شناسه خبر : 34514

اختصاصی چابک آنلاین ؛

معرفی ۴ مستند جذاب مالی برای علاقه‌مندان به جهان اقتصاد

معرفی ۴ مستند جذاب مالی برای علاقه‌مندان به جهان اقتصاد

اقتصاد، جهانی بسیار پیچیده‌‌ دارد که درک مختصات آن کار چندان آسانی نیست، اما از طرفی جذابیت‌های انکار ناپذیر آن، همواره افراد را به سوی موضوعات مالی می‌کشاند.

چابک آنلاین، تهمینه منصوری روشن، یکی از راه‌های ارتباط برقرار کردن با این دنیای سرشار از اعداد و ارقام، تماشای فیلم‌هایی است که درباره اتفاقات مهم اقتصادی و مالی، از بحران‌های عظیم گرفته تا ورشکستگی‌های بزرگ صحبت می‌کنند.

ازآنجایی که این نوع فیلم‌ها معمولا برای سرگرمی ساخته می‌شوند، ممکن است تصویری دقیق از حرفه‌ای بودن در دنیای مالی را ارائه ندهند.

اما در میان‌ آنها ، فیلم‌های بزرگی وجود دارند که در واقع سعی می‌کنند نشان دهند که زندگی برای متخصصان مالی و مشتریان آنها واقعا چگونه است. 

در ادامه به معرفی چند مستند درباره دنیای اقتصاد می‌پردازیم،دنیایی که تماشای آن‌ها برای متخصصان و علاقه مندان این حوزه می‌تواند لذتبخش باشد.

2

Life and Debt (2001)

“زندگی و بدهی” یک فیلم مستند است که نشان می‌دهد بدهی چگونه وضعیت زندگی را در کشورهای کوچک طاقت فرسا می‌کند. 

این مستند سعی دارد از طریق نمایش تصویر روشنی از طرح حمایتی  اتحادیه اروپا از کشو‌رهایی مانند یونان و پرتغال، به متخصصان امور مالی اطلاعات کافی دهد تا درباره مزایا و معایب نجات کل کشورها از طریق وام دهی فکر کنند. 

این مستند همچنین نگاهی دقیق‌تر به تأثیرات بدهی ملی و سیاست صندوق بین‌المللی پول بر شهروندان عادی و مشاغل محلی دارد.

3

The Ascent of Money (2008)

متخصصان امور مالی که به تاریخچه مالی جهان علاقه دارند، قطعاً باید “صعود پول” را در لیست مستندهای خود قرار دهند تا آن را تماشا کنند. 

نایل فرگوسن، مورخ، بینندگان را در این فیلم به یک سفر تاریخی کامل در دنیای مالی، از شهر باستانی بابل تا بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، می برد.  

درک تاریخچه عمیق مالی جهان به متخصصان امور مالی دیدگاه و درک بیشتری از نحوه عملکرد دنیای اقتصاد می‌دهد. 

4

25 Million Pounds (1996)

“۲۵میلیون پوند” را تماشا کنید تا با داستان واقعی نیک لیسون، یک تاجر انگلیسی آشنا شوید که کار خود را به عنوان یک کارمند ساده آغاز کرد و در نهایت تبدیل به یک تاجر سرکش شد.

او توانست باعث سقوط Barings، یک بانک قدیمی بریتانیایی شود و تمامی قوانین اقتصادی را زیر پا بگذارد. 

در این بانک افراد بسیار پرقدرت، از جمله خود ملکه بریتاتیا حساب داشتند. 

داستان این شخص آنقدر جذاب بود که الهام بخش فیلم داستانی Rogue Trader با بازی Ewan McGregor نیز شد.

این فیلم از طریق مصاحبه با لیسون در اوایل دهه ۱۹۹۰، به متخصصان امور مالی این فرصت را می دهد تا با ذهن شخصی که با معامله گران نادرست سر و کار داشته و حتی خودش مرتکب کلاهبرداری شده است، آشنا شوند. 

این مصاحبه ها رابطه لیسون با تاجر مشهور Kweku Adoboli را برجسته می‌کند، که به دلیل انجام معاملات غیرمجاز که منجر به ضرر ۲ میلیارد دلاری بانک سوئیس شد، مقصر شناخته شده است.

photo_2023-06-09_03-57-43

Inside Job (2010)

این اثر یکی از خوش ساخت ترین و آموزنده ترین مستندهای مربوط به بحران مالی مسکن و بانکی در سال ۲۰۰۸ است.

این فیلم در سال ۲۰۱۰ برنده اسکار بهترین فیلم مستند شد.

این اثر دارای پنج اپیزود است و بیننده را با تغییرات سیاست‌های ایالات متحده و رویه‌های بانکی که منجر به بحران مالی جهانی شده، آشنا می‌کند.

این مستند به برجسته کردن چگونگی شکل‌گیری مشکلات اقتصادی، چگونگی رشد حباب مسکن بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ و در نهایت چگونگی وقوع بحران در سال ۲۰۰۸و اینکه چه کسی مسئول این بحران بود، می‌پردازد.

از طریق درک تاریخچه یکی از بزرگترین بحران‌های مالی جهان، می‌توان از اشتباهات گذشته درس گرفت و پیش بینی کرد که چنین اتفاقی می‌تواند دوباره رخ دهد و از وقوع آن جلوگیری کرد.

 

ارسال نظر