شناسه خبر : 28720

مواد شیمیایی در پلاستیک های خانگی خطر فیبروم را افزایش می دهد

مواد شیمیایی در پلاستیک های خانگی خطر فیبروم را افزایش می دهد

فیبروم رحمی می تواند باعث خونریزی کنترل نشده و ناباروری در زنان شود و اکنون یک مطالعه جدید مقصر غیرمنتظره ای را برای این عارضه پیدا کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مطالعات نشان می‌دهد مواد شیمیایی سمی به نام فتالات که در همه چیز از بسته بندی فست فود گرفته تا بطری‌های پلاستیکی آب وجود دارد، در بروز فیبروم رحمی تأثیرگذار است.

دکتر «سردار بولان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، در این باره می‌گوید: «ما فتالات DEHP و محصولات حاصل از تجزیه آن را در مقادیر بسیار بالاتر در ادرار زنانی که اتفاقاً دارای تومورهای فیبروم رحمی علامتدار هستند، شناسایی کردیم. سپس این سوال را مطرح کردیم که آیا این ارتباط سببی است؟ و پاسخ مثبت بود.»

بالغ بر ۸۰ درصد از زنان در زندگی خود به یک یا چند فیبروم مبتلا می‌شوند که در برخی از آنها موجب خونریزی، کم خونی، سقط جنین و ناباروری می‌شود. اکثراً آنها غیرسرطانی هستند.

در این مطالعه، محققان سلول‌های اولیه جدا شده از فیبروم زنان را آزمایش کردند. محققان دریافتند که محصولی موسوم به MEHHP، حاصل تجزیه DEHP، یک مسیر سلولی خاص را فعال می‌کند که باعث رشد تومور می‌شود.

در حالی که مطالعات قبلی ارتباط ثابتی را بین قرار گرفتن در معرض فتالات و رشد فیبروم نشان داده اند، این یافته توضیح می‌دهد که چگونه این اتفاق می‌افتد.

علت این تومورها در وهله اول کاملاً مشخص نیست.

به طورطبیعی، سلول‌ها از طریق یک مرگ سلولی از پیش برنامه‌ریزی‌شده روبه‌رو هستند، به طوری که اکثر بزرگسالان حدود ۵۰ میلیون سلول دارند که هر روز این مرگ سلولی را تجربه می‌کنند. وقتی آنها نمی‌میرند و در عوض رشد می‌کنند، می‌تواند باعث فیبروم یا سرطان شود.

بولان می‌گوید: «این امکان وجود دارد مسیری که محققان کشف کرده‌اند بتواند توسط روش‌های درمانی جدید برای فیبروم‌های رحمی مورد هدف قرار گیرد.»

ارسال نظر