شناسه خبر : 22720

خطرات و بلایای مرتبط با آب در حال افزایش هستند

خطرات و بلایای مرتبط با آب در حال افزایش هستند

خطرات و بلایای مرتبط با بحران آب مانند سیل و خشکسالی به دلیل تغییرات آب و هوایی در اغلب مناطق جهان رو به افزایش است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، انتظار می‌رود تعداد افرادی که در جهان از "تنش آبی" رنج می‌برند افزایش یابد که این چالش با "افزایش جمعیت" و "کاهش دسترسی‌ها" تشدید می‌شود.

آب، منبع توسعه پایدار و کالایی گرانبهاست با این حال تنها ۰.۵ درصد از منابع آبی زمین به عنوان آب شیرین، قابل استفاده و در دسترس است.

منابع آب تحت فشار فزاینده ای قرار دارند به طوری که در ۲۰ سال گذشته، ذخیره آب سرزمینی یک سانتی متر در هر سال کاهش یافته است. این مقدار ممکن است زیاد به نظر نرسد اما در سطح جهانی، عدد بزرگی است.

گزارش‌ها حاکیست که بنابر آمار سال ۲۰۱۸ میلادی ۲.۳ میلیارد نفر یا ۲۵ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی با تنش آبی زندگی می کنند. همچنین ۳.۶ میلیارد نفر نیز دستکم یک ماه در سال دسترسی ناکافی به آب دارند که انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از پنج میلیارد نفر افزایش یابد.

همچنین خطرات و بلایای مرتبط با آب نیز در حال افزایش هستند. از سال ۱۹۷۰ میلادی، ۴۴ درصد بلایا و ۳۱ درصد خسارات اقتصادی ناشی از وقوع سیل بوده است که در این میان آسیا آسیب جدی‌تری دیده است. همچنین خشکسالی نیز جان بیش از ۷۰۰ هزار نفر را گرفته که اکثریت آنها ساکن آفریقا بودند.

کارشناسان تاکید دارند: عواملی چون "تغییرات اقلیمی"، "افزایش جمعیت"، "تخریب محیط زیست" و جدیدترین عامل یعنی "همه‌گیری کووید۱۹" نیز تنش‌های مرتبط با آب را تشدید می‌کنند.

در عین حال فاکتور "افزایش دما" هم منجر به تغییر در الگوهای بارش با تأثیرات گسترده می شود.

به رغم افزایش این تهدیدها، خدمات پیش‌بینی و هشدار اولیه بلایای طبیعی هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و کشورهای جزیره‌ای کوچک و در حال توسعه ناکافی است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی "سازمان جهانی هواشناسی" (WMO)، هرچند خبر خوب این است که بسیاری از کشورها برای بهبود این شرایط مصمم هستند و رسیدگی به بحران آب در اولویت اقدامات آنها قرار گرفته اما هنوز به تعهدات و سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

بهبود خدمات آب و هوایی برای آب منجر به تقویت انعطاف پذیری و حمایت از سازگاری با آب و هوا شده و به ایجاد آینده‌ای پایدارتر برای همه کمک می‌کند.

ارسال نظر