شناسه خبر : 49503

اختصاصی چابک آنلاین؛

جای واحد های فرآوری مواد معدنی در کنار معادن استان قزوین خالی است

جای واحد های فرآوری مواد معدنی در کنار معادن استان قزوین خالی است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان قزوین، بیان کرد که این استان در زمینه تولید وتامین مصالح ساختمانی و مواد اولیه کاشی و شیشه در اوج استخراج معدنی و تولید قرار دارد و نیاز قابل توجهی از صنعت کاشی و شیشه کشور را تامین می کند.

چابک آنلاین، شمیم نادری، تقی نبئی در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: بیشترین سهم استخراج معدنی استان مربوط به مصالح ساختمانی از قبیل شن و ماسه و سنگ لاشه ساختمانی و در درجه بعدی خاک های صنعتی و سیلیس است.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 200 پروانه بهره برداری در استان قزوین صادر شده که بیش از 150 معدن آن فعال هستند و بقیه معادن نیز به صورت مقطعی به دلیل برخی مشکلات فعالیت نمی کنند که بارفع چالش هاممکن است شاهد 300 معدن فعال در استان باشیم.

وی، از سخت گیری های صدور مجوز به عنوان یکی از چالش های توسعه معادن استان یاد کرد و گفت که محدودیت هایی به خاطر پوشش های مراتع جنگلی از طریق منابع طبیعی برعرصه های معدنی اعمال می شود که اگر پروتکل های معدنکاری در این محدوده ها به درستی تعریف شود، توسعه معدنکاری نیز محقق می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان قزوین، بیان کرد: برای مثال، فعالیت معدنی در شمال قزوین و منطقه تاکستان و نیز مناطقی دراستان که هالونیت و مشتقات دیگرآن مانند پتاس وآلومینیوم را می توان به دست آورد، به علت قرار گیری در محدوده حفاظت شده محیط زیست فعالیت امکان پذیر نیست.

نبئی،ازفرسودگی ماشین آلات به عنوان یکی از مشکلات فراروی این صنعت یاد کرد و ادامه داد که برای رفع فرسودگی ماشین آلات بخش معدن باید تسهیلاتی در اختیار معدن داران قرار بگیرد که در کنار آن برای نوسازی این ناوگان صدور مجوز برای واردات ماشین آلاتی که در داخل کشور تولید نمی شود امری ضروری است.

وی،تصریح کردکه در تمامی معادن باید واحد فرآوری برقرار باشد و چون این زیر ساخت ها فراهم نیست مواد به صورت خام از معادن بارگیری و فرآوری در محلی دیگری انجام می شود که در نهایت باعث افزایش هزینه های تولید می شود هر چند که باید در حوزه فرآوری مواد معدنی سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

 

ارسال نظر