تعریف ۳۸ پروژه نیروگاهی برای حمایت از دانش بنیان‌ها در وزارت نیرو

تعریف ۳۸ پروژه نیروگاهی برای حمایت از دانش بنیان‌ها در وزارت نیرو

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو برای عبور از چالش‌های صنعت برق همواره مورد تاکید قرار داشته و در دو سال گذشته نیز با شتاب بیشتری دنبال شده است، اقدام بسیار مهمی که نقش غیرقابل انکاری در فرایند ارتقا بهره وری، افزایش راندمان و کاهش تلفات تولید به همراه دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، وزارت نیرو در صنعت نیروگاهی کشور تلاش دارد با اجرای طرح‌های پیشران و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ضمن بومی سازی فناوری‌های مرتبط با این صنعت، میزان بهره‌وری را در نیروگاه‌های سراسر کشور ارتقا دهد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، این اقدام که در قالب ۳۸ پروژه در دستور کار قرار گرفته است، شامل مواردی مانند ساخت دستگاه تصفیه روغن توربین، بومی سازی و ساخت داخل قطعات نیروگاهی، ساخت پره‌های متحرک کمپرسور واحد گاز، ساخت و نصب سیستم پایش مداوم خروجی دودکش نیروگاهی، طراحی و ساخت سیستم راه انداز مولد‌های کرافت نیروگاهی، طراحی و ساخت سیستم تحریک واحد گاز هیتاچی نیروگاهی و طراحی و راه‌انداری سامانه نرم افزای نمانیرو و... است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون و از میان ۳۸ پروژه تعریف شده در این زمینه ۹ پروژه به پایان رسیده است و دیگر پروژه‌ها نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است و در صورت تامین نقدینگی با سرعت بیشتری اجرایی می‌شوند.

پیشتر "عبدالرسول پیشاهنگ"، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در این زمینه به رسانه‌ها گفت: از سال ۹۵ تاکنون و پس از شکل‌گیری شرکت برق حرارتی حدود ۸۲۵ هزار قطعه مورد نیاز صنعت نیروگاهی کشور با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل شده است.

پیشاهنگ اضافه کرد: بسیاری از این محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده و از محل ساخت این قطعات یک‌هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون نیز چیزی بالغ بر۲۵۰ هزار قطعه نیروگاهی با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور ساخته شده است که بیش از ۹۱ درصد نیاز نیروگاهی کشور را شامل می‌شود و از این میان تولید ۱۰۰ هزار و ۲۹۹ قطعه مربوط به سال جاری است.

از جمله راهکار‌هایی که برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها مد نظر قرار دارد، تخصیص وام‌هایی با سود کم و تخصیص ارز نیمایی به شرکت‌های دانش بنیان فعال است که امید می‌رود با این سیاست شرایط برای تحقق اهداف این پروژه تسهیل شود.

این گزارش حاکی است در تابستان سال جاری و با مساعدت شرکت‌های دانش بنیان توان عملی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی از طریق ارتقای توان و رفع محدودیت واحد‌های موجود بیش از ۷۰۰ مگاوات افزایش یافت.

ارسال نظر