفته بودم.  این روزها، استفاده از کاغذ در آزمون‌های بزرگ دنیا تقریبا منتفی شده است؛ چرا که برگزاری آزمون به صورت کاغذی می‌تواند هزینه‌های هنگفتی درخصوص چاپ سؤالات و حمل آن، به مسئولان برگزاری تحمیل کند. 

 پورعباس درباره ساختار آزمون‌های الکترونیک توضیح داد: در این روش، سؤال بر بستر اینترنت می‌آید و بر بستر اینترانت توزیع و جمع‌آوری می‌شود. نتیجه خام آزمون بلافاصله پس از زمان برگزاری به اطلاع داوطلب می‌رسد.

سازمان سنجش آموزش کشور، زیرساخت نرم‌افزاری لازم برای برگزاری کنکور الکترونیک را فراهم کرده است و ما باید از امروز تا سال آتی زیرساخت‌های اجرایی آن را فراهم کنیم. به منظور ایجاد زیرساخت اجرایی، شهر به شهر و محل به محل جلو می‌رویم.

وی افزود: سخن از برگزاری آزمایشی کنکور به شیوه الکترونیکی به میان آمده است، شاید این آزمون را در دو نقطه به صورت آزمایشی برگزار کنیم و رفته‌رفته با افزایش میزان نقاط برگزاری آزمون الکترونیک، کنکور الکترونیک را در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

اگر بخواهیم کنکور الکترونیک را در کشور برگزار کنیم باید شرایط به نحوی باشد که زیرساخت برگزاری این آزمون در یک محل مشخص برای تمام کشور وجود داشته باشد. 

۳ سناریو برای برگزاری کنکور الکترونیکی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه ۳ سناریو برای برگزاری کنکور الکترونیک درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: کنکور الکترونیک در یکی از بسترهای "کامپیوتر پایه"، "موبایل پایه "و "صفحه هوشمند پایه" برگزار می‌شود که هر سه مورد در حال بررسی است.

اگر بستر استفاده از روش موبایل‌پایه ایجاد شود، داوطلب با موبایل خود به محل برگزاری می‌رود و با نصب اپلیکیشن‌های خاص در آزمون شرکت می‌کند.

همچنین در روش کامپیوتر پایه نیز داوطلب به یک مکان مشخص می‌رود و در آزمون شرکت می‌کند. 

بانک سؤالات کنکور الکترونیک در حال تکمیل است

پورعباس با بیان اینکه بانک سؤالات کنکور الکترونیک در حال تکمیل است، توضیح داد: این بانک باید روز به روز بر مبنای حذفیات منابع آزمون و تغییرات کتب درسی به‌روز شود.

نرم‌افزاری که برای کنکور الکترونیک طراحی شده است به صورت اتوماتیک و برمبنای بودجه‌ای که برای آن تعریف شده است از بانک سؤالات، سؤالات آزمون را طراحی و به حوزه برگزاری ارسال می‌کند.  

امکان تقلب در کنکور الکترونیک وجود ندارد

وی ادامه داد: جامعه هدف برای برگزاری "کنکور الکترونیک"، داوطلبان کنکور هستند، اما تعداد داوطلبان در آزمون‌های نخست محدود است.

اگر آزمون به صورت الکترونیک برگزار شود، داوطلبان به صورت گروه‌های مشخص و در بازه زمانی‌های مشخص شده در کنکور شرکت می‌کنند.

روند برگزاری کنکور الکترونیک می‌تواند در نوبت‌های متعدد و با توجه به ظرفیت موسسات برگزار شود، امکان تقلب و لو رفتن سؤالات وجود ندارد، چرا که سؤالات بلافاصله محو می‌شوند. 

حذف زیرگروه‌ها سبب آسودگی خاطر داوطلبان می‌شود

وی درباره دیگر تغییر کنکور ۱۴۰۲ یعنی حذف زیرگروه‌های گروه‌های آزمایشی گفت: به طور مثال، گروه آزمایشی علوم‌تجربی، ۵ زیرگروه داشت که زیر گروه اول بیشترین ظرفیت داوطلبان را پوشش می‌داد و زیرگروه دوم که به داروسازی اختصاص داشت، بسیار محدود بود و موجب سردرگمی می‌شد.

سازمان سنجش آموزش کشور ناچار بود که ۵ رتبه برای هریک از زیرگروه‌های این گروه آزمایشی ارائه دهد که تاثیر آنچنانی نداشت. به همین دلیل، به این نتیجه رسیدیم که یک نمره کل برای داوطلبان درنظر گرفته شود و برمبنای آن دست به انتخاب رشته بزنند. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، زیرگروه‌ها حذف شدند و  انتخاب بر مبنای گروه است.

پورعباس درباره تفاوت گروه و زیرگروه توضیح داد: به طور مثال ضریب یک درس در یک زیرگروه ۱۲ و در زیرگروه دیگر ۸ بود. میانگین وزن یک درس را به دست آورده‌ایم و آن را به عنوان ضریب درس از گروه درنظر گرفته‌ایم.

بیش از ۸۰ درصد از زیرگروه‌ها را پوشش داده‌ایم. حذف زیرگروه‌ها سبب آسایش بیشتر داوطلبان و کاهش میزان گرفتاری آنها می‌شود.

اما با حذف زیرگروه‌ها داوطلب می‌تواند بر مبنای رتبه خود انتخاب رشته کند. به طور طبیعی ۵ نمره کل و رتبه زیرگروه، حذف و یک نمره کل و یک رتبه سهمیه و کشوری در هر گروه برای افراد در نظر گرفته شده است.

داوطلبان با لباس مناسب فصل سرد سال در محل برگزاری کنکور حاضر شوند

وی با توجه به برگزاری نخستین کنکور در فصل سرد سال گفت: از داوطلبان می‌خواهم که با لباس مناسب فصل سرد سال در محل برگزاری کنکور حاضر شوند. برداشت ما به عنوان سازمان سنجش از "گرمایش مناسب محل برگزاری آزمون"، دمای بین ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

وی در ادامه با بیان اینکه شبکه‌ای به منظور برگزاری آزمون سراسری درنظر گرفته شده و وزارت کشور در ارتباط با این موضوع دستورات لازم را صادر کرده است، افزود: شورای تامین دستورات لازم در استان و فرمانداری‌ها نیز دستورات لازم در سطح شهرستان را صادر می‌کنند.

تمام دستگاه‌های اجرایی درگیر فرایند برگزاری کنکور هستند و روسای دانشگاه‌های معین به عنوان رئیس ستاد برگزاری کنکور انتخاب شده‌اند. اینطور نباید تصور کرد که استان‌ها از متولی برگزاری کنکور محروم هستند.

هیچ تفاوتی میان حوزه‌های کوچک و بزرگ وجود ندارد و برای سازمان سنجش اهمیت یک حوزه امتحانی در شهر کوچک با شهرهای بزرگ یکسان است. 

وی درباره انتقال سؤالات به حوزه‌های برگزاری کنکور در شهرهای ایران در روزهای سرد سال توضیح داد: ۶ لایه حفاظتی برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

سؤالات از مخزن اصلی به ترتیب به استان، شهرستان، حوزه، حوزه فرعی و داوطلب منتقل می‌شوند و دفترچه و پاسخ‌نامه در تمام این مراحل پلمب و بسته‌بندی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سؤالات و پاسخ‌نامه از مخزن مرکزی به حوزه برگزاری ارسال می‌شوند.

امکانات هوایی و زمینی برای انتقال سؤالات درنظر گرفته شده است که این سیستم‌ها شامل چندین لایه امنیتی و هوشمند است. شرایط به نحوی است که سؤالات راس ساعت ۸ صبح به دست داوطلبان برسند.

عوامل اجرایی شناسنامه‌دار شده‌اند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه افرادی که در برگزاری کنکور نقش دارند، شناسنامه‌دار شده‌اند، گفت: تعریف شناسنامه ضوابطی دارد. ما در سازمان سنجش می‌دانیم که یک فرد در زمان برگزاری کنکور در چه محلی قرار دارد و از چه پیشینه‌ای برخوردار است.

در این زمینه علاوه بر عوامل ثابت اجرایی،از عواملی که به شکل شناور فعالیت می‌کنند، نیز بهره می‌بریم. یک لایه افراد اجرایی، یک لایه افراد نظارتی و یک لایه حفاظتی داریم که یکدیگر را کامل می‌کنند. امنیت کنکور به میزان قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است. 

وی ادامه داد: امنیت پاسخ‌نامه نیز نسبت به امنیت دفترچه سؤالات بیشتر است. پاسخنامه‌ها پس از اتمام مدت‌زمان پاسخگویی جمع‌آوری شده، از دسترس عوامل اجرایی خارج می‌شوند و بر مبنای یک معیار خاص، پلمب می‌شوند.

عوامل امنیتی و قضایی برای حفظ امنیت کنکور به پای کار آمده‌اند. کنکور همانند نمونه کوچکی از انتخابات است که همکاری دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص مشکلات تهیه کارت آزمون و حضور در جلسه کنکور گفت: یکی از مشکلات این است که شناسنامه برخی داوطلبان فاقد عکس است و کارت ملی هم ندارند.

سازمان ثبت‌احوال در راستای همکاری با سازمان سنجش برای حل این مشکل اعلام کرده است که شناسنامه داوطلبان را طی حداقل زمان ۲۴ ساعت عکس‌دار می‌کند. ما نیز باید به طریق ممکن هویت داوطلبان را احراز کنیم؛ برای این منظور در نظر داریم که افراد را با شماره موبایل یا اثرانگشت در سال‌های آینده شناسایی کنیم. 

اگر کسی موفق به عکس‌دار کردن شناسنامه خود نشد، می‌تواند با اخذ یک گواهی عکس‌دار از مدرسه و همراه داشتن شناسنامه پدر در آزمون شرکت کند. این احتمال وجود دارد که این موضوع در برخی حوزه‌ها مورد توجه قرار نگیرد؛ لذا عکس‌دار کردن شناسنامه بهترین راهکار است.  

وی درباره ادعای تقلب و فروش سؤالات کنکور علوم انسانی گفت: سؤالات هنوز طراحی نشده و از بانک سؤال خارج نشده است. یک ماه پیش از برگزاری هر آزمون، نهاد امنیتی درباره قرنطینه کردن افراد و سؤالات اقدام می‌کند و با دستگاه‌های خاص محل قرنطینه را بررسی و کنترل می‌کند.  

قرنطینه هیچ مسیر ورودی و خروجی ندارد و اجازه خروج هیچ وسیله‌ای ممکن نیست. سؤالات نیز در بانک سوالات طراحی می‌شود و سپس انتخاب می‌شود.پس چگونه برخی ادعا می‌کنند سؤالات آزمون از حالا فروخته شده است؟ به فرض محال سؤالات را بسازند چگونه برای آن کلید تعریف می‌کنند؟ در حالی که کلیدهای نامتعارف به سادگی قابل شناسایی هستند.  

طی دو سال اخیر ورود نامتعارف به دانشگاه نداشته‌ایم

پورعباس با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته هیچ‌کس با روش‌های نامتعارف وارد دانشگاه نشده است، گفت: حدود ۸۵۰ نفر را در جلسه کنکور ۱۴۰۱ و حدود ۱۰۰۰ نفر را بعد از آزمون شناسایی کردیم. افرادی که پس از آزمون شناسایی شدند و در آزمون رفع شبهه شرکت کردند و اگر درصدی از نمره خام خود را به دست می‌آوردند، می‌توانستند با تایید کمیسیون مربوطه که برای این منظور تشکیل می‌شود به دانشگاه راه‌یابند. اگر چنین شرایطی میسر نشود و افراد نتوانند در آزمون رفع شبهه حد نصاب لازم را کسب کنند، تا ۲ سال از شرکت در آزمون محروم هستند. 

قطع اینترنت به صورت نقطه‌ای

وی درباره قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور گفت: ما می‌خواهیم امکان ارسال عکس و فایل وجود نداشته باشد. دوربین‌هایی وجود دارد که به اندازه دکمه لباس هستند.

اگر اینترنت محدود نشود، شاید امکان ارسال عکس وجود داشته باشد. برای جلوگیری از پیش آمدن مشکل در این زمینه، شورای امنیت کشور درباره قطع اینترنت به صورت نقطه‌ای تصمیم گرفته است؛ تا آخرین حلقه امنیت کنکور یعنی اینترنت تکمیل شود.

اینطور نیست که اینترنت به صورت ۱۰۰ درصدی مسدود شود یا به طور کامل رها شود. وزارت ارتباطات درباره مسائل فنی تصمیم می‌گیرد و این تصمیم می‌تواند قطع اینترنت یا کاهش پهنای باند باشد، تا یک پوشش امنیتی خوب برای برگزاری کنکور ایجاد شود.

پورعباس در پاسخ به این پرسش "شیوه برگزاری کنکور تا چه میزانی با روح عدالت آموزشی سازش و تضاد دارد" گفت: افراد با توجه به میزان امکاناتی که در اختیار دارند باید از خود انتظار داشته باشند. عدالت آموزشی هیچگاه مساوات نداشته است و داوطلبان بدانند که تحصیل در رشته پزشکی به معنای تحقق همه چیز نیست. دکترای رشته ریاضی هم به همان اندازه تحصیل در رشته پزشکی اهمیت دارد.

پیشرفت در علوم بر عهده علوم پایه است و صِرف تحصیل در رشته پزشکی نباید به یک ارزش تبدیل شود.

وی ادامه داد: گاهی پزشک شدن به یک ارزش تبدیل می‌شود و گاهی قاضی شدن. عدالت آموزشی باید در مواجهه با جامعه هدف و برمبنای میزان ارزش‌ها مشخص شود.

کنکور همانند یک مسابقه است و داوطلبان با توجه به آمادگی خود، در این آزمون موفق می‌شوند. از سوی دیگر شاید تمام امکانات در اختیار یک فرد باشد اما استعدادی نداشته باشد. 

رئیس سازمان سنجش گفت: سوابق تحصیلی دوران دبیرستان داوطلبان در کنکور ۴۰ درصد تاثیر دارد و داوطلبان می‌توانند با برنامه‌ریزی بهتر به موفقیت بیشتری برسند.

بهره‌مندی از امکانات نمی‌تواند یک معیار صفر و صد باشد. کما اینکه نفر اول یکی از گروه‌های آزمایشی کنکور ۱۴۰۱ اهل کهگیلویه و بویراحمد بود که امکانات این استان از متوسط امکانات تهران کمتر است.

وی ادامه داد: همچنین مناطق ۲،۱ و ۳ در کنکور درنظر گرفته شده و داوطلبان این مناطق با یکدیگر رقابت می‌کنند. به طور مثال یک داوطلب منطقه ۳ با داوطلب دیگری که در منطقه ۳ است، رقابت می‌کند. با توجه به ظرفیت و جمعیت هر منطقه، ظرفیتی برای پذیرش درنظرگرفته‌ایم.  

ارسال نظر