شناسه خبر : 37840

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۱۱ درصدی درآمد آلومینیومی های بورسی تا پایان مردادماه

رشد 11 درصدی درآمد آلومینیومی های بورسی تا پایان مردادماه

بازارهای جهانی آلومینیوم روند صعودی به خود گرفت و قیمت هر تن شمش آلومینیوم به حدود ۲ هزار و ۲۴۰ دلار رسید.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، روندی که می تواند بر درآمدهای صادراتی و داخلی شرکت های آلومینیومی فعال در بازار سرمایه نیز تاثیر گذار شده و  بازدهی آنها را افزایش دهد.

بررسی گزارش های تولید و فروش شرکت های آلومینیومی، منتهی به 31 مرداد 1402 نشان می دهد که این شرکت ها درحدود 8 هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، به میزان 11.2 درصد افزایش یافته است.

این درآمد از فروش حجمی محصولات به دست آمده بطوری که حجم فروش آلومینیومی ها در مدت مذکور به حدود 77 هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 18.5 درصد کاهش یافته است.

در بخش صادراتی نیز آلومینیومی های فعال در بازار سرمایه حدود 16 هزار تن از محصولات خود را صادر کرده اند که در مقایسه با سال قبل 66 درصد کاهش یافته است.

درآمد صادراتی آنها نیز با 56 درصد کاهش رو به رو شده و به عدد یک هزار و 566 میلیارد تومان رسیده است.

این کاهش صادرات به دلیل جلوگیری از خام فروشی است.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود تنها تولید کنندگان شمش آلومینیوم با کاهش صادرات رو به رو بوده اند.    

 درجدول زیر تغییرات حجم و ارزش فروش آلومینیومی های فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول ، صنایع پایین دستی تولید کننده محصولات آلومینیومی  مانند «فنوال» و «فالوم» صادرات خود را افزایش داده اند و نماد «فایرا» و «فمراد» با کاهش صادرات رو به رو شده اند.

افزایش حجم مصرف انرژی با وجود کاهش میزان تولید

بررسی روند تغییرات حجم و بهای پرداخت شده بابت حامل های انرژی توسط شرکت‌های آلومینومی  بازار سرمایه نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در 5 ماهه نخست امسال ، حدود 0.39 درصد در برق ، 3.2 درصد در گاز و 6.9 درصد در آب ، افزایش مصرف داشته اند.

این افزایش درحالی است که حجم تولید آنها کاهش یافته است.

در جداول زیر تغییرات مصرف حامل های انرژی شرکت های آلومینیومی با یکدیگر مقایسه شده است.

2

3

4

 از آنجایی که فاکتور هزینه برق مصرفی برای مردادماه شرکت ها همچنان صادرنشده، شرکت ها هزینه های این ماه را به صورت برآوردی و تقریبی محاسبه کرده اند و از این رو نمی توان درخصوص هزینه پرداختی بابت حامل های انرژی آنها اظهار نظر کرد.                                

 

ارسال نظر