شناسه خبر : 26515

نوعی درمان ناباروری ریسک سرطان را در نوزاد افزایش می دهد

نوعی درمان ناباروری ریسک سرطان را در نوزاد افزایش می دهد

محققان سوئدی گزارش دادند کودکانی که در نتیجه یک روش باروری متداول شامل جنین های منجمد به دنیا می آیند، ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، در شیوه جنین منجمد-ذوب شده، جنین در آزمایشگاه از تخمک و اسپرم ایجاد می‌شود، منجمد شده و سپس قبل از لانه گزینی ذوب می‌شود.

«اولا بریت ونرهولم»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه گوتنبرگ سوئد، می‌گوید: «در مجموع خطر فردی کم بود، و به طور کلی هیچ افزایشی در نرخ ابتلاء به سرطان در بین کودکانی که پس از تکنیک‌های کمک باروری متولد شده بودند، مشاهده نشد.»

مطالعات قبلی نشان داده‌اند کودکانی که پس از شیوه انتقال جنین منجمد و ذوب شده به دنیا می‌آیند ممکن است خطرات سلامتی کوتاه‌مدت بیشتری داشته باشند، اما خطرات بلندمدت کمتر مشخص بوده است.

برای مطالعه جدید، محققان داده‌های پزشکی بیش از ۷.۹ میلیون کودک در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد را تجزیه و تحلیل کردند. از این تعداد، حدود ۱۷۲ هزار نفر در نتیجه فناوری کمک باروری (ART) به دنیا آمدند که ۲۲,۶۳۰ نفرشان پس از شیوه انتقال منجمد و ذوب شده متولد شدند.

محققان تاکید کردند در حالی که کودکانی که پس از انتقال جنین منجمد-ذوب شده به دنیا می‌آیند نسبت به کودکانی که پس از انتقال جنین تازه متولد می‌شوند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به سرطان هستند، اما خطر کلی سرطان برای نوزادانی که از طریق ART تشکیل شده بودند بیشتر نیست.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند شایع‌ترین سرطان‌هایی که در این مطالعه مشاهده شد، لوسمی و تومورهای سیستم عصبی مرکزی بودند.

محققان گفتند که نتایج را باید با احتیاط در نظر گرفت زیرا تعداد کودکانی که به سرطان مبتلا شدند کم و در کل ۴۸ مورد بود. برای تأیید ارتباط احتمالی بین سرطان و این روش بارداری، به مطالعات بیشتری نیاز است.

ارسال نظر