اختصاصی چابک آنلاین ؛

مجموع سود خالص صنعت نیروگاهی در فصل بهاربه ۴ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان رسید

مجموع سود خالص صنعت نیروگاهی در فصل بهاربه  4 هزار و 138 میلیارد تومان رسید

با وجود این که صنعت نیروگاهی و تولیدکنندگان برق تنها یک درصد از کل تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می دهند اما تمامی بخش های دیگر اقتصاد کشور با این صنعت در ارتباطی مستقیم قراردارند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، از این رو توجه به حفظ زیرساخت ها و افزایش جذابیت ورود سرمایه گذاری به صنعت تولید و توزیع برق کشور، بسیار مهم و حیاتی است.

براین اساس ، با وجود عزم جدی مدیران دولت برای جبران کمبودهای گذشته ، اما همچنان برخی گلایه ها در صنعت پابرجا مانده ات.

به گفته مدیران فعال در صنعت نیروگاهی و تولید و توزیع برق، درحال حاضر معوقات شرکت ها با تاخیرپرداخت می شود.

شیوه تسویه حساب با شرکت ها بطوری است که آنها با مشکلاتی در تامین سرمایه درگردش خود رو به رو شده اند.

ناگفته نماند که مدیران نیروگاهی اعلام کرده اند که برای تامین قطعات مورد نیاز از داخل و خارج کشور بامشکل رو به رو نیستند و تنها به دلیل تامین نشدن سرمایه درگردش کافی در خرید قطعات با کندی رو به رو شده اند.

بحث دیگری که از طرف مدیران نیروگاه ها مطرح شده این است که دولتها با پایین نگاه داشتن قیمت برق ، جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را برای سرمایه گذاران خصوصی از بین برده اند که نیاز است تا در این خصوص تجدید نظر صورت بگیرد.

به گفته مدیران سندیکای برق ، درحال حاضر درقراردادهای فروش نیروگاه ها هیچ بندی مبنی بر جریمه دیرکرد و تاخیر در پرداخت مطالبات وجود ندارد و زمانی که معوقات شرکت ها پرداخت می شود ارزش حقیقی آن از طریق تورم و زمان با تعدیل بسیار زیادی رو به ر شده است.

کاهش سودسازی نیروگاه ها در فصل بهار

بررسی صورت های مالی شرکت های نیروگاهی فعال در بازار سرمایه ایران نشان می دهد، مجموع سود خالص این شرکت ها تا پایان فصل بهار 1402 به حدود 4 هزار و 138 میلیارد تومان رسیده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 7 درصد کاهش نشان می دهد.

با این حال بررسی جزئیات عملکرد شرکت ها بیانگر آن است که این کاهش سودسازی به تمامی بخش های صنعت مربوط نبوده است.

در جدول زیر ، تغییرات درآمد و سودسازی نیروگاه های بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام موجود در جدول ، درحالی که نمادهای «دماوند» ، «بجهرم» و «بزاگرس» بیشترین رشد سودسازی را به خود اختصاص داده اند  ام نمادهای «آبادا» ، «بپیوند» و «بکهنوج» با افت سود یا افزایش زیان رو به رو بوده اند.

 

ارسال نظر