شناسه خبر : 27880

ارتباط استفاده از صاف کننده های مو با سرطان رحم

ارتباط استفاده از صاف کننده های مو با سرطان رحم

یک مطالعه بزرگ جدید نشان می دهد زنانی که به طور مداوم از صاف کننده های شیمیایی مو استفاده می کنند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، این مطالعه که نزدیک به ۳۴۰۰۰ زن آمریکایی را در طول یک دهه مورد بررسی قرار داد، نشان داد کسانی که به طور مکرر از صاف کننده‌های مو استفاده می‌کردند، ۲.۵ برابر بیشتر از افرادی که از این صاف کننده ها استفاده نمی‌کردند، در معرض ابتلاء به سرطان رحم بودند. «موارد مکرر» در قالب بیش از چهار بار در سال تعریف شد.

محققان دریافتند که مصرف کنندگان مکرر این مواد در سن ۷۰ سالگی ۴ درصد با احتمال بیشتر ابتلاء به سرطان روبرو بودند، در حالیکه این احتمال در بین افراد غیرمصرف کننده ۱.۶ درصد بود.

«الکساندرا وایت»، محقق ارشد از مؤسسه ملی علوم بهداشت محیطی ایالات متحده، گفت: «خطر کلی زیاد نیست و محصولات شیمیایی مو تنها یکی از بسیاری از عواملی هستند که ممکن است بر احتمال ابتلای زنان به سرطان رحم تأثیر بگذارند.»

حال این سوال مطرح است که آیا زنان باید از این محصولات اجتناب کنند؟ وایت گفت: «پیش از ارائه توصیه‌های قاطع به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «زنانی که به دفعات کمتر از مواد صاف کننده مو استفاده می‌کنند، در معرض افزایش خطر ابتلاء به سرطان رحم نیستند.»

برخی عوامل خطر ثابت برای سرطان وجود دارد، از جمله چاقی و قرار گرفتن در معرض موادی که سطح استروژن بدن را افزایش می‌دهد مانند مصرف استروژن (بدون پروژسترون) پس از یائسگی.

وایت گفت: «به همین دلیل است که قرار گرفتن زیاد در معرض صاف کننده‌های شیمیایی مو می‌تواند بر خطر ابتلاء به این بیماری در زنان تأثیر بگذارد.»

صاف کننده‌های مو می‌توانند حاوی مواد شیمیایی باشند که مختل کننده غدد درون ریز هستند، به این معنی که ممکن است بر هورمون‌های بدن تأثیر بگذارند. بسیاری از محصولات مراقبت شخصی دیگر نیز حاوی این مواد هستند. اما محققان خاطرنشان کردند که به دلیل جذب بیشتر از طریق پوست سر که ممکن است با هرگونه سوختگی یا ضایعه‌ای که محصولات ایجاد می‌کنند تشدید شود، موادی که در صاف کننده‌های مو استفاده می‌شوند، می‌توانند نگران کننده تر باشند.

این مطالعه شامل کمتر از ۳۴۰۰۰ زن بود که بین ۳۵ تا ۷۴ سال سن داشتند. در آن زمان، زنان نظرسنجی‌هایی را تکمیل کردند که شامل سؤالاتی در مورد استفاده از محصولات مو در خانه یا سالن بود.

طی ۱۱ سال بعد، ۳۷۸ زن مبتلا به سرطان رحم تشخیص داده شدند. زنانی که بیش از چهار بار در سال از صاف کننده‌های مو استفاده می‌کنند، حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند چاقی و مصرف هورمون‌ها، در معرض خطر بیشتری هستند.

هیچ محصول دیگری از جمله رنگ و مواد دائمی با این بیماری مرتبط نبود.

ارسال نظر