شناسه خبر : 19573

کاهش احتمال ابتلا به ام اس با نیم‌ساعت آفتاب گرفتن

کاهش احتمال ابتلا به ام اس با نیم‌ساعت آفتاب گرفتن

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهند که گذراندن زمان بیشتر در آفتاب تابستان، با کاهش احتمال ابتلا به بیماری ام اس یا همان مولتیپل اسکلروزیس (MS) در کودکان، مرتبط است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پرنس سباستین، از دانشکده پزشکی دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا و گروهی از همکاران او به مطالعه شرایط کودکان مبتلا به ام اس پرداخته‌اند و به‌طور خاص، ارتباط زمان سپری شده روزانه در خارج از منزل در تابستان و استفاده از پوشش‌های محافظ خورشید و اشعه ماوراء بنفش محیط در زندگی روزمره این اطفال را بررسی کرده‌اند.

همچنین این پژوهشگران، اطلاعات مرتبط با ۳۳۲ کودک دارای ام اس و ۵۳۴ کودک سالم که از نظر جنسیت و سن همسان بودند، مورد توجه قرار دادند و ویژگی‌های محیطی آنها را ثبت کردند.
 
در نتیجه این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که گذراندن زمانی کوتاه و حتی کمتر از ۳۰ دقیقه روزانه در خارج از منزل در روز‌های آفتابی تابستان، با کاهش قابل توجه در احتمال ابتلا به ام اس در یک الگوی کاملاً تعدیل شده همراه است. در حقیقت، هر چه زمان بیشتری از سوی این کودکان در خارج از منزل سپری می‌شود، خطر ابتلا به ام اس در آنها کمتر می‌شود.
 
نکته جالب توجه که پژوهشگران کشف کردند، این بود که دُز بالاتر اشعه ماوراء بنفش محیطی در روز‌های تابستانی با کم شدن احتمال ام اس، مرتبط است.
 
به‌طور مشخص، در این گزارش عنوان شده است که روشن کردن تأثیر عوامل خطر قابل اصلاح، مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و وضعیت ویتامین D می‌تواند بار بیماری مرتبط با ام اس در جوامع را کاهش دهد.
 
پرنس سباستین در این‌باره تأکید کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهند که توصیه به قرار گرفتن در معرض آفتاب حداقل ۳۰ دقیقه در روز در طول تابستان، به‌ویژه برای بستگان درجه یک بیماران ام اس و کودکانی که در خانواده آنها این بیماری دیده شده، ممکن است مداخله‌ای ارزشمند برای کاهش بروز ام اس کودکان باشد.
 
پزشکان توصیه می‌کنند که اجازه دهید فرزند شما در فضای آزاد، مانند حیاط منزل یا پارک‌ها بازی کند و در محیط طبیعی باشد. این موضوع می‌تواند تا حد زیاد بر سلامت آنها تأثیر مثبت بگذارد.
 
شرح کامل این پژوهش، در تازه‌ترین شماره مجله تخصصی Neurology منتشر شده است و در اختیار محققان قرار دارد.
ارسال نظر