اختصاصی چابک آنلاین؛

صادرات برق به کشورهای همسایه منبع مهم درآمدی برای کشور است

صادرات برق به کشورهای همسایه منبع مهم درآمدی برای کشور است

عضوهیات مدیره سندیکای برق، یکی ازدغدغه های کنونی صنعت برق را اخذ مطالبات معوق ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دانست واعلام کردکه با تصویب مجلس شورای اسلامی ، قرارشد تا ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبان صنعت برق از طریق انتشار اوراق پرداخت شود.

چابک آنلاین، حوری السادات هاشمی نسب، منصورسعیدی درگفتکو باچابک آنلاین، تصریح کردکه این شیوه پرداخت مطالبات به شرطی موفق خواهد بود که منابع نقدی به صنعت برق تزریق شود و اگر مدت زمان سررسید اوراق چند سال باشد، بخش خصوصی مجبوراست این اوراق را  با۱۵تا۲۰ درصد و حتی بیشترزیر قیمت در بازار عرضه کندکه دراین صورت بخش خصوصی صنعت برق ضرر خواهد کرد.

وی، افزود زمانی توزیع اوراق می تواند مفید باشد که نهادهای دولتی مانند بانک‌ها برای قسط و وثیقه و امور مالیاتی و تامین اجتماعی بعنوان طلب اوراق را بپذیرند و بخش خصوصی بتواند هزینه های خود را با اوراق بپردازد ، درغیراینصورت اوراق نیتجه مطلوبی  نخواهد داشت.

عضوهیات مدیره سندیکای برق، اظهار داشت که دولت معتقد به سپردن فعالیت ها به بخش خصوصی در صنعت برق است وحتی هرماه نشست هایی هم برگزار می شود اما مشکل اینجاست که درصورت پرداخت بدهی ،سرمایه گذاری های جدید صورت می پذیرد.

وی،گفت مطالبات بخش خصوصی با عددهای بسیار بالا باعث شده تا ظرفیت شرکتهای خصوصی برای تراز مالی منفی شود.

وی تصریح کرد که دردوسال گذشته نزدیک به 7 هزارمگاوات به ظرفیت برق افزوده شده ، با این وجود زمینه صادرات برق در فصل زمستان برای کشور مهیا است.

سعیدی،صادرات برق به کشورهای همسایه راامری ضروری دانست و افزود:صادرات برق باید انجام شود زیرا  صادرات برق توجیهات مهمی دارد از جمله اینکه صادرات برق به کشورهای همسایه منبع درآمد مهمی بوده و به لحاظ داشتن ارتباط اقتصادی، برای ایران بسیار اهمیت دارد  واگر ایران به کشورهای همسایه برق نفروشد، کشورهای دیگر برق انهارا تامین می کنند.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق  گفت آنچه بعنوان مانع برای صادرات برق  وجود دارد انحصاری بودن صادرات بوده زیرا صادرات برق فقط در دست دولت است.

وی، خاطر نشان کرد که  میزان حمایت وزارت نیرو از فعالان صنعت برق در دوسال گذشته خوب بوده اما مشکل اصلی بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی است.

 

ارسال نظر