صدور خدمات مهندسی تعمیرات نیروگاهی به کشورهای منطقه

صدور خدمات مهندسی تعمیرات نیروگاهی به کشورهای منطقه

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال آینده با اتمام برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور این واحدها با توان حداکثری آماده تولید انرژی مورد نیاز مشترکان برای پیک مصرف برق ۱۴۰۳ خواهند بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، ناصر اسکندری در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران افزود: به منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق پایدار در پیک تابستان سال آینده بالغ بر ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۵۶ درصد از این برنامه آغاز شده و ۵۰ درصد از آن نیز به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد: براساس پیش‌بینی صورت گرفته از اردیبهشت‌ماه سال آینده شاهد افزایش دما در مناطق مختلف کشور خواهیم بود. از این رو در تلاشیم تا برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی تا نیمه اردیبهشت‌ماه به پایان رسیده و این نیروگاه‌ها آمادگی حداکثری برای تولید برق مورد نیاز مشترکان را داشته باشند.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه ۱۴۲ نیروگاه حرارتی کشور در حال تولید ۹۴ درصد برق مورد نیاز مشترکان سراسر کشور هستند، گفت: طی دو سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کرده است. دست‌یابی به این رقم در حالی است که میانگین آمادگی نیروگاه‌های جهان در حدود ۹۵ درصد است.

اسکندری با تاکید بر اینکه ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گرفته است، گفت: بیش از ۹۱ درصد قطعات صنعت نیروگاهی توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود و کشورمان به لحاظ ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی رتبه نهم جهان را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی فعالیت‌های تعمیراتی، نگهداری و ساخت قطعات نیروگاهی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود، اضافه کرد: ایران در زمینه تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌های حرارتی رتبه نخست خاورمیانه را به دست آورده است و نیروگاه‌های کشورهای منطقه در حال استفاده از توان متخصصان کشورمان در این عرصه هستند.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه از زمان تشکیل شرکت برق حرارتی تاکنون بیش از ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی ساخت داخل شده است، افزود: از محل ساخت داخل قطعات نیروگاهی بالغ بر یک‌هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به دست آمده است.

اسکندری با اشاره به اینکه در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم ۴۲ واحد نیروگاه حرارتی جدید وارد مدار شده است، گفت: این پروژه‌ها شامل ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد بخار است که تنها از محل احداث واحدهای بخار یاد شده بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ مگاوات بدون مصرف سوخت اضافی به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده و راه‌اندازی این پروژه‌ها منجر به صرفه‌جویی سالانه ۳.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با رشد ۱۵ برابری نسبت به ابتدای انقلاب از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کرده است، ادامه داد: صنعت برق کشور به سمت بهره‌وری هر چه بیشتر نیروی انسانی، افزایش راندمان و ظرفیت نیروگاهی، کاهش اتلاف، استفاده هر چه بیشتر از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان جوان کشور و... در حال حرکت است.

صدور خدمات مهندسی تعمیرات نیروگاهی به کشورهای منطقه

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نیز با تاکید بر اینکه توان مهندسی و پشتیبانی این مجموعه در عرصه تعمیرات نیروگاه‌ها در منطقه و کشورهای خاورمیانه بی‌رقیب است، گفت: هم اکنون متخصصان شرکت در حال صادرات خدمات مهندسی به کشورهای منطقه نظیر تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه و سوریه هستند.

مسعود مرادی در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اعلام این خبر، افزود: به منظور ارتقای آمادگی واحدهای نیروگاهی کشور برای گذر موفق از پیک تابستان سال آینده تعداد ۴۳ پروژه تعمیراتی به ظرفیت هشت هزار و ۸۹۷ مگاوات توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون بیش از هفت هزار و ۴۰۰ قطعه حساس و خاص نیروگاهی در این شرکت ساخته شده است که انجام این اقدامات موجب جلوگیری از خروج سه میلیون یورو ارز از کشور شده است.

مرادی با اشاره به ساخت بار اول دو هزار و ۵۴۰ قطعه حساس نیروگاهی با استفاده از دانش بومی و تخصصی کارکنان شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، گفت: در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم مجموعا بالغ بر ۳۸ هزار قطعه نیروگاهی در این مجموعه ساخته شده که تولید این میزان قطعه مانع خروج ۱۷.۵ میلیون یورو ارز از کشور شده است.    

ایران کشور برتر بازسازی‌کننده قطعات داغ توربین‌های گازی در خاورمیانه

ابوالقاسم حاج‌نوروزی، معاون مالی شرکت قطعات توربین شهریار نیز در جریان بازدید خبرنگاران از این شرکت با تاکید بر اینکه این مجموعه به عنوان اولین و بزرگترین شرکت بازسازی کننده قطعات داغ توربین‌های گازی در خاورمیانه مشغول به فعالیت است، گفت: شرکت قطعات توربین شهریار از طریق ارتقای بهره‌وری و کاهش گلوگاه‌های تولید شاهد افزایش ۲۰ درصدی خروجی سفارشات بازسازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به افزایش صادرات خدمات بازسازی قطعات داغ توربین‌های نیروگاهی به کشورهای همسایه در دولت سیزدهم، گفت: این مجموعه در این مدت از محل ساخت پره توربین و یاتاقان‌های نیروگاهی موجب جلوگیری از خروج ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

عضو هیات مدیره شرکت قطعات توربین شهریار تاکید کرد: این شرکت همچنین برای اولین بار در تاریخ این مجموعه اقدام به ساخت پره توربین و یاتاقان‌های نیروگاهی کرده است که این امر منجر به افزایش خودکفایی در این زمینه و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر در دوران تحریم شده و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی نیز برای کشور به همراه داشته است.

ارسال نظر