پمپاژ ۳۰ همت امید به صنعت برق

پمپاژ 30 همت امید به صنعت برق

چراغ سبزمجلس شورای اسلامی به وزارت نیروبرای تسویه ۳۰ همت ازبدهی های دولت به صنعت برق ازمسیر فروش اوراق.

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، تحقق زود هنگام یک وعده دیگر از وعده های مهم وزارت نیروبه فعالان صنعت برق.

پیشتر وزارت نیرو اعلام کرد که ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت برق با استفاده از اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه به زودی تسویه خواهد شد.

علی اکبر محرابیان ، وزیر نیرو، درجریان بررسی لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از حمایت قاطع نمایندگان از صنعت برق در جریان بررسی دو فوریت لایحه مذکور تشکر می کنم، افزوده که وزارت نیرو با توجه به نرخ گذاری قیمت برق به استناد قوانین مختلف، مطالبات قابل توجهی از دولت دارد و ما به ازای آن نیز بدهی قابل توجهی نیز به صنعت برق، تولیدکنندگان برق، نیروگاه دارها، کارخانجات تولیدکننده تجهیزات و همچنین پیمانکارانی که برای توسعه و اعتلای صنعت برق با ما همراهی می کنند، داریم وادامه دادکه با همکاری مجلس، حمایت قاطع دولت و همکاری صنعت برق و فعالان بخش خصوصی مجموعه صنعت برق توانست ۲ سال گذشته با تامین برق در بخش های مختلف، سربلند کار خود را ادامه دهد.

گفته می شود که دولت حدود 125 هزار میلیارد تومان به شرکت های تخصصی  صنعت برق بدهکار است.

این مقدار بدهی برشی از بدهی 1500 هزار میلیارد تومانی  دولت روحانی بود که به دولت سیزدهم تحویل شد.

بدهی سنواتی دولت به صنعت برق را باید یکی ازیادگاران خسارت بار دولت قبل به دولت سیزدهم به شمارآورد.

درکنار ناترازی 15 هزار مگاواتی بین تولید و مصرف برق که به دولت سیزدهم به ارث رسید. هرچند که اکنون این ناترازی در مرز 12 هزارمگاوات قراردارد.

ازافزایش ۸۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه های کشور به عنوان برشی از  اقدامات مهم  دولت سیزدهم در دوسال گذشته یاد می شود. ظرفیت تولید برق کشور در دولت سیزدهم به  ۹۱ هزار و ۱۱۲ مگاوات رسیده است. برای  درک بهتر اقدامات مهم دولت سیزدهم بد نیست مروری به عملکرد دولت قبل بیندازیم.

ظرفیت‌های ایجاد شده برق از نیمه دوم سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۸۱ مگاوات، دو هزارو ۴۷۶ مگاوات، ۵۵۱ مگاوات، یک هزار و ۲۲۸مگاوات، یک هزار و ۷۲۲ مگاوات، یک هزار و ۴۶۲ مگاوات، دو هزار و ۷۵۶ مگاوات، یک هزار و ۸۶۰ مگاوات، ۱۶۴ مگاوات و در مجموع ۶هزار و ۸۶۴ مگاوات بوده است.

متوسط ساخت نیروگاه در طول ۸ سال یک هزار و ۶۱۸مگاوات بوده است.

درواقع درحوزه برق در دولت هفتم و هشتم ۶۰ درصد و نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۲۳ درصد رشد تولید برق  وجود داشته است.

واقعیت این است که دردولت یازدهم و دوازدهم با کاهش شدید سرمایه‌گذاری و رشد اندک ظرفیت تولید برق ، ناترازی به اوج خود رسید. ناترازی که صدای مردم  و صنایع را در آورده بود.

تحقق وعده های دولت سیزدهم  یکی پس از دیگری

از افزایش ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به عنوان یکی از مهمترین اولویت های دولت سیزدهم یاد می شود که ۱۰ هزار مگاوات آن سهم  نیروگاه تجدیدپذیر است.

دولت سیزدهم با اتخاذ دو سیاست راهبردی کار خود را شروع کرد؛رفع ناترازی با سیاست افزایش ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف.

در افزایش ظرفیت نیروگاهی سه محور مهم در دستور کار قرار گرفت.

محور نخست توسعه نیروگاه‌هایی که در حوزه کار وزارت نیرو بود و برنامه‌ریزی شد که ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه کشور اضافه شود که تا اکنون هشت هزار مگاوات آن محقق شده است. محور دوم استفاده از ظرفیت صنایع انرژی ‌بر برای سرمایه‌گذاری بود که در این محور هم ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی آن با سرعت انجام شد.

پیش‌بینی می شود که تا اوج بار مصرف تابستان ۲۸۰۰ مگاوات از این ظرفیت به بهره‌برداری برسد.

محور سوم استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای رفع ناترازی بود.

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیردردولت سیزدهم صورت گرفته که تا اکنون بیش از ۱۰ هزار مگاوات قرارداد  امضا شده است.

رشد مصرف برق خانگی  در کشور در ۳۰ سال اخیر سالانه بین ۴.۵ تا ۵  درصد بوده است. در ۲ سال گذشته ۲ میلیون مشترک جدید به  جمع مشترکان برق کشور افزوده شده و اکنون تعداد مشترکان در مرز ۳۹ میلیون مشترک است.

واقعیت این است که وزارت نیرو در دو سال گذشته در تلاش بوده تا مشکل صنعت برق را از سر راه بردارد.

همچنان که برای عبور موفق از پیک تابستان سال آینده نیز ۱۸۰ برنامه ویژه در دستور کار قرار داده که بخش مهمی از این اقدام‌ها مربوط به پروژه‌های بخش تولید برق است.

گفته می شود، عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد بالغ بر ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که تا امروز معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت دیگر از طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

ناگفته پیداست صنعت برق کشور در دوسال گذشته دچار یک تحولی عظیم شده ،صنعتی که پیش از آمدن دولت سیزدهم، سوژه مهم رسانه‌ها بود.

سوژه‌ای داغ که حدود ۵۳ درصد اخبار منفی تابستان سال ۱۴۰۰ در برخی استان‌های کشور مختص موضوع آب و برق بود. فراموش نکنیم که پرداخت بدهی 30 هزارمیلیارد تومانی دولت به صنعت برق یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت نیرو در دوسال گذشته بوده که اکنون در بهارستان نهایی شد و به تصویب رسید.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفته که با همکاری مجلس، حمایت قاطع دولت و همکاری صنعت برق و فعالان بخش خصوصی مجموعه صنعت برق توانست ۲ سال گذشته با تامین برق در بخش های مختلف، سربلند کار خود را ادامه دهد و افزوده که برای اینکه بتوانیم این صنعت را آماده کرده و نیروگاه ها تعمیر شوند طرح های بسیار خوبی در توسعه نیروگاه ها داریم که  مهم تر از همه توسعه شبکه به ویژه در بخش فوق توزیع است تا بتواند نیروگاه های جدید را پشتیبانی کند و با کمترین مشکل بتوانیم برق را برای بخش های مختلف کشور تامین کنیم.

 

ارسال نظر